Kortpredikan Vårfrumässa
– Heb 4:12-16 Ps 19:8-10,15 Mark 2:13-17 –
Debatten i moraliska frågor pågår hela tiden. Vilka hör till de ”goda” respektive de ”onda”, till ”de rättfärdiga” eller till ”syndarna”? Debatten pågår både i världen, i kyrkan och i den lilla gemenskapen. Både bland moralteologer och ”vanligt folk”.
Det finns en skillnad som inte kan trollas bort, en skillnad mellan goda och onda handlingar, men när vi människor kallar andra människor ”goda” eller ”onda” är det lätt att trampa fel.
Bredvid den debatten pågår en ”rörelse”. Något ”händer” med den enskilda människan. Jesus har nyss kallat Levi. Han stod upp och följde Jesus. Publikanen blev evangelist.
Den ”rörelsen” fortsätter när Guds ord utför sitt verk. Det ordet är levande och verksamt. Som ett skarpt svärd blottlägger det hjärtats uppsåt och tankar hos den som lyssnar. Det avslöjar både överträdelser och underlåtelser, både tröghet och fariseisk egenrättfärdighet. Det lär oss att ”hata synden och älska syndaren”.
Den som lyssnar till Jesu ord förlorar lusten att döma andra. Han lär känna sig själv och sitt behov av någon som är beredd att förlåta och upprätta.
Han får en uppmaning: ”Låt oss frimodigt träda fram till nådens tron för att få förbarmande och nåd i den stund då vi behöver hjälp”.
Den moraliska debatten pågår i det offentliga. Kyrkan har sin Herres uppdrag att klargöra skillnaden mellan rätt och fel. Utan hennes vägledning blir våra samveten osäkra.
Men ännu viktigare är den ”rörelse” som pågår i det fördolda. Något sker med dem som låter sig dras med i den ”rörelsen”.
Jesus säger: ”Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare”. Till dem som ofta misslyckas säger Benedictus: ”Aldrig misströsta om Guds barmhärtighet”.
Den som förblir i den ”rörelsen”, som låter sig beröras av Guds ord och kyrkans vägledning, den som framhärdar i att be om förbarmande och vägledning har löfte att finna vägen till målet. De som har förlorat sin lust att döma andra blir de bästa vägledarna.
Maria är barmhärtighetens moder, garanten för att nåden är verklig.
Den heliga eukaristin är läkemedel för sjuka.