Kortpredikan S. Johannes av Korset, präst och kyrkolärare
– Jes 41:13-20 Ps 145:1,9-13b Matt 11:11-15 –
Jesus talar om ”den minste i himmelriket”. Denne ”minste” är större än till och med Johannes Döparen, som i sin tur är större än någon annan av kvinna född. Talar Jesus om sig själv?
Hans väg började i krubban och slutade på korset. Han kallade lärjungarna att följa samma väg.
Dessa ”minsta” får höra att strömmar och källor skall rinna fram. Träd skall växa upp: cedrar och akacieträd, myrten och olivträd, cypress, alm och buxbom. Sju trädslag.
Traditionen talar om sju laster som kan förvandlas till dygder och den avgörande dygden är ödmjukheten. Är det högmodet som måste förintas ”med våld”, eftersom himmelriket står på spel?
När Benedictus talar om den ödmjuke har något hänt. I den ödmjuke går alla löften i uppfyllelse.
Johannes av Korset bekräftar det. Han fick sina största insikter i fängelse och under lidande. Vägen till djupare insikt går genom tålamodets mörka nätter.
Johannes ”mörka natt” finns också i Benedictus regel, i fjärde steget på ödmjukhetens väg. Där bejakar brodern orättvisor, svårigheter och motgångar med största tålamod.
I företalet till sin regel talar Benedictus om att ”hålla fast vid Kristi lära intill döden… och genom tålamod dela hans lidanden, så att vi också får del i hans rike”.
I den heliga eukaristin delar vi Kristi lidande och får en försmak av Guds rike.
Samma delaktighet och försmak finns att upptäcka även i tålamodet.
Profeten har redan antytt vad som händer den ödmjuke: Jag skall göra öknen till en vattenrik sjö och torrt land till källsprång.