21 SÖNDAGEN ” UNDER ÅRET”
Jes 22:19-23 Ps 138:1-3,6,8bc, Rom 11:33-36 Matt 16:13-20
Att förundras över kyrkan
”Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud!” – så utbrister aposteln Paulus i dagens andra läsning. Och han fortsätter med att citera profeten Jesaja: ”Vem kan känna Herrens tankar, vem kan vara hans rådgivare?”
Detta utrop är motiverat inte bara med tanke på Gud, utan också när vi tänker på Kyrkan. Det finns goda skäl att förundras över Kyrkan, även om vi måste se lite djupare än vad vi oftast gör. Hon är något vida mer än ett mänskligt fenomen som vi kan gestalta och försöka forma efter eget tycke och smak. Vi bekänner vår tro på kyrkan. Också hos kyrkan finns: ”rikedom, vishet och kunskap!” Vi anar det i dagens evangelium med det kända ordet om Simon Petrus som klippan, på vilken Kristus bygger sin kyrka. Högtidligt deklarerar Jesus: ”Jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den.”
Kristus bygger kyrkan, men byggstenarna är människor. Kyrkan är därför både gudomlig och mänsklig. Det är Petrus som får avlägga bekännelsen till Jesus som Messias och den levande Gudens son. Det är inte en röst från himlen, utan fiskaren Petrus, som förkunnar vår tros centrala bekännelse. Men det han säger har han inte tänkt ut på egen hand. Inte heller är det resultatet av någon opinionsundersökning bland de troende, inte ens av en rundfråga bland apostlarna. Jesus säger: ”Salig är du, Simon Barjona, ty ingen människa har uppenbarat detta för dig, utan min fader i himlen.” Tron är en gåva, som uppenbaras från Gud genom den helige Ande. Ändå kommer den inte till oss som en bok eller en eldskrift i skyarna. Sanningen förmedlas till oss av en människa. Det är Petrus, med sin entusiasm och sina uppenbara svagheter, som får formulera tron och bekännelsen. Kyrkan har en mänsklig röst och ett mänskligt ansikte, med alla de risker detta innebär. Men den risken tycks Kristus beredd att ta. ”Du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka”. ”Min kyrka”, säger han. Kyrkan är Kristi kyrka, inte påvarnas. På Petri stol har det suttit både helgon och syndare, men inte ens de mest klandervärda påvarna i historien har lyckats omintetgöra henne. Någon frågade hur stor armé det skulle behövas för att krossa kyrkan och fick svaret att påvar och präster redan har försökt i tusentals år, och ändå inte lyckats. Det förunderliga med kyrkan är ju att hon fortfarande består och lever, trots hennes många brister och synder.
Även om alla apostlarna får sitt uppdrag från Kristus, så är det Petrus som görs till grundsten i kyrkan. Binde- och lösenyckeln ges på ett särskilt sätt åt Petrus, samtidigt som den ges åt hela kyrkan. Nycklamakten hörde vi om redan i första läsningen, där förvaltaren i Jerusalems tempel hade nyckeln till templets skatter. Endast han kunde öppna och stänga. Denna nycklamakt tillämpas nu på det nya templet, Kristi Kyrka, som öppnar dörrarna till himmelrikets skatter för oss, men också har skyldighet att binda, det är att låsa dörren för den som framhärdar i allvarlig synd och vilseledande tro. Påven och biskoparna har fullmakten att förmedla till oss den tillförlitliga tron. Det betyder inte att påven skulle vara Herrens rådgivare. Petrus försökte, men blev strängt tillrättavisad. Däremot har hon uppdraget att tolka och utlägga den tro som givits henne. Som katoliker är vi skyldiga att ta emot deras och deras efterföljares vägledning med trons lydnad – och förundran.
Denna lydnad förbjuder oss inte att tänka själva. Inte ens att kritisera, om herden uppenbart sviker sin uppgift. Många av de största helgonen har också varit de skarpaste kritikerna av slappa och förfallna herdar. Men dessa kritiker har samtidigt varit beredda att själva visa kyrkan den största lydnad. Om samvetet bjuder oss att göra det, får vi inte förfalla till det tyckande där man själv eller en främmande ideologi görs till den högsta normen. Att vi katoliker vill stå under en biskop som är förenad med påven, Petri efterträdare, beror inte på beundran för den eller den påven eller biskopen, utan på att Kristus valt att bygga sin kyrka på apostlarnas grund, och att hennes biskopar måste förbli i gemenskap med Petri efterträdare i Rom.
Kyrkan blir aldrig som vi själva skulle önska oss henne. Hon är Kristi Kyrka oberoende av oss. När vi insett hennes hemlighet blir det en samvets- och salighetsfråga att tillhöra henne. Vi bör sörja och göra bot för hennes brister och försöka påverka hennes handlande, med början hos oss själva, bara vi inte glömmer att hennes innersta, inklusive hennes Petrusämbete, är större än vad vi kan fatta och fånga med vår tanke. Ännu viktigare är därför att fördjupa vår tro på kyrkan, den tro som leder till förundran. ”Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud!”
Aposteln avslutar sin förundran över Herrens vägar med en nästan liturgisk formulering: ”Av honom och genom och till honom är allting. Hans är härligheten i evighet, amen.” Vi skall snart höra en liknande förundran i den eukaristiska bönens avslutning, när de förvandlade gåvorna lyfts upp över altaret och prästen sjunger: ”Genom honom och med honom och i honom, tillkommer dig, Gud, … all ära och härlighet…”. Vi står vid källan och höjdpunkten i kyrkans liv, det förunderliga mysterium som ingen människa kunnat tänka ut, men som läggs i mänskliga händer för att öppna himmelrikets portar för oss.
Låt oss med tro och lydnad förundras över den Kyrka som uppenbarar och förmedlar till oss ”rikedomen, visheten och kunskapen hos Gud!”
Amen.