JUNGFRU MARIAS UPPTAGNING I HIMMELEN
Upp 11:19a; 12:1-6a, 10ab Ps 45:10-12,16 1 Kor 15:20-27a Luk 1:39-56
Dyra Vårfrudag
En ung man frågade mig en gång efter de bibliska stöden för vår tro på Marias upptagning i himlen. Mitt spontana svar blev en motfråga: Var skulle hon annars vara? Märkligt nog fick det svaret hans tvekan att upplösas,
Runt hela jorden finner vi jordiska kvarlevor av olika helgon. Några är pilgrimsmål för vallfärder. Petrus och Paulus i Rom, Jakob i Compostella i Spanien, Birgitta i Vadstena. Vore det inte naturligt att det också fanns en plats för jungfru Maria? I Efesos, Jerusalem eller Betlehem? Men kvarlevor av jungfru Maria har aldrig blivit funna. Ingen har gjort anspråk på att vårda hennes grav.
Inte heller arken i det gamla förbundets tempel har gått att finna. Andra Mackabeerboken (kap 2) berättar hur profeten Jeremia, när staden hotades av babylonierna, gömde Guds ark i en grotta. Men platsen har aldrig blivit funnen. Detta gåtfulla faktum uppfattade kyrkofäderna som en profetia om Maria. Hon är ju det Nya Förbundets ark, som bar det levande brödet i sin kropp, liksom arken rymde mannat. I bibelns sista bok skymtar ett svar. Johannes låter oss se in i himlen: ”Guds tempel i himlen öppnades och förbundsarken blev synlig i hans tempel”. (Upp 11:19) I det följande kapitlet, dagens första läsning, målas det stora tecknet, en kvinna klädd i solen och med månen under sina fötter, med en krans av tolv stjärnor på sitt huvud. Även om de olika detaljerna i bilden är svårtydda, låter oss Kyrkan höra detta just idag, då vi firar jungfru Marias upptagning i himmelen.
Sedan 400-talet har Kyrkan firat denna dag som en Mariahögtid. Under medeltiden var det Sveriges nationaldag och kallades Dyra Vårfrudag. År 1950, fem år efter det världskrig vari man försökt utrota den judiska rasen, proklamerar kyrkan en judisk kvinnas upphöjelse över alla makthavare, furstar och potentater, över änglar och ärkeänglar. Inte bara Kristus, Guds evige Son, utan också hans jordiska moder, är, med kropp och själ, upptagen till den himmelska härligheten.
Denna tro blev medveten för kyrkan när tron på Kristus fördjupades och vidgades under 300- och 400-talen. Redan på 200-talet ser man Maria som den nya Eva, precis som Kristus är den nye Adam. Eva öppnade porten för döden. Maria öppnade porten för livet. Men inte som ett passivt redskap. En kyrkofader säger: ”Genom sin lydnad har hon blivit orsaken till sin egen och hela människosläktets frälsning.” På kyrkomötet i Efesos (431) får hon titeln Gudaföderska, som ytterst är en bekännelse till Kristi gudamänskliga person. Så klarnar bilden och dagens högtid växer fram. Det som finns i Skrifterna som ett frö, växer upp som den skönaste av liljor. För troskänslan är det självklart. Skulle inte hon som med sin kropp gav sin son livet och som följde honom ända till korset, också vara hos honom där han är nu? Och detta inte bara med sin ande, utan också med den kropp som bar honom under nio månader, vars bröst han diade, och som tog emot hans döda kropp när den togs ner från korset. Maria är den fullkomligt frälsta människan, till både kropp och själ. Ödmjukt och frimodigt sjunger hon att alla släkten skall prisa henne salig. Hon är där hennes son är, lika nära honom som han är nära henne.
Om Jesus vet vi att han är den evige översteprästen, som ständigt vädjar för oss inför Fadern. Hans främsta och närmaste medarbetare är hans moder. Därför har de troende, långt innan dogmen förkunnades, praktiserat denna tro, genom att be om hennes förböner.
Varje gång vi ber ”Var hälsad, Maria,..” visar vi att jungfru Maria idag lever i samma närhet till sin Son, som hon gjorde under deras jordeliv. Men nu är Maria inte längre bunden vid en särskild plats och en gången tid. Det som till exempel skedde i Kana i Galileen, när hon såg att vinet höll på att ta slut och gjorde sin son uppmärksam på bristen, det sker nu runt hela jordens krets, varje gång vi ber om hennes förbön och moderliga tröst. Hon handlar lika diskret och återhållsamt som då. Hon bär fram människornas behov inför sin Son och ger oss samma goda råd som hon gav till tjänarna den gången: ”Gör det han säger till er.” Sedan dess är hon ”Det goda rådets moder”. Liksom hon, genom att föda sin Son, förmedlade frälsningen åt sig själv och åt oss alla, på samma sätt förmedlar hon också nu Kristi nåd. När våra krafter och vår glädje tar slut, liksom vinet tog slut i Kana, bereder hon väg för Kristi nåd och underverk i våra liv. Men det mesta sker diskret, ofta utan att vi ens märker det.
Vi ber om hennes förbön: ”Bed för oss, heliga Maria, Guds moder, nu och i vår dödsstund.” Varför ”dödsstund”? – Det finns goda skäl att regelbundet tänka på sin dödsstund. Inte minst i en kultur som förtränger allt tal om döden.
Döden är inte bara något som påläggs och drabbar oss. Döden är också en möjlighet till överlåtelse. Broder Wilfrid Stinissen har kallat döden en ”sista och yttersta kärleksakt”. Liksom vi borde leva av kärlek, så borde vi också dö av kärlek. Döden kan bli det tillfälle då vi får ge allt, i en total överlåtelse till Gud.
Jungfru Maria är vår förebild. Tydligast ser vi det vid bebådelsen, när hon svarar ängeln:
”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig efter ditt ord”. Det präglade hela hennes liv. I varje ny situation överlät hon sig åt Herrens vilja och plan. Hon var inte befriad från frågor, smärta och lidande. Men hon fortsatte att överlåta sig. Hon förblev ren och var beredd. Hon hade redan ”dött” från sitt själviska liv. Därför var hon mogen att ”efter avslutat levnadslopp” förena sig med sin Son i hans överlåtelse till Fadern.
Men detta skedde också för vår skull. När vi ber om hennes förbön ”nu och i vår dödsstund”, så ber vi att redan nu ta avstånd från rädsla, vacklan, förbehåll, egenvilja och högmod. Det vi inte dött från här i tiden måste vi renas från i skärselden.
Jungfru Marias upptagning visar vad denna överlåtelse öppnar vägen för, den frihet som stavas överlåtelse åt Guds vilja och förtröstan på hans nåd.
Jungfru Marias upptagning till himmelen är inte bara ett upphöjt och avlägset tecken på hopp och tröst, hon ger oss hopp och tröst, nu och i vår dödsstund. Hon är i himlen, som sin gudomlige Son – var skulle hon annars vara? – för att ständigt vara med oss, hennes barn, och ge oss det hopp och den tröst vi behöver.
Amen.