24 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
Jes 50:5-9a Ps 116:1-9 Jak 2:14-18 Mark 8:27-35
Kom till ro, min själ
Vi hörde den maningen i responsoriepsalmen. ”Kom till ro, min själ!” Vem vill inte höra en sådan maning? Alla människor vill leva i frid. Det är så vi är skapade. Men människan har genom arvsynden förlorat sin djupaste ro. Och om hon finner den, tappar hon den lätt på nytt. En äldre översättning lyder: ”Vänd nu åter till din ro, min själ”.
Friden har, som vi vet, många sabotörer. Benedictus gör en lång lista på vad som också kan finnas i klostret: ”avund, gräl, förtal, rivalitet, tvedräkt och oordning”. Allra värst är ofriden i det egna hjärtat. Ofta kallad ångest. Som inledning till klosterlivet och allt kristet liv hör vi: ”Sök friden och sträva efter den”. Men den friden kan inte köpas i världens butiker. Inte heller i kyrkan är det alla som finner den.
Friden är en gudomlig gåva, varigenom allt i människan kommer på rätt plats. Augustinus talar om den ro som växer ur den goda ordningen, tranquillitas ordinis. Det kan gälla förhållandet mellan tro och gärningar. Friden är inte passivitet och motsäger inte vad aposteln Jakob säger i andra läsningen: ”Tron utan gärningar är död.” Det är nämligen inte vilka gärningar som helst. Först hör vi aposteln säga: ”Visa mig din tro utan gärningar”. Det är den döda tron. Men så fortsätter han: ”jag skall med mina gärningar visa dig min tro”. Han hänvisar inte bara till sina gärningar. Det är så moralisten och farisén i oss gör. Den som ger sig själv godkänt och ser sig själv som bättre än andra. Det är vad farisén i templet gjorde, när han jämförde sig med publikanen. Han hänvisade till sin kyrkogång, sin bön, sin fasta och sina allmosor. Allt är ju goda gärningar, ändå är det något som inte stämmer. Gör inte Jakob detsamma när han hänvisar till sina ”gärningar”? Nej, gärningarna finns där, men dessa vittnar om hans tro. ”Jag skall med mina gärningar visa dig min tro.” Paulus bekräftar det. Han säger frimodigt att han arbetat mer än de flesta, men så tillägger han: ”fast inte jag själv, utan Guds nåd som har varit med mig”. Här finns hemligheten! Han vittnar om en frimodighet som rinner fram ur fridens gåva. Han vet att allt är en gåva, att allt hänger på tron och nåden. Det är denna nåd som samverkar med viljan och tar sig uttryck i kärlekens gärningar. Ofta omedvetet, men ibland behövs en påminnelse. De fattiga har ju ingen semester. Sådana gärningar sprider frid.
Ingen behöver tappa modet. Inte ens Petrus hade nått dit i dagens evangelium, trots hans goda bekännelse till Jesus som Messias. Det är trons innehåll. Det är grunden. Men den sitter ännu mest i huvudet hos Petrus. Hans tankar och ambitioner är fortfarande hans egna. Jesus säger att hans tankar är ”människors tankar, inte Guds”. Petrus avslöjar sig när han erbjuder sig som rådgivare och försöker hindra Jesus att gå lidandets och korsets väg. Han tänkte sig förmodligen en framtid som minister i en framgångsrik kyrka. Men Jesus avvisar förslaget, och det med skärpa. ”Håll dig på din plats, Satan.” Petrus skall inte gå framför Jesus och visa honom vägen. Han skall gå bakom honom och följa sin Herre. Därför måste de egna ambitionerna och tankarna ersättas av tro och efterföljelse. Det är det enda som bär frukt, det enda som leder till frid. Det är detta Jakob syftar på när han säger att hans gärningar vittnar om hans tro.
Det var den väg som Jesus gick när han lät sig skymfas och bespottas, lida och dö, för att på tredje dagen öppna vägen till ett nytt liv. Responsoriepsalmen vittnar om hur det kan kännas och se ut innan friden är given: ”Dödens band omvärvde mig och dödsrikets ångest grep mig, jag kom i nöd och bedrövelse”. Det var vad Jesus erfor i sitt lidande. Petrus fick en första erfarenhet av det efter sin förnekelse, när han gick ut i mörkret och grät. Det är vad den erfar som låter Guds Ande avslöja dubbelspel och högmod i hjärtat. Den insikten behövs för att ”mista sitt liv”, som Jesus säger. Det är vägen till frid.
Det är då det avgörande händer. Det var ur dödsriket som Jesus uppstod. Det var det som hade hänt med Petrus när han mötte Jesus efter uppståndelsen och uppriktigt kunde säga att han älskade sin Herre. Det är då han kan sjunga det vi gjorde i responsoriepsalmen: ”Jag var i dödsriket och han frälste mig”. Det är då han kan instämma i psalmistens ord: ”Jag har Herren kär, ty han hör mina böner”. Då går det hisnande löftet i uppfyllelse: ”Kom till ro, min själ!”. Det är det nya livets frid, i hjärtat. Där får lärjungen skydd för alla fiender, både från onda tankar och yttre angrepp. Hans ansikte blir enligt profeten hårt som flinta. Han kan frimodigt avvisa anfäktelser om sig själv som ett hopplöst fall: ”Vem vill vara min anklagare? Se, Herren, Herren hjälper mig, vem kan då döma mig skyldig?” Bedjaren som dränkt sin säng med gråt kan trotsigt säga: ”Gå bort från mig ogärningsmän, Herren har hört min gråt”. Paulus vittnar med en oerhörd frimodighet: ”Ingen kraft i höjden eller i djupet skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre”.
Det betyder inte dispens från fortsatt vaksamhet och trohet, men nu känner lärjungen vägen till friden. När han på nytt förlorat den söker han den före allt annat.
I varje eukaristi hör vi Jesu ord: ”Min frid ger jag er”, frukten av hans död och uppståndelse. Orden bekräftas av den gåva vi tar emot. Den gåvan säger: ”Kom till ro, min själ!”
Amen.