Kortpredikan – S. Hildegard, abbedissa, kyrkolärare
– 1 Tim 6:2c-12 Ps 49:6-10,17-20 Luk 8:1-3 –
För Hildegard var Gud inte skild från sin skapelse. Hon fann honom i skapelsen, i stenar, i djur och växter, framför allt i människan. Samtidigt visste hon att Gud står över allt. Hon var inte panteist. Hon såg, undervisade och förundrades, men tillbad Gud, honom allena.
Hennes synförmåga och andra gåvor hade formats av Skriften, liturgin och kyrkofäderna.
Det finns ingen motsättning mellan hennes insikter och Paulus uppmaning till Timotheos att hålla sig till ”vår herre Jesu Kristi sunda ord och till det som vår religion lär”. I grunden hör det ihop. Både mystiker och miljökämpar behöver Kyrkans vägledning för att inte gå vilse.
Hildegards ställde, som kvinnorna i evangeliet, alla sina ”tillgångar” i Jesu och apostlarnas tjänst.
Den som avviker från den sunda läran drivs av ”en sjuklig lust att diskutera och träta.” Paulus beskriver dem: ”de har tappat bort sanningen och anser att religionen skall löna sig”.
Det känns igen hos dem som kräver att tron skall kunna bevisas genom tecken och nyttiga insatser. Kloster har i historien ofta avskaffats med motiveringen att ”de inte gjorde nytta”. Kyrkan får gott rykte när hon stöder det som råkar ligga högt på världens agenda.
Kravet att tron skall ”löna sig” kan för den enskilde samverka med habegäret. Den troende väntar sig världslig framgång. Behovet av det människan behöver, ”mat och kläder”, övergår i habegär. Aposteln varnar: ”Kärleken till pengar är roten till allt ont”.
Benedictus varnar energiskt bröderna för att samla privata ägodelar.
Det är inte främst en fråga om moral eller askes. Habegäret gör människan blind för gåvan att få leva i tacksamhet, bekymmerslöshet och trons frihet. De egna ”tillgångarna” tillhör gemenskapen och de fattiga.
Det leder inte till förlust. Tvärtom. Människan blir delägare i något större, det gemensamma.
Dels den heliga Hildegards och helgonens undervisning och föredöme.
Dels de sakramentala gåvorna med kulmen i den heliga eukaristin.