Kortpredikan Vårfrumässa
– 2 Sam 12:1-7a,10-17 Ps 51:12-17 Mark 4:35-41 –
”Du är den mannen.”
Natans pedagogik är genomtänkt. Han berättar för David om en rik man som berövar en fattig man dennes enda får för att mätta en resande. Därmed gillrar Nathan en fälla för David. Han lockar fram hans häftiga reaktion. David går i fällan och fäller domen över sig själv: ”Dödens barn är den man som har gjort detta”.
Men det är mer än skicklig pedagogik. Det är Herrens Ande som avslöjar honom. Endast Herrens pil träffar absolut rätt. Utan den pilen väcks inte den fullkomliga ångern.
De motgångar och lidanden som David senare skall drabbas av beskriver bibeln som straff. Kyrkan skall kalla det botgöring.
Den förlåtne får samarbeta med Gud för att driva ut alla spår som synden lämnar i oss. David kunde säga med den botfärdige rövaren på korset: ”Jag lider vad mina gärningar är värda”.
Mönstret har följt med in i Kyrkan när hon ålägger syndarna botgöring, för sig själva och för andra. Men denna botgöring står under nådens förtecken. Tårarna blandas redan med glädjetårar. För den enskilde är botgöringen fullbordad när varje lust att synda är borta.
All botgöring bygger på att syndens skuld är förlåten, av nåd, för Kristi skull. Förlåtelsen är lika ofattbar som när Jesus tvingar vindarna och vågorna till lydnad. Lärjungarna grips av fruktan och frågar: ”Vem är han?”
Jesus frågar varför de är rädda och saknar tro. De, och vi, har fått detta tecken för att stärka vår tro. Tron ges genom Anden, som när David insåg sin skuld och är beredd och villig att leva i botgöring.
Det är samma mönster för den som går ödmjukhetens väg under Benedictus ledning. Det leder till ständig bön om förbarmande. Den botgöringen befriar från rädsla, stärker tron och leder till kärlek.
Benedictus vet vem det är som handlar. ”Detta skall Herren i sin nåd genom den helige Ande visa hos sin arbetare, som nu är renad från laster och synder”.
Det är vad Maria uppmanar oss till, hon som var renad och befriad från varje synd för att stödja oss i kampen.
Som botgörare firar vi den heliga eukaristin, i bön om den slutliga befrielsen.