Söndagen efter Trettondedagen HERRENS DOP
Jes 40:1-5,9-11 Ps 104:1b-4,24-25,27-30 Tit 2:11-14;3:4-7 Luk 3:15-16,21-22
Under en öppnad himmel
Redan i början av det nya året är det lätt att se mörka moln på himlen. Det är frestande att fångas av dystra tankar och förlora modet. Men i evangeliet ser vi motsatsen till mörka moln. Himlen öppnar sig när Jesus döps i Jordan av Johannes Döparen. Och det gäller inte bara vid Jesu dop. I den tidiga kyrkan var Trettondedagstiden en tid för dop. Påven förrättar dop varje år denna dag. Jesu dop är en bild för vårt eget dop.
När Jesus döptes uppenbarades hans gudomliga hemlighet. Faderns röst från himlen,
”du är min älskade son”, är ett slags ”faderskapserkännande”. Det bekräftas ytterligare när den helige Ande kommer ner över honom. Jesu dop är en bild för vad som sker i varje dop i Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Genom dopet får människan det hon mest av allt behöver, men inte kan ge sig själv, barnaskap hos Gud. Det barnaskapet kan inte gå förlorat av yttre hot, det behöver inte fördunklas ens av de mörkaste moln. Men det kan glömmas bort och förlora sin kraft. Dopdagen är den viktigaste dagen i våra liv.
Dopet är början till ett nytt liv, liksom Jesu dop var portalen till hela hans offentliga liv. Det livet fullbordades med hans död, uppståndelse och himmelsfärd. Genom sin himmelsfärd har han gått i förväg för att bereda rum för sina barn hos Fadern. Han har utgjutit sin Ande över sin Kyrka, så att hon, som är vår moder, får kraft att föda oss på nytt och öppna himlen för oss. Det var därför Guds Son blev människa. Han ställde sig till och med i raden av botgörare som behövde döpas av Johannes. Johannes protesterar, men Jesus insisterar på att det måste ske. I sin tidegärd förundras kyrkan över att: ”Soldaten döper Konungen, slaven sin Herre, Johannes döper sin Frälsare.” Östliga ikoner framställer honom som nedsänkt i vatten. Det betyder att han går in i sin egen skapelse. Han gör det för att skapa den på nytt. Kyrkan upptäcker i sin bön[1] att redan psalmisten sjunger om Faderns röst över Jordan: ”Herrens röst över vattnen”. Kyrkan minns hur Guds Ord och hans Ande i begynnelsen svävade över vattnen för att frambringa kosmos ur kaos. Nu skall vattnen helgas för att tas i den nya skapelsens tjänst: ”Vattenkällorna helgades när Kristus trädde fram i härlighet inför världen”. Jordanflodens vatten ’häpnar’ när det får omsluta sin egen Herre. Kyrkan minns när Herren gick före sitt folk genom Röda havet. ”Vattnen såg dig, o Gud, vattnen såg dig och skälvde, djupen bävade.” Skapelsen jublar över hur en ny skapelse genom dopet blir till. ”Här är en flod vars strömmar ger glädje åt Guds stad”. Jesu dop föregriper hans påsk. ”Förunderliga mysterium: ”Idag avtvår universums Skapare våra synder i Jordan.” Himlen öppnar sig. Himmel betyder i bibeln inte bara de högre luftlagren. Himlen är också det rike där Gud bor och där allting tjänar honom. Ibland betyder himmel helt enkelt Gud. Vi lever inför en Gud som öppnat sig för oss.
Fadern visar sig inte. Det är ännu omöjligt för ett människoöga att se Fadern. Men vi hör hans röst. Den röst som säger: ”Detta är min son”. Av evighet föder Fadern Sonen, och de lever i den ömsesidiga kärlek som är den helige Ande vilken här svävar över Jordanflodens vatten och tar sin boning i oss genom vårt dop. Med Jesus steg vi ner i dopvattnet och med honom steg vi upp under en öppnad himmel, ut i en nyskapad tillvaro. Den döpte tilltalas på samma sätt som Jesus: ’Du är min älskade son/min älskade dotter’. Född på nytt i dopets heliga vatten. Inte därför att vi har gjort några rättfärdiga gärningar; utan därför att Gud är barmhärtig, räddade han oss med ett bad som återföder och förnyar genom den helige Anden, som vi hörde i andra läsningen.
En detalj återges av evangelisten Lukas. Det står att himlen öppnade sig när Jesus stod och bad. Detta är både förmaning och tröst. Profeten uppmanades ju att trösta sitt betryckta och beklämda folk. Medan vi väntar på ett vårt hopp ska infrias, medan vi väntar på att fyllas av liv, uppmanas vi att be. Inte i kramp, men ändå ihärdigt och uthålligt, i tro och hopp. Inte för att vår bön kan öppna himlen eller göra oss levande, men för att våra ögon skall öppnas, så att vi ser och upptäcker att himlen är öppnad. ”Saliga de renhjärtade, de skall se Gud.”
När den förlorade sonen hade förskingrat sitt arv står det att han kom till besinning. Det betyder: han ”kom till sig själv”. Han återupptäckte sin innersta värdighet och återvände till Fadern. Det gör varje människa som inser att synden har fört henne till främmande land – och som påminner sig sitt dop. Fadern tog emot honom med öppna armar och slaktade den gödda kalven. Han som levt som en slav under grymma makter upphöjdes till son. Han återfann sin glädje i att göra Faderns vilja. Nu fruktade han bara en sak, att på nytt skada eller förlora denna glädje och hamna under mörka moln.
Det kan behövas konkreta mått och steg för att undvika de mörka molnen. Benedictus lämnade det oordnade livet i Rom och levde en tid i grottan i Subiaco. Det står att han där ”bodde hos sig själv inför Faderns åsyn”. Det är trons och dopets tvåfaldiga gåva. När människan återvänder till Fadern, finner hon också sig själv. När hon återvänder till sin sanna värdighet, finner hon också sin Fader. Dopet är något att ständigt återvända till, något att ständigt på nytt ta i besittning.
Himlen öppnade sig för Jesus när han bad. Han uppmanar sina lärjungar att gå in i sitt hjärtas kammare och be till Fadern i det fördolda. I vårt innersta är vi hemma, både hos oss själva och hos Fadern. Allt är ett verk av Anden som drar in oss i relationen mellan Fadern och hans älskade Son. Anden lär oss att återfinna stillheten, tystnaden och glädjen. Guds rike är inom er, säger Jesus. Hans apostel säger: ”Guds rike är rättfärdighet och frid och glädje i den heliga Anden”. Cassianus liknar människans innersta vid arken i det allraheligaste, som rymmer förbundets två tavlor, men också Arons stav, symbol för det livgivande korset, och vidare mannat, som är sötman och smaken av det änglalika brödet. Den sötma som inte kan förklaras i ord. Anden lär oss ord som vi inte kan uttala, som vi inte ens själva förstår.
Vi har talat om tre dop som egentligen är ett enda: Jesu dop, vårt eget dop och det dagliga ”dopet”, den dagliga omvändelsen. Fäderna talade om ”tårarnas dop”. När syndaren ödmjukat sig och stiger upp ur detta bad, öppnar sig himlen på nytt och hon hör: ”Du är min älskade son/dotter, du är min utvalde”. Glädjen växer över ett barnaskap som får leva under en öppnad himmel.
Amen.
[1] Tydligast i den nyligen utgivna Timmarnas liturgi, den katolska tidegärden. Veritas förlag.