Apg 6:8-10; 7:54-60 Ps 31: 3c-4,6,8ab,16b-17 Matt 10:17-22
I går föddes Kristus till jorden, för att Stefanos idag skulle födas till himlen
Det förunderliga utbyte vi talade om i går, har tagit sin boning i diakonen Stefanos, den förste martyren. Han har blivit delaktig av Kristi kraft. Kyrkan har förstått det och därför firades tidigt Stefanos martyrium som en frukt av Jesu födelse.
Vi lever i martyrtider men glömmer det lätt, trots att antalet martyrer idag är större än någonsin tidigare i kyrkans historia. Ondskan utmanas av det kristna namnet, som om den inte kan tåla varken sanningen eller kärleken.
Stefanos vittnesbörd möts av ursinne. Men inte ens detta ursinne kan släcka Stefanos kärlek till dem. Han besvarar deras ursinne med förbön: ”Herre, ställ dem inte till svars för denna synd”.
Slutet av Stefanos liv blir delvis en kopia av hans Herres liv. En kyrkofader, Fulgentius av Ruspe, säger att det är kärleken i Stefanos som gör honom omöjlig att besegra.
Att de troende så lätt blir skumögda beror på att de slutar att älska. Den som hatar blir helt blind. Bön är botemedlet för den som frestas att löna ont med ont. Kanske försvinner inte irritationen direkt. Det kan behövas uthållig bön för att driva ut den eg-na lusten att ge igen eller att bli bitter. Bitterhet och bön är som eld och vatten. Den som fastnar i bitterhet över vad han utsatts för har slutat att be för sina fiender.
Medan den som håller ut i bön för sina fiender till och med kan öppna vägen för deras egen räddning. Ett av vittnena till stenandet av Stefanos hette Saul. Det är den Saul som senare skall bli en Paulus. Fulgentius säger att Pauli omvändelse skedde under medverkan av Stefanos förböner. När sedan Paulus möter Stefanos i himlen behöver han inte ens skämmas. I stället kan han tacka Stefanos för hjälpen. Paulus skulle ju själv få ge sitt liv för samme Herre. De gläder sig båda över den sanna kärlekens makt och hemlighet, Kristi herravälde, som skulle vila över barnet i krubban enligt profeten.
Martyrerna visar att den sanna kärleken inte är feg och anpasslig, den viker inte undan utan bekänner också anstötliga sanningar. När Kristus förkunnat sanningen för människorna och de avvisar honom, då vänder han inte ryggen till dem, utan bre-der ut sina armar på korset för att omfamna alla, för att ge sitt liv för alla, för att dra alla till sig. Stefanos och martyrerna följer i hans spår.
Vi är skyldiga vår tids många martyrer solidaritet och förbön. De är ju lemmar i samma kropp som vi. Även om det för oss inte handlar om ett blodigt martyrium, så finns det dagligen möjlighet att följa dem. Uthålligt tålamod i motgångar och orättvisor är ett slags oblodigt martyrium. Detta ”vita” martyrium är inte mindre värt, kanske mera.
De flesta måste gå igenom en lång kamp för att tålamodet skall bära frukt och övergå i glädje. Det betyder äkta sorg när den egna vreden får styra. Den som flyr undan den kampen lagrar bitterhet i sitt inre. Men sorgens tårar över egen vrede är starkare. ”Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade.” Paulus gläder sig över det han fått utstå.
”Gläd er alltid i Herren”, säger aposteln. Det goda kan bli en vana och dygden en lust, försmaken till den eviga glädjen.
Lovad vare Herren som förhärligas i sin Kyrkas martyrer.
Amen.