Kortpredikan – Vårfrumässa
– Heb 11:1-2,8-19 Luk 1:69-75 (Resp.psalm) Mark 4:35-41 –
”Mästare, bryr du dig inte om att vi går under?”
De räddhågade lärjungarna fick ett överväldigande tecken. Om någon ”bryr sig” så är det den Mästare som är med dem i båten. Men han frågar: ”Har ni ännu ingen tro?”
Abraham är trons fader. ”För sin tro fick han Guds vittnesbörd.” Hans tro gav honom förtröstan och mod att våga ”dra bort till ett land som skulle bli hans, utan att veta vart han skulle komma”. Tron övergår i hopp. Hoppet i sin tur bygger på tron.
Samtidigt tycks han tänka efter. Hans eftertanke gav honom förnuftiga skäl att ”lita på den som hade gett löftet”. Gud ljuger inte. Han står för sina löften.
Hebreerbrevet ger en slags definition på vad tro är, den enda i Nya Testamentet. ”Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger visshet om det vi inte kan se.”
Tro är inte bara en subjektiv ”visshet” och förtröstan. Ordet för ”grunden” är mångtydigt, men Bibeln 2000 knyter an till hur katolsk tradition har förstått ordet. ”Grunden” är den osynliga verklighet, som ligger bakom allt vi kan se.
Tron får visshet om denna ”verklighet”, skapad av ”den evige, sanne och levande Guden”[1]. Den verklighet som sammanfattas och nyskapats genom Jesu Kristi uppståndelse.
Redan Abraham anade det. Han tänkte efter: ”Han sade sig att Gud hade makt att till och med uppväcka döda”.
Eftertanken når ett stycke på väg, men inte till den yttersta och innersta verkligheten. Därför får människan tecken och under.[2] Som när Jesus stillar stormen.
Den personliga tron får en ”grund” att stå på. Den behöver inte kastas hit och dit av vindar och vågor.
Evangelisten berättar och beskriver trons visshet: ”Vinden lade sig och det blev alldeles lugnt”.
Denna tro gör oss samtidigt till ”gäster och främlingar på jorden”. Vi lever i hoppet. Men ett hopp som är fast grundat.
Om Jungfru Maria, trons moder, sade Elisabet: ”Salig är hon som trodde”.
[1] Första eukaristiska bönen.
[2] Katekesen ger exempel i artikel 156.