– Jungfru Marias utkorelse och fullkomliga renhet –
1 Mos 3:9-15,20 Ps 98:1-4 Ef 1:3-6, 11-12 Luk 1:26-38 –
Maria sjunger profetiskt att alla släkten skall prisa henne salig. Steg för steg har kyrkan förstått hennes roll i frälsningen.
Därför kan Anselm, benediktinen i Canterbury, säga: ”Gud, som har frambringat allt, ville själv framgå ur Maria”.
Hon blir det kraftigaste värnet för inkarnationens verklighet. ”Gud födde honom (Logos, Guds eviga Ord), genom vilken allt har blivit till. Maria födde honom, genom vilken allt har blivit frälst.”
Kyrkan har förstått att ängelns tilltal, ”Var hälsad du högt benådade”, är mer än en vördnadsfylld hälsning. Maria är helt fylld av nåd från första ögonblicket av sin tillblivelse.
Hon är ”i förväg”, med tanke på Kristi fullbordade verk, helt och hållet befriad från ursyndens fläck. Hon är, som aposteln säger om de utvalda ”helig och fläckfri”, och därmed en värdig boning för sin gudomlige Son.
Genom Eva kom synden och döden över alla människor. Maria, den nya Eva, förmedlar nåden och återställer livet.
Det sker inte per automatik. Maria blir genom sitt ”ja” medarbetare till sin Son i hans kamp mot djävul, synd och död.
”Hennes moderskap i nådesordningen”, från bebådelsen till korset, skall, enligt fäderna på konciliet, ”fortsätta utan avbrott till dess alla utvalda fullkomnats för evigt”.
Maria personifierar Kyrkan och Kyrkan känner igen sig i Maria.
Kyrkans eukaristiska bön inför korsets offer ljuder varje gång vi ber ”Var hälsad Maria… Heliga Maria Guds moder, bed för oss syndare, nu och i vår dödsstund”.
Bönen är besvarad. De som med Maria ”satt sitt hopp till Kristus” står ”heliga och fläckfria” inför honom och kan sjunga den nya sången i den heliga eukaristin och i sina liv.