Kortpredikan – Basileios den store och Gregorios Nazianzos, biskopar och kyrkolärare
– 1 Joh 2:22-28 Ps 98:1-4 Joh 1:19-28 –
Basileios och Gregorios var filosofer och levde under 300-talet, det århundrade då tron på Kristi och Andens Gudom utmejslades. De blev båda biskopar och kyrkolärare.
Tron på den Heliga Treenigheten finns i den heliga Skrift, men som i ett frö. Johannes säger: ”Den som erkänner Sonen har också Fadern.” Insikten ges genom Anden, som liknas vid en inre smörjelse.
Arianismen förnekade Kristi eviga Gudom. Sonen hörde till skapelsen. Detta förminskade inte bara inkarnationen. Den gjorde också Gud opersonlig. Men i Gud finns inget opersonligt.
Johannes säger. ”Den som förnekar Sonen har heller inte Fadern.”
Basileios skrev den första traktaten om Andens gudomliga väsen. Johannes talar om Anden som en inre smörjelse, som ”undervisar om allt – den talar sanning och inte lögn”.
Basileios och Gregorios levde i nära och ömsesidig vänskap, som en själ i två kroppar. Vänskap är en av de största gåvorna i livet.
Liksom det finns falsk lära, finns det också falsk vänskap, som förför och bedrar, eftersom den binder vännerna vid varandra på ett felaktigt sätt.
Sann vänskap, däremot, har ett gemensamt mål. Den strävar efter dygden och eggar den andre att sträva efter det goda. Vänner kan både trösta och förmana varandra.
Vänskap kan mogna till en andlig gåva, och återspeglar då Anden, som uppenbarar Sonen och leder till Fadern.
Vänskapens källa är Den Heliga Treenigheten, som kyrkan dricker ur i den heliga eukaristin.
I Kristus skapar du nu och alltid dina goda gåvor, du helgar dem och fyller dem med liv välsignar och skänker oss dem.[1]
[1] Första eukaristiska bönen.