Se, jag gör allting nytt
FEMTE PÅSKSÖNDAGEN
Apg 14:21b-27 Upp 21:1-5a Joh 13:31-35
Se, jag gör allting nytt
Varför är nyheter så lockande? Varför fikar människan efter nyheter? Vi vet ju att nyfikenhet är en en tveksam sysselsättning och att dagens nyheter ofta är gamla redan i morgon. Det viktiga får vi ändå besked om i sinom tid.
Ändå talar Skriften, och inte minst dagens liturgi, om det nya som något gott. I ingångsantifonen uppmanades vi att sjunga ”en ny sång”. Den andra läsningen talade om ”en ny himmel och en ny jord”. Aposteln talar om ”en ny människa”. I varje eukaristi hör vi om ”det nya och eviga förbundets blod”. I evangeliet talade Jesus om ”ett nytt bud” och enligt Uppenbarelseboken säger den som sitter på tronen: ”Se, jag gör allting nytt”.
Människans längtan efter nyheter vittnar om en längtan efter det verkligt nya, det evigt nya, en längtan efter det som inte åldras, blir gammalt och dör. Svaret på denna längtan är Kristi uppståndelse. Ur Kristi påsk framgår något som är förblivande nytt.
Det är detta nya som vi firar i varje eukaristi, påskens sakrament, inte minst på söndagen som är en åminnelse av Herrens uppståndelse. Men människan behöver hjälp för att upptäcka det nya. Därför uppmanas vi snart att upplyfta våra hjärtan. Det betyder att vända blicken från det förgängliga och se i rätt riktning.
I dagens andra läsning, ur det näst sista kapitlet i bibelns sista bok, får vi hjälp av aposteln Johannes. Han uppmanar oss att öppna våra ögon och se! Han vill hjälpa oss att se det han såg, en ny himmel och en ny jord. I första läsningen kallar Paulus och Barnabas detta nya för Guds rike. Där säger de också att vi måste gå igenom många lidanden för att komma in i detta rike. Men Johannes ser längre – han ser bortom lidande och bedrövelse. ”Jag, Johannes, såg en ny himmel och en ny jord. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man.” Guds rike beskrivs som ett bröllop.
Men det tycks inte bara handla om en avlägsen och högt belägen framtid. Staden kommer ner ur himlen. En stark röst säger: ”Se, Guds tält står bland människorna.” Tältet var under ökenvandringen tecknet på Guds närvaro mitt ibland sitt folk. När Johannes i sitt evangelium skall beskriva hur Gud blir människa, säger han att Gud slog upp sitt tält ibland oss. ”Gud själv skall bo ibland dem.” Men så går han ett steg vidare. ”Döden skall inte vara mer.” Mellan människoblivandet och det slutliga Gudsriket har något hänt som förändrat allt – Kristi uppståndelse. ”Ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som förr var är nu förgånget.”
Vad är det Johannes ser? Ser han bakåt till den tid när Jesus levde kroppsligen ibland dem och utförde sina under, eller ser han framåt mot det slutliga Gudsriket på andra sidan döden? Vi lever ju mellan dessa två skeden, i tro på det första och i hopp om det andra.
Från första början av Kyrkans liv har det funnits en tro på att framtiden möter oss i den heliga liturgin. Liturgin är dels en åminnelse av det som hänt, men också ett föregripande av det kommande. Katekesen formulerar det så: ”Det är denna eviga liturgi som Anden och kyrkan låter oss delta i när vi firar frälsningens mysterier i sakramenten.”
Framtiden är inte en dröm, inte ens bara ett hopp. Gudstjänst är inte ett försök att känna sig upplyft och helig. Den heliga staden kommer i gudstjänsten ner inför våra ögon. Vi deltar i det som Johannes låter oss se. Den heliga staden, det nya Jerusalem, kommer ner för våra ögon och sinnen. Vår påve Benedikt säger: ”det är inte så att man tänker ut något och sedan sjunger det; det är istället sången som kommer till dig från änglarna, och du måste lyfta upp ditt hjärta så att det kommer i samklang med musiken som kommer till det. Liturgin finns redan där. Jordisk liturgi är liturgi därför, och bara därför, att den förenar sig med det som redan pågår, den större verkligheten.”
Det nya Jerusalem kommer ner från himlen. Mässans ”Helig, helig, helig är Herren Gud Sebaot…” är ett instämmande i änglarnas och helgonens eviga tillbedjan inför den himmelska tronen.
Gud slår upp sitt tält mitt ibland oss. Vi hör och ser det när prästens ord under änglarnas jubel förvandlar bröd och vin till Kristi kropp och blod. Det offrade Lammet på det himmelska altaret, som Johannes såg, tillbes på altaret inför våra ögon. Himlen har landat. Vem kan då sörja eller gråta? Ingen sorg eller smärta skall finnas mer. Det som en gång var är borta. Döden skall inte vara mer. Jesus har själv sagt: ”Den som äter mitt kött och dricker mitt blod han har evigt liv.” ”Saliga de som är kallade till Lammets måltid”, säger prästen när han lyfter hostian, det offrade Lammet, i mässan. Den himmelska bröllopsmåltiden dukas inför våra ögon.
Offret ges som gåva och förvandlar kommunikanterna. Både män och kvinnor blir vad Johannes ser att de är, Kristi brud. I den heliga kommunionen förenas hon med sin brudgum. Bruden förvandlas av den kärlek hon tar emot och bejakar med sitt Amen och sina gärningar. Det är orsaken till att Jesus kan tala om ett nytt bud. ”Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra.” Kommunikanten förvandlas av den kärlek han tar emot. Kärlek gör en människa vacker. Brudgummen i Höga Visan säger: ”Vad du är skön, min älskade, vad du är skön.”
Det sker inte automatiskt. Synden trollas inte bort, men den kan bekämpas med Kristi kraft. Allvarliga synder bekänns i bikten. I mässan svarar alla: ”Herre, jag är inte värdig att du går in under mitt tak. Men säg blott ett ord, så blir jag helad.”
Trots att vi snubblar på vägen förminskas inte verkligheten. I den himmelska liturgin deltar de som har tvättats rena av Lammets blod. Han som sitter på tronen säger: ”Se, jag gör allting nytt.” Genom påskens och eukaristins mysterium blir kyrkan ständigt ung på nytt. Varje mässa ger oss vingar som örnar, säger profeten.
Låt oss upplyfta våra hjärtan och be om öppnade ögon.
Amen.