Jes 2:1-5 Ps 122 Rom 13:11-14a Matt 24:37-44
Det är något speciellt med advent
Inte ens en hialös kommers kan helt förstöra Adventstiden, men hoten är många. En krönikör skriver i gårdagens tidning: ”Låt advent vara advent och jul vara jul”. Det finns en förväntan i luften under advent. Också sekulariserade svenskar vill sjunga Hosianna. I kloster är man under adventstidens liturgi som fisken i vattnet. Munken Tomas Merton förstod det, och var dessutom glad över att få inträda i sitt kloster under advent, så att hans nya liv fick börja med ett nytt kyrkoår.
Advent betyder ankomst, Herrens ankomst, och rymmer både trons vidunderliga storhet och det djupast personliga. Vi märker det i kyrkans bön. I varje Fader vår ber vi: ”Tillkomme ditt rike. – Må ditt rike komma”. Vi inleder varje tidebön med bönen:
”Gud, kom till min räddning”. Bönen om att Guds rike skall komma bygger inte på drömmar, utan på att Gud har kommit i Marias son. Han har lovat att komma tillbaka vid tidens slut för att slutgiltigt upprätta sitt rike. Hans första ankomst skedde i ödmjukhet och slutade med att han dömdes till döden på ett kors. Vid hans andra ankomst skall han komma i härlighet och själv hålla dom över sina domare och alla som avvisat honom.
Mellan hans båda ankomster kommer han på tusen sätt för att bereda oss för den slutliga. Som den nye Noa har han byggt en ark, sin heliga kyrka, för att rädda oss undan syndafloden och de katastrofer som skall föregå slutuppgörelsen. Människor förstod inte vad Noa höll på med. De gjorde narr av honom. Han byggde ju sin ark på torra land. Arken är en symbol för den heliga kyrkan, en förgård till Guds rike.
Kristus skall en gång komma tillbaka för att döma levande och döda. Det är från början kyrkans allra heligaste tro. Vi bekänner det varje söndag. Vi vet inte när den dagen är inne, och alla försök att räkna ut det är fåfänga. Det är med domen som med den egna döden. Vi vet att, men inte när. Därför säger Benedictus att vi dagligen skall ha döden för ögonen. Som vi är på vår dödsdag, så skall vi vara inför vår Domare. Det är inte ett dystert budskap, som materialisten tänker sig, utan en hälsosam övning. Den befriar och gör luften klar. Därför ber vi att Herren på ett förberedande sätt skall komma redan nu, för att väcka oss och hålla oss vakna. Det blir en daglig övning att lägga av mörkrets gärningar och ta på oss ljusets rustning. Då förändras framtiden och hoppet växer. Tiden går inte mot sitt slut, utan mot sin fullbordan.
Det som först verkar skrämmande blir något befriande. Då lyder man inte längre Guds bud av fruktan för dom och straff, utan av kärlek. Adventstiden blir en välsignad förberedelse som vidgar hjärtat och får hoppet att växa.
Vid den första ankomsten kom han i ringhet och fattigdom. Hans ringhet fullbordades på korset, där han gav sitt liv för alla. I sin uppståndelse återgav han mänskligheten hoppet. Han skall komma tillbaka i härlighet och kraft och upprätta sitt allom-fattande rike. Med kyrkan lever vi mellan hans första och andra ankomst. I denna väntetid kommer han till oss på tusen sätt, genom sin helige Ande. I sitt ord, i sin kyrkas heliga sakrament, i den nästa som behöver oss. Han kommer i vårt samvete och till var och en som ber och hoppas på honom.
Under adventstiden vibrerar kyrkan av denna väntan och detta hopp. ”Hela livet för en sann kristen är en helig längtan”, säger den helige Augustinus. Det människan längtar efter har fått ett ansikte. Hans första ankomst som Marias son ger oss ett personligt hopp. Vi hoppas på någon, Jesus Kristus, som har kommit till oss och gått fö-re till Fadern, för att vi skall veta både vägen och målet.
Adventsliturgin ber och sjunger om hans ankomst. Bara att låta blicken glida över adventstidens böner, psalmer, antifoner och liturgiska texter är att växa i hoppet. Ofta har vi låst in oss i något fängelse, begärens eller misströstans. Då gråter Jesus, som över staden Jerusalem, som inte aktade på den tid då den var sökt.
Därför sade aposteln: ”Ni vet vad tiden lider: det är dags för er att vakna.” Tiden går men Herren kommer. Vi kan ana det i benådade ögonblick. Då går vi ut i ljuset med lätta steg. Problemet är att vi så lätt somnar in igen. Därför får vi inte bara ma-ningen att vakna upp. I evangeliet säger Jesus också: ”Håll er vakna!”
Och han tillfogar som en yttersta varning: ”när ni minst väntar det kommer Männi-skosonen”. Det är både en varning och ett löfte. En varning för den som obekymrat förblir i sömnen. Ve den som somnar in med oförlåtna allvarliga synder! Men det är också ett löfte till den som håller ut. När människan minst anar det, får hon det besök hon behöver.
Det avgörande verktyget är bönen. Var uthålliga i bönen! Bed ständigt! Bed av hjärtat! Att vi inte alltid får svar när vi önskar är den hälsosamma prövningen. Den är styrd av honom som vet vad vi förmår. Han prövar ingen över hans förmåga. Också prövningen ges oss för att vi ska växa i hoppet.
Advent, Herrens ankomst, har sitt mest förtätade uttryck i den heliga eukaristin. I varje mässa sjunger vi: ”Välsignad vare han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!”
Amen.