KRISTI HIMMELSFÄRDSDAG
Apg 1:1-11 Ps 47:2-3,6-9 Ef 1:17-23 Matt 28:16-20
Visste ni inte att jag måste vara hos min fader?
Kristi Himmelsfärdsdag är en triumfens och glädjens dag! Texter och böner skimrar och lyser. Förutsatt att människan ser. För många, också bland de troende, har det himmelska ljuset blivit en svagt flämtande låga. – Låt oss ta hjälp av apostelns förbön i andra läsningen. ”Må han ge ert inre öga ljus så att ni kan se vilket hopp Gud har kallat oss till”. Aposteln fortsätter och kallar hoppet ett härligt arv. Inte ett dött kapital. Arvet rymmer samma kraft som uppväckte Jesus från de döda. Han ber att tron på Kristi uppståndelse skall ge oss hoppets gåva, hoppet om att nå målet, det fulla livet i Gud. Ett hopp som ger utdelning redan i det här livet, drivkraft, frimodighet och glädje, ett hopp som är starkare än all världens bedrövelse.
Vi ser denna drivkraft hos den tolvårige Jesus. Han dröjer sig kvar i templet trots att det orsakar hans föräldrar oro och flera dagars sökande. När de frågar varför han gjort dem detta svarar han: ”Visste ni inte att jag måste vara hos min Fader?” Han drogs till något som var viktigare än till och med lydnaden för sina föräldrar. Men han är fri nog att sedan lyda dem i allt. Psaltaren använder en annan bild för samma drivkraft: ”Som hjorten längtar till bäckens vatten, så längtar jag till dig, o Gud”. När sedan bedjaren är tyngd av sorg och oro får han svaret: ”Sätt ditt hopp till Gud!” Bedjaren kan fortsätta: ”Jag skall åter få tacka honom min räddare och min Gud”. Hoppet är inte en vagt svävande känsla. Det bygger på tron. Hebreerbrevet säger: ”Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se”.
En av kyrkans lärare, den salige John Henry Newman, kallar denna dag en triumfens dag – en triumf för människan. Ty, säger han, denna dag steg människan upp till himlen. Det vore tomma ord om inte himlen först hade stigit ner till jorden. Det skedde när jungfrun blev havande och födde sin son. Det gudomliga Ordet fick av henne sin mänskliga kropp och själ. Det var denne tolvåring som måste vara hos sin Fader i templet. På korset överlämnade han sin ande i Faderns händer. Fadern tog emot hans offer och uppväckte honom från de döda. Inför apostlarnas häpna blickar lyftes upp i höjden och av ett moln togs han ur deras åsyn. Vad de inte ser med sina ögon är att han förs ända fram till Faderns högra sida i himlen. De änglar, säger Newman, som alltsedan syndafallet bevakat ingången till paradiset, sänker sina svärd och bugar sig som bara änglar kan buga sig. Änglarna ser med ännu större häpnad än apostlarna hur denna människa, som fortfarande bär sårmärken på sin kropp, förs förbi dem själva, ända fram till Fadern. Han kunde ha sagt till både apostlar och änglar: ”Visste ni inte att jag måste vara hos min fader?”
Men Newman drar också en annan slutsats. Han kallar det den återlösta människans triumf. Ty Jesus hade antagit vår mänskliga natur och därmed är människan vid målet, han som kallas den förstfödde bland många bröder. Redan profeten anade det. ”Vad är en människa”, frågar han förundrad, ”att du tänker på henne? Med ära och härlighet krönte du henne. Allt lade du under hans fötter”. Predikanten vet att detta låter sagolikt och ofattbart för moderna öron, men det var egentligen lika ofattbart för apostlarna och, som vi hörde, för änglarna.
Kontrasten mellan denna högtid och dagens tänkesätt, också bland många troende, är stor. Hoppet är begränsat till det jordiska, befrielse från corona-virus, klimat, fred, framgång, hälsa. Viktiga ting i sig, men otillräckliga. Utan det gudomliga hoppet förblir människan en varelse på väg mot döden. Punkt. En kultur utan hopp blir i längden en dödens kultur.
Att hoppas på det eviga livet har under minst ett halvsekel utmålats som ett hinder för engagemang i det jordiska. Guds rike skulle förverkligas här och nu. Det är en förrädisk halvsanning. Det framstod som tveksamt om den troende fick längta till himlen, vilket har varit en självklarhet för de troende i alla tider. Inte minst för de helgon som gjort de största insatserna för sin nästa. Många troende är helt enkelt ovana att öva sig i hoppet, att sträcka ut vingarna, ovana att be om hopp. Vi svarar på invändningarna med Jesu fråga: ”Vet ni inte att vi är kallade att vara hos vår himmelske Fader?”
En munkfader säger: ”Vi måste uthålligt och i orubbad glädje rikta blicken mot det kommande och eviga. Då kan vi aldrig tryckas ner av tillfälliga motgångar eller förföras av stundens lycka, ty båda är relativa och går, om vi tänker efter, snart förbi”.
Den som har ett kallt hjärta, för honom blir Kristi himmelsfärd en stum högtid. Men för den som sörjer över sitt kalla och tröga hjärta finns det hopp. ”Ge ny glans åt mina ögon, låt mig inte somna in i döden”, ber psalmisten. För den som vänder om i bot och bön blir det himmelsfärd i miniatyr, redan på jorden. ”Den som ödmjukar sig skall bli upphöjd”. Att gå till bikt är att fira himmelsfärd, att följa Kristus fram till Faderns barmhärtiga famn. I hjärtat får vi göra det dagligen. ”Plågade, men alltid glada,” säger aposteln.
Att fira eukaristi är att fira Himmelsfärd och med Jesus vara där Fadern är. Som vi skall be över offergåvorna: ”Låt detta möte mellan himmel och jord stärka vårt fördolda liv med Kristus i Gud”.
Amen.