Trettonde söndagen under året
Vish 1:13-15; 2:23-24 Ps 30:2,4-6,11-12a,13b 2 Kor 8:7,9,13-15 Mark 5:21-43
Trons hemlighetsfulla kraft och tillträde till livet
Inte så sällan hör vi att människor lämnar kyrkan. Också i länder med förmodat stabil katolsk tradition. Många säger sig vara besvikna på kyrkan, inte minst genom de fasansfulla övergreppen. Sådant spelar säkert in, men ytterst ställer det frågan om tron. Kan den som tror på Jesus lämna hans kyrka? Dagens evangelium handlar om trons hemlighetsfulla men avgörande roll.
Evangelisten Markus berättar om två underverk, invävda i varandra och med inbördes likheter. De två som räddas är båda kvinnor. Den ena har haft blödningar i tolv år, den andra är en tolvårig flicka. Båda underverken sker genom beröring. Kvinnan berör Jesu mantel. Jesus tar den döda flickans hand. Det kunde ge intryck av magi. Men det är motsatsen. Båda räddas genom tro. I flickans fall är det hennes fars tro som avgör. Kvinnan som rör vid Jesu mantel får höra: ”Din tro har hjälpt dig”. Underverken räddar inte bara från sjukdom och fysisk död. Det ger dem ett nytt liv.
Först möter vi synagogföreståndaren Jairos. Hans älskade dotter ligger dödligt sjuk. När han får se Jesus kastar han sig ner för hans fötter och ber: ”Min lilla dotter är nära att dö. Kom och lägga dina händer på henne, så att hon räddas till livet”. Det är en handling i tro. Jairos kastar sig ner för den han tror på. Ingen ”värdighet” hindrar honom. Jesus går med honom till den sjuka dottern.
På vägen möter vi en kvinna som tränger sig fram till Jesus i den folkskara som följer med. Hon led inte bara av en fysisk sjukdom som hon med dyra pengar försökt bli fri från. Hennes blödningar uppfattades i den judiska kulturen som kultisk orenhet. Ingen fick beröra henne. Hon stod utanför den mänskliga gemenskapen och fick själv inte beröra någon, allra minst en rabbi. Hon var i en mening redan död, trots att hon fysiskt sett levde. När Jesus botat henne säger han: ”Min dotter”. Hon blir på nytt en Israels dotter. Den som botat henne ger henne livet tillbaka.
Markus säger att hon hört berättas om Jesus. Ett frö måste ha såtts i hennes hjärta, ett trons frö. Många hade säkert hört om Jesus. Många följde med i denna folkskara, men det tycks mest ha varit av nyfikenhet. Kanske skulle de få bevittna något sensationellt och häftigt. Helt annorlunda är det med denna kvinna. Vi ser det i hennes medvetna handlande. Hon vet att hon måste handla strategiskt och inte väcka uppmärksamhet. Om hon närmat sig Jesus öppet hade hon säkert avvisats. Därför närmar hon sig Jesus bakifrån. I skydd av trängseln kunde hon röra vid hans mantel (Matteus säger ”hörntofsen av hans mantel”). Markus berättar vad hon tänkte: ’om jag bara får röra vid hans kläder blir jag hjälpt’. Hennes beröring upptäcks av en enda, Jesus själv. Han märkte att kraft gick ut från honom. Inte ens lärjungarna har märkt vad som hänt och förvånas över Jesu fråga vem som rörde vid hans kläder. Men när han ser sig omkring möter han kvinnans blick. Hon kommer fram, rädd och darrande, och berättar hela sanningen. Hon får det svar som räddar hela hennes liv: ”Min dotter, din tro har hjälpt dig. Gå i frid. Du är botad från ditt onda”. Jesus vet och bekräftar att hennes modiga strategi har varit styrd av tro. Mitt i den högljudda folkhopen har något hänt mellan denna kvinna och Jesus. Som om de varit ensamma. Sådan är trons vidunderliga kraft.
Också med synagogföreståndarens dotter sker det avgörande i avskildhet. När de kommit fram till hans hus kör Jesus ut den klagande hopen, som gråter över flickans död. Motsatsen till en magiker som gärna vill ha publik. De enda som får vara med är flickans far och mor och tre utvalda lärjungar. Jesus tar den döda flickan vid handen och säger på arameiska: ”Talita koum! Det betyder: Lilla flicka, jag säger dig, stig upp”. Alla blir utom sig av förvåning, men det är faderns tro som förmedlar Jesu livgivande kraft till dottern.
För oss som lyssnar till detta evangelium vill Markus berätta vad tro är, och hur den ger liv. Jag sade i början av predikan att människor lämnar kyrkan idag, och att de anförda skälen ofta är besvikelse på kyrkan, men att den underliggande frågan är den om tron. Har de någonsin tagit de steg som Jairos och kvinnan tog? Har de kastat sig ner för Jesu fötter som Jairos gjorde eller sökt honom med samma iver och mod som kvinnan gjorde? Har jag gjort det? Det som drar människor till kyrkan är ofta andra faktorer, som inte håller när prövningarna kommer. Då gör de gemensam sak med den stora folkskaran hos Markus, som är nyfiken, kanske välvilligt inställd, men ändå på egna villkor. Trosmässigt står de på avstånd eller följer med strömmen. I värsta fall skrattar de ut Jesus när han säger att flickan inte är död utan sover. De har aldrig lärt sig känna igen hans röst. De har förts in i kyrkan av andra skäl än den tro som Jairos och kvinnan hade. Kanske är det en konvertit som haft förbehåll mot delar av den katolska tron, eller aldrig fick undervisning om de mer svårsmälta frågorna.
Till slut landar också de kyrkliga frågorna i frågan om vem Jesus är. Hans mantel är en symbol för kyrkan och hennes sakrament. Kyrkan är ”manteln”, i vilken Kristus bor. Att kvinnan rör vid Jesu mantel visar att man i grunden inte kan skilja Jesus från kyrkan. Kyrkan kan inte göra något utan Jesus. Jesus vill inte göra något, annat än genom sin kyrka. Det är kyrkan som genom sin undervisning och sina sakrament förmedlar kraften från Jesus. Jesus bekräftar det när han säger att kraft gick ut från honom när kvinnan berörde hans mantel. Ändå behövs tro, också på Kyrkan, oberoende av hennes mänskliga brister. Det var genom sin tro som Jairos dotter och kvinnan fick del av livet.
Frågan kan också uppstå i ett senare skede av den troendes liv, när tron prövas men den egna tron upplevs som död. Herren vill rena och luttra tron genom att på nytt tvinga ner oss på knä i en bön som vi hittills inte har behövt använda. Kanske under lång tid. Det är den nakna tron som rör vid hans mantel, en tro som den troende inte menade sig behöva innan han/hon kom i verklig nöd.
Det är då den tro som vi snart skall bekänna i trosbekännelsen blir mer än tomma ord. Det är då vi förstår att tron är en gudomlig gåva som vi bara kan be om, ödmjukt och ivrigt. Det är detta vi ser i Jairos och kvinnans handlingar.
Det är den tron som förmedlar liv, evigt liv. Den heliga eukaristin blir vad den är, odödlighetens läkemedel. Det läkemedel som upprättar de ödmjuka.
Amen.