FJÄRDE PÅSKSÖNDAGEN
Apg 13:14, 43-52 Ps 100:1-3,5 Upp 7:9, 13-17 Joh 10:27-30
Ingenting skall fattas mig.
Bilden av den gode herden har ofta målats i romantiska och idylliska färger. De generationer som sökte frihet och oberoende fnyste. Vem vill vara ett får i en flock? Idag skakar man nog bara på huvudet. Men bilden av den oberoende och fria människan, håller inte den på att krackelera? Klarar människan av att lösa de problem som tornar upp sig, inre och yttre?
Finns det rentav något lockande i herdebilden? Svarar den inte mot ett djupt mänskligt behov, behovet av någon att lita på, någon som inte sviker? Bilden av den gode herden är inte bara varm, den är också präglad av styrka. Den är både ömsint och stark. Bland människor är det ofta antingen – eller. Å ena sidan den starke som är kall och saknar hjärta, å andra sidan den empatiska, som visar sig vara känslostyrd och därför saknar stabilitet och fasthet. Människan behöver ju både det ena och det andra. Den gode herden kan både kämpa mot vargar och ta lammet i sin famn.
Inte heller måste man välja mellan individualism och kollektivism, som ständigt konkurrerar med eller strider mot varandra. Herden på vår bild känner varje enskilt får och kallar det vid namn. Samtidigt håller han samman hela den stora hjorden, utan att det blir ett opersonligt kollektiv. Fåret känner herdens röst och kan skilja den från alla andra röster. Det finns en personlig och nära relation mellan herden och varje enskilt får. Samtidigt hålls hela hjorden ihop av samme herde. Inte från en hög position. Herden lever mitt ibland fåren och delar deras villkor i regn och sol, under natt och dag, i krig och fred. Herden är där för fårens skull. Han är beredd att kämpa och rentav ge sitt liv för dem. Inte av tvång, utan av fri vilja, av kärlek. Han ger sitt liv för att de skall ha liv, och liv i överflöd.
Är bilden av den gode herden mera än en vacker bild? Trons svar är att verkligheten överträffar bilden. Det är en verklig människa, Jesus från Nasaret, som säger: ”Jag är den gode herden”. Han levde som människa. Han dog vår död men uppstod från de döda. Han gav sitt liv för oss och ger oss del av sitt uppståndna liv för att vi skall ha liv, både här och i evigheten. Det vore naturligtvis ett förmätet och dåraktigt anspråk – om det inte vore sant.
De som lyssnade till Jesus visste att Gamla Testamentet talar om folkets ledare som herdar. Det fanns goda ledare. Tänk bara på kung David, som började sitt liv som herde. Där lärde han sig att kämpa mot lejon och björn. Han var kämpen som också spelade harpa och diktade psalmer. Men de flesta av Davids efterföljare på tronen förde folket vilse och svek när de sattes på prov.
Profeterna hade utlovat en herde som var olik alla andra herdar. Gud skulle själv bli deras herde. Det visste de som lyssnade till Jesus. Så hör de Jesus säga: ”Jag är den gode herden.” Det betyder: Den gode herden, det är jag. Till skillnad från alla dem som svikit och sviker. Det låter ofattbart i moderna öron, men det måste ha låtit ännu mera anstötligt när Jesus sade det.
Alla kände till de falska herdarna, de som flydde när de såg vargen komma. Också vi känner till dem. Där ledaren sviker går det ut över folket, särskilt de svagaste. Nästan dagligen hör vi om dessa svikare. Allra värst blir sveket, när det sker i Guds och kyrkans namn. Måste man vara helgon för att vara en god ledare? Kanske inte, men det minsta man kan begära är att de är sannfärdiga, redliga och att de tar konsekvenserna av sina svek. Låt oss uppriktigt be för våra biskopar och präster. Det är ingen tillfällighet att vi nämner påvens och biskopens namn i varje mässa. Vi gör det för att de behöver Guds folks förbön, lika mycket som vi behöver pålitliga och goda herdar.
När Jesus talar om den gode herden märker vi att det inte bara handlar om jordiska och materiella behov. Herden skall också bekämpa människans andliga fiender: synden, döden och djävulen. Det kan tyckas överandligt när våldet härjar både i Ukraina och på våra gator. Det är tvärtom. Ju svårare frågorna blir – antingen de handlar om krig, fred och klimat, om livets okränkbarhet, om familj och förhållandet mellan man och kvinna, eller om vad som kommer efter döden – desto viktigare är den personliga vänskapen med den gode Herden. Den tryggaste människa är den som kan säga: ”Herren är min herde, ingenting skall fattas mig”.
Den gode herden har en vidunderlig förmåga att tilltala varje människa personligen. När han kallade på den som skulle bli trons fader, då ropade han: ”Abraham! Abraham!” När han behövde en befriare för folket i Egypten, då ropade han ur den brinnande busken: ”Mose! Mose!” När han behövde en domare för folket, då ropade han till den unge pojken i templet: ”Samuel! Samuel!”
Men ännu märkligare är att fåren känner igen hans röst. Så var det för Petrus och de andra. När Jesus gick förbi och kallade dem med orden, ”Följ mig”, då var det något i den rösten som de kände igen. De inte bara kände att rösten var tillförlitlig. De visste det. Och så har det fortsatt genom tiderna. Kyrkan växer när människor lyssnar till Jesu röst.
Idag är det både svårare och enklare. Det är svårare eftersom det inte längre finns några kristna ledstänger och givna värderingar. Snarare tvärtom. Tecken tyder på att vår kultur har blivit ”kristofobisk”. Men samtidigt klarnar sikten. Betydligt svårare är det med röster som låter fromma och ”kristliga”, men som långsamt glider med strömmen och tar långa omvägar för att undvika sanningsfrågan. Kyrkans svåraste fiender tycks finnas inom hennes egna murar.
Hur lär vi oss känna igen den gode Herdens röst? Det är inte något mystiskt. I grunden är det enkelt. Lärjungen lär sig känna igen Herdens röst genom att lyssna och lyda. Genom att lyssna när han talar. Och han talar i sin hjord, som är hans heliga katolska och apostoliska kyrka. Till sina apostlar, och i förlängningen till kyrkans herdar och lärare, säger Jesus: ”Den som hör er han hör mig”. Vi lär oss urskilja hans röst genom att lyssna till den heliga skrift och, som Benedictus säger, ”till erkända och rättroende katolska fäders utläggningar av den”. Detta ihärdiga lyssnande övar upp vår urskillningsförmåga. Det ger en ”katolsk känsla” för den gode herdens röst, en sensus catholicus. De troende lär sig att ”känna med kyrkan”, sentire cum ecclesiae, de får en inre förmåga att skilja sanningen från lögnen.
Det betyder konkret: när vi blivit förvirrade och tankarna snurrar, så måste vi vända vårt öra i rätt riktning. Bli stilla, läsa och lyssna till en pålitlig röst. Stänga av de förvirrande rösterna och lyssna till den röst vi känner igen. Herrens röst kan vara allvarlig och utmanande. Han begär ju allt, att vi inte föredrar något framför kärleken till honom. Inte ens kärleken till de närmaste får väga tyngre. Det avgörande skälet för detta omutliga krav är att han gav sitt liv för dig. Endast sanningen befriar och ger liv. ”Vad kan vara ljuvligare än denna Herrens röst?” frågar den helige Benedictus.
Rösten talar än idag. Ty Kristus är uppstånden från de döda och lever mitt ibland oss. Han inte bara kallar lärjungar att följa honom. Han ”känner dem”, bättre än de känner sig själva. Han har nyckeln till mitt livs innersta hemlighet. Han vet vem jag är och han vill mitt bästa. Verkligheten är underbarare än bilden.
Den gode herden ger ett vidunderligt löfte: ”Mina får lyssnar till min röst och de följer mig. Jag ger dem evigt liv och ingen skall rycka dem ur min hand.”
Låt oss aldrig sluta att lyssna till och följa hans röst! Så att vi i hjärtat kan säga: ”Herren är min herde, ingenting skall fattas mig”.
Amen.