Kortpredikan – SS Maurus och Placidus, Benedictus´ lärjungar
– Heb 4:1-5,11 Ps 78:3,4,6c-8 Mark 2:1-12 –
Gregorius den store berättar hur den unge Placidus en gång skulle hämta vatten i sjön. Han faller i vattnet och fördes långt ut av en våg. Den helige Benedictus förnimmer det i sin cell och skickar Maurus att rädda honom. Denne skyndar snabbt iväg, springer på vattnet och drar upp den drunknande.
Benedictus ser orsaken till undret i Maurus´ lydnad, medan Maurus själv förklarar det med Benedictus kraft. Gregorius kallar detta samtal en ”vänskaplig tävlan i ödmjukhet”.
Den lame i evangeliet förs till Jesus och firas ner framför honom av hans vänner. Evangelisten berättar att Jesus ingrep ”när han såg deras (=vännernas) tro”. Att Jesus helar utesluter inte att andra medverkar i processen. Den ”ende medlaren” drar in människan i sitt verk.
Enligt Hebreerbrevet sker det genom tro och hörsamhet. Medan ohörsamhet, som leder till otro, får förödande konsekvenser. De skall ”aldrig komma in i Guds vila”.
Författaren ser processen förebådad i själva skapelsen. Gud fullgjorde sitt skapelseverk på sex dagar och vilade på den sjunde. Den sjunde dagens vila blir ett symboliskt uttryck både för målet för och avsikten med människans liv.
Vi hör denna laddade innebörd i ordet ”vila” när Jesus säger: ”Kom till mig, ni alla som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila”. Där anges samma väg till denna vila: ”Ta på er mitt ok och lär av mig, som har milt och ödmjukt hjärta”.
Det hela är ofattbart, men verkligt. En ”vila” som kostar möda och gör oss till medarbetare i tillvarons viktigaste process. En ny skapelse skymtar fram.
Men en möda som redan ger försmak av verklig vila.
En ”vänskaplig tävlan i ödmjukhet”.