Kortpredikan
– Apg 25:13b-21 Ps 103:1-2,11-12,19-20b Joh 21:15-19 –
Paulus har yrkat på att få sin sak avgjord av kejsaren. Den rätten har han som romersk medborgare. Han blir också korrekt behandlad.
För Paulus fanns skäl som inte var uppenbara för den världsliga överheten. Herren hade sagt till honom att han skulle ”vittna i Rom”. Det som händer ingår i en större plan. Kyrkans tyngdpunkt skulle flytta från Jerusalem till Rom.
Också Petrus liv ingår i denna plan. Han får höra: ”När du blir gammal, skall du sträcka ut dina armar och någon annan skall spänna bältet om dig och föra dig dit du inte vill”. Roms plats i Kyrkans liv bygger på de båda apostlafurstarnas martyrium på denna plats.
Guds plan efterfrågar apostlarnas överlåtelse åt Guds plan. Herren har tagit denna mänskliga risk. Kyrkans väg genom historien är långt ifrån alltid ren och uppbygglig, inte heller påvarnas.
I dialogen mellan Herren och Simon Petrus ser vi att det i grunden inte finns någon motsättning mellan person och ämbete, mellan personlig överlåtelse och apostoliskt ansvar för kyrkan.
Kyrkan tvekar inte att ärligt berätta om hur de mänskliga redskapen har svikit. Inte minst Petrus. Men än viktigare är att Herren ändå förnyar deras uppdrag. Han tar inte tillbaka sin kallelse. Därför överger vi inte dem som fått det apostoliska uppdraget. I varje mässa ber vi för vår påve och vår biskop.
Det som händer med Petrus är dessutom en spegel för varje kristen. Det förtroende lärjungen får förnyat efterfrågar hans kärlek, den kärlek han har fått som gåva.
Uppdraget och troheten är sammanvävda och förenade med svaret på Herrens fråga: ”Älskar du mig?”
Även om lärjungen har en motsträvig vilja. ”En annan skall föra dig dit du inte vill.” ”Gud är ännu mer förutseende och angelägen om sitt folks frälsning och välgång än vad vi själva är.” (Cassianus)
Endast Guds helige Ande kan förena min vilja med hans, liksom Sonens vilja i den helige Ande är ett med Faderns.
”O du helige Ande kom, uppfyll dina troendes hjärtan och tänd i oss din kärleks eld.”