Första Söndagen i Fastan
Gen 2:7-9;3:1-7 Ps 51:3-6a,12-14,17 Rom 5:12-19 Matt 4:1-11
Kan frestelsen övervinnas?
Vem hade för styvt ett år sedan trott att vi skulle ha ett fullskaligt krig i vårt närområde? Och vem hade trott att det skulle vara så länge? Vilka makter styr historien? Vad styr den enskilda människans liv? Det mesta råder vi inte över. Men människan är inte helt utlämnad. Människan kan välja vilken makt hon vill utsätta sig för. Att ni kommit hit till mässan är ett sådant val. ”Människan får det hon väljer”, hörde vi för ett par söndagar sedan. Det eliminerar inte kampen, men påverkar dess utgång, om livet skall sluta i lycka eller olycka.
Berättelsen om hur Jesus förs ut i öknen och frestas av djävulen är en koncentrerad bild av tillvarons kamp mellan gott och ont. Djävulen frestar Jesus att svika det uppdrag han fått av Fadern. Jesus avvisar djävulens frestelser och till slut betjänas han av änglar. Vi ser vilka krafter som är verksamma på den historiska scenen.
Varför faller människan för frestelsen att synda? Hon vet ju hur dumt det. Hon biter sig i tungan nästan innan den elaka repliken har lämnat tungan. Hur kunde jag bli så arg över en småsak? Varför utsätter hon sig för påverkan som hon vet skadar henne? Först i efterhand inser hon sin dumhet. Psykologi och andra vetenskaper kan förklara en hel del, men inte allt. Något eller någon tycks hela tiden sabotera också de bästa ambitioner. Kristen tro vet att det finns en ond makt, intelligent och listig. Det var för att befria oss från denna makt som Gud sände sin Son. ”Guds son har uppenbarats för att utplåna djävulens verk”, säger aposteln. När den utsände Befriaren träder fram på scenen är det därför naturligt att satan går till motangrepp och försöker få Jesus att avvika från sin uppgift. Ormen hade lyckats med Adam en gång i begynnelsen. Adam frestades och föll. Den andre Adam, Kristus, genomskådar listen och består provet.
Kunde Jesus frestas? Som Guds Son kunde han förvisso inte frestas. Han var ständigt ett med sin Fader. ”Gud kan inte frestas av det onda, och själv frestar han ingen”, säger aposteln Jakob. Det är som människa Jesus frestas. ”Vi har en överstepräst”, säger Hebreerbrevet, ”som har prövats (frestats) på alla sätt och varit som vi men utan synd”. Frestelsen var inte på låtsas. Att Jesus är Guds Son gör honom inte mindre mänsklig. Men allt sker för människans skull, för att hon skall få hjälp i frestelsens stund.
Han lärde oss inte bara genom sin lära och sitt exempel. Han delade våra villkor genom att utsättas för våra frestelser. ”Från dig hade han sin frestelse”, säger Augustinus till den troende. Han antog våra mänskliga villkor. Kyrkofadern fortsätter: ”från honom har du din seger”. Därför är han inte bara ett moraliskt föredöme. Den som följer honom får del av hans kraft mot frestelse och synd. En munkfader säger: ”Visst är det naturligt att frukta styrkan i frestelsernas angrepp, men vad har de för makt jämfört med Herren som beskyddar oss och hjälper oss?” Tron på Jesus är det viktigaste vapnet i kampen mot frestelsen.
Psaltarpsalmen 91 dyker ofta upp i fastetidens liturgi, särskilt i tidegärden. Psalmen använder bilder för olika frestelser. Några kommer listigt smygande som ormen. Andra försöker skrämma, som när lejonet ryter. Andra frestar till leda och uppgivenhet, som middagshettan efter maten. Men psalmen talar lika mycket om Guds beskydd och hjälp: ”Din tillflykt är Herren, du har gjort den Högste till ditt värn. Inget ont skall drabba dig. Han skall befalla sina änglar att skydda dig var du än går”. Detta mäktiga beskydd befriar oss inte från eget ansvar och kampen kan bli hård. Det är Kristi lärjungar som skall ”gå fram över lejon och ormar”, som skall ”trampa på vilddjur och drakar”. Tydligast ser vi det hos helgonen.
Matteus berättar att djävulen citerar bibeln. Han är listig och uppträder ofta ”som en ljusets ängel”. Den frukt han lockar med är inte avskräckande och ful på utsidan. Frukten som Adam lockades av var inte i sig ond eller syndig. Det Adam frestades av var misstro och olydnad mot Gud och det han hade sagt. Därför måste vi lära oss att skilja mellan andarna. Lära oss genomskåda de förrädiska halvsanningarna, t.ex. det förföriska talet om människans svaghet: ”jag kunde inte stå emot”, ”sådan är jag”, ”det är min natur”, lära oss skilja mellan legitima behov och själviska begär, mellan den sunda läran och trender i tiden.
Ändå är det inte så komplicerat som det kan låta. Djävulen har ingen fantasi. Det han frestar med är variationer på samma gamla tema, ”njutning, ära och makt”. Eller som aposteln Johannes uttrycker så: ”vad kroppen begär (till skillnad från vad den behöver), vad ögonen åtrår (i stället för att med glädje se det sköna), vad högfärden skryter med” (i stället för en sund stolthet och tacksamhet över de gåvor jag fått).
Som hjälp har vi fått fastetiden. Under en särskild tid får vi hjälp att ta ut kursen på nytt, att börja om där ovanor fått grepp om oss, att återupptäcka glädjen i att göra det goda och att följa Kristus. Och att inte behöva stå ensam, utan få göra det i gemenskap med hela kyrkan.
Det första rådet i kampen är att genomskåda, att se frestelsen som frestelse. Att upptäcka sin värdighet som människa. Att vi inte är hjälplösa offer för påverkan och infall. Att hjärtat inte behöver vara en tummelplats för allt möjligt skräp.
Det andra rådet är att avvisa frestelsen. ”Gå din väg, satan”, säger Jesus. Att med viljan ta avstånd från det onda. Så länge människan håller fast vid den goda viljan är hennes hjärta rent, även om frestelserna dansar för ögonen och tröttar ut kroppen. Att frestas är ingen synd. Synd blir det först när hon samtycker till frestelsen. Tumregeln är att avvisa frestelsen redan ”vid porten”, innan den slinker in i hjärtat. Släpper vi in den blir kampen längre och svårare. Förhandla inte med frestelsen! Bli inte förvånad, men låt dig inte heller gripas av rädsla och klenmod. Underskatta inte den kraft du bär på. ”Stå emot djävulen, och han skall fly för er”, säger aposteln Jakob. ”Ingen kan förföras av djävulen om han inte frivilligt överlämnar sig åt honom”, säger en munkfader. Det är egentligen ett privilegium att få delta i Kristi befrielsekamp av världen.
Det tredje och viktigaste har vi redan sagt. Lita på Guds hjälp! Du som har valt att stå under Kristi ledning och beskydd. Vi upptäcker hans hjälp genom bönen, den ivriga och uthålliga bönen. Den som frestas uppmanas att gripa tag i bönens vapen och inte släppa det vapnet förrän frestelsen vikit undan. ”Gud är trofast och skall inte låta er prövas över förmåga: när han sänder prövningen visar han er också en utväg, så att ni kommer igenom den”, säger aposteln. Inte heller gripas av förtvivlan om man fallit, utan genast resa sig och fortsätta framåt, utan att någonsin misströsta om Guds barmhärtiga hjälp.
Amen.
Öppnade är ångerns heliga portar, låt oss med fröjd gå in genom dem i avhållsamhet från mat och från syndiga begär. Nu är Fastans saliga tid, som låter ångerns strålar lysa; låt oss då i gemensam iver ta emot dessa strålar, låt oss frigjorda från ljumhet och lättja jubla i glädje. Ja, med glädje går vi in i Fastans heliga tid för att börja den andliga kampen – så att själen blir renad och kroppen luttrad. Låt oss i kärlek hålla ut, så att vi blir värdiga att skåda Kristi allraheligaste lidande och Påskens saliga högtid.
Bysantinsk fastebön