2 Sam 5:1-3 Ps 122:1-2,4-5 Kol 1:12-20 Luk 23:35-43
Den avgörande bönen
Ett märkligt evangelium på denna kyrkoårets sista söndag, Kristus Konungens dag. En Konung omgiven av två förbrytare. Alla tre korsfästa.
I kollektbönen hörde vi det triumferande uttrycket ”världsalltets Konung”. I första läsningen hörde vi hur David blev smord till konung och därmed samlade alla de tolv stammarna till ett rike. I andra läsningen hörde vi hur Gud har ”räddat oss ur mörkrets rike och fört oss in i sin älskade sons rike”. Vi hör hur allt är skapat ”genom honom och till honom”, att ”allting hålls samman i honom”, att allt är ”försonat genom honom, allt på jorden och allt i himlen”.
Då blir det märkligt att höra evangeliet och se de tre korsfästa, två förbrytare och mellan dem Jesus. Vi hör hur folket står och ”ser på”. Vi hör hur medlemmarna i judarnas stora råd hånar och smädar honom. Också de romerska soldaterna gör narr av sin fånge. De räcker honom surt vin och säger smädligt: ”Om du är judarnas kung, så hjälp dig själv”. Vi får höra om det anslag som Pilatus låtit sätta upp på korset: ”Det här är judarnas konung”.
Den ene av förbrytarna stämmer in i smädelsen: ”Är du Messias? Hjälp då dig själv och oss”. Hur kan all denna ondska rymma budskapet om en konung?
Det hörs också en annan röst, och i den rösten ljuder en annan ton. Den andre för-brytaren tillrättavisar sin kompanjon. ”Är du inte rädd för Gud, du som har fått samma straff?” Han måste ha förstått att det fanns något ännu viktigare än att slippa kroppsliga plågor och den fysiska döden. Han måste ha vetat vad gudsfruktan är, insikten om det absoluta, att GUD ÄR. Gudsfruktan som är början till insikt, vishetens begynnelse. Han visste att något väntar människan efter döden, ett möte med den Gud som skapat henne och som skall fälla det avgörande ordet om hennes liv. ”Vi har dömts med rätta, vi får vad vi förtjänat”, säger han. Han tillrättavisar och förmanar sin kompanjon. Han vet att mörkrets gärningar i detta liv kan övergå i ett evigt mörker. Nu vill han öppna ögonen på sin kamrat innan det är för sent.
Vi får inte veta hur den obotfärdige rövaren reagerade. Lika lite som Lukas berättar hur det gick för den hemmavarande sonen i liknelsen om den förlorade sonen. Där börjar ju en annan historia, historien om dem som lyssnar till evangeliet. Hur de reagerar när de hör evangeliet eller får en berättigad tillrättavisning. Om de vågar höra, om de har den gudsfruktan som behövs, eller om de skyller på annat, och stannar i mörkret. Gudsfruktan är början till insikt. Den som inte fruktar Gud förstår inte heller fortsättningen, vad som händer med den andre förbrytaren, den som har förmanat sin broder.
Den botfärdige förbrytaren måste ha ägt gudsfruktans gåva. Han säger: ”Vi har dömts med rätta, vi får vad vi har förtjänat”. Han fortsätter, med hänvisning till Jesus:
”Han har inte gjort något ont”. Han måste ha förstått att domen över Jesus var orätt-färdig. Så vänder han sig direkt till Jesus och säger: ”Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike”.
Han ägde inte bara gudsfruktan. Han måste också ha fått trons gåva. Han säger: ”När du kommer med ditt rike”. Han måste ha förstått att Jesus hade ett rike och att han var detta rikes Herre och Konung. Han hade fått trons gåva. Vilken missionär hade han inte blivit om han hade fått leva vidare! Gud använder honom för att få dem som lyssnar att be inte bara om gudsfruktan, utan också om trons gåva.
Med den tron vänder han sig nu direkt till Jesus och ber: ”Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike”. Det är en trons bön och tron ber inte förgäves. Jesus svarar: ”Sannerligen, redan idag skall du vara med mig i paradiset”. Paradiset, som sedan syndafallet bevakas av keruber med ljungande svärd, öppnar sina portar för honom. Uttrycket ”idag” är inte en tidsbestämning med datum och klockslag. Det syftar på den tid som råder i Kristi rike. Där är ”nuet” samtidigt något evigt, ett evigt ”idag”. Jesus använde samma ord när han besöker tullindrivaren Sackaios´ hus: ”Idag har räddningen nått detta hus”. Han använde det också i Nasarets synagoga efter att hos profeten ha läst om glädjebudet till de fattiga och ödmjuka: ”Idag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig”. Det slutade, som vi vet, med att de körde ut honom ur staden. De hörde inte. Och utan att höra på Guds ord i ödmjukhet ges inte tron.
Vår botfärdige förbrytare hade både gudsfruktan, tro och ödmjukhet. Jesu svar på hans bön öppnar dörren för honom till paradiset.
För ett ögonblick ser vi att korset är en kunglig tron och därför passar för denna dag. I en hymn under stilla veckan sjunger kyrkan: ”Från korsets träd regerar Gud”. Otaliga troende genom historien kan bekräfta det. I svaret till den botfärdige förbrytaren hörs rösten av Världsalltets Konung. För ett ögonblick ser trons öga att den korsfäste redan är den segrande. Han skall snart överlämna sitt liv åt Fadern och Fadern skall ta emot hans offer. Vilken annan kan ge ett sådant löfte än den Herre som har gudomlig makt och som dessutom vill att alla människor skall bli frälsta? ”Se Guds Lamm, som borttager världen synder.”
Det är aldrig för sent att be den botfärdige rövarens bön, ”Herre, tänk på mig när du kommer med ditt rike”. Inga synder är för stora. Men det kan bli för sent. Bed om det du saknar mest! Eller bed åtminstone om att se vad som fattas dig.
Den botfärdige rövaren använder Jesu namn. Han är den förste i en oändlig rad genom historien som åkallar detta namn. Enligt det bibliska löftet: ”Var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad”. I det ödmjuka hjärtat upprättas ett brofäste mellan denna plågade värld och Guds rike.
Vi föregriper det riket varje gång vi avslutar Fader vår och säger: ”Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet”.
Amen.