Upp 7:2-4,9-14 Ps 24:1-6 1 Joh 3:1-3 Matt 5:1-12a
Helgonen – förebilder och hjälpare
Alla Helgons högtid är en slags skördefest. Vetekornet, som sänktes ner i jorden när Jesus dog på korset, har burit frukt. Vår Herres Jesu Kristi död och uppståndelse bär frukt i helgonen. De lyfter vår blick mot slutmålet, det vi är skapade till och bestämda för. Även om vi fortfarande suckar under död och förgänglighet stärks vi i hoppet när vi ser den stora skaran som står inför tronen. Helgonen ger oss nytt mod. De får hela Guds folk att räta på ryggen. Att läsa om helgonen är att förstå: så är livet tänkt.
Ofta väcker helgonen glädje långt utanför kyrkans gränser. När den engelske konvertiten John Henry Newman saligförklarades av påven Benedictus XVI 2010, spred det stolt-het och glädje i hela England, trots att han under sin livstid ofta motarbetades. Han kanonicerades av påven Franciskus 2019 och blir idag av påven Leo utnämnd till ”kyrkolärare”.
Det är inte människor vi upphöjer när vi firar helgonen. I den första läsningen ur bibelns sista bok står de inför tronen och ropar med hög röst: “Frälsningen finns hos vår Gud, som sitter på tronen, och hos Lammet”. Inga har varit mera medvetna om sina egna synder och svagheter än helgonen. Men de har “tvättat sina kläder rena och gjort dem vita i Lammets blod”.
Samtidigt har de inte “nöjt sig” med förlåtelsen. De fortsatte att söka. Därför fick de “träda in” i Guds helgedom”, som vi sjöng i responsoriepsalmen. En annan psalm sjunger: “Saliga de som har sin styrka i Gud”. Så kan helgonen kort beskrivas: ’De har sin styrka i Gud’. De hade blivit Guds barn genom Faderns kärlek, som vi hörde i andra läsningen, men kunde inte låta bli att söka vidare. “Vi vet”, säger Johannes, att vi har löftet “att bli lika honom”. Deras längtan efter denna ”likhet” fick dem att ständigt söka vidare.
Helgonens hemlighet beskrivs och sammanfattas i Jesu Saligprisningar, som inleder Bergspredikan och beskriver livet i hans efterföljd. De beskriver hela den andliga vägen, från omvändelse och bot till fullkomlighet. Augustinus såg Saligprisningarna som en fullbordan av de andliga gåvor som Jesaja hade profeterat om (Jes 11:2) och som sakramentalt ges i konfirmationens sakrament. Dygderna är i grunden mottagna gåvor. Kraven är samtidigt nåd. Herren ställer krav på sina barn för att de skall växa i nåden.
Helgonen ger oss hopp. Vi lever i en sekulär kultur, som har förlorat hoppet om att livet har ett mål, utöver det jordiska. Att tända ljus på de hädangångnas gravar är mänskligt och hedervärt. Men hittar anförvanterna inte in i kyrkan stannar det i minnet av det förflutna. Utan hoppet om något utöver det jordiska, går något avgörande förlorat, något som behövs för att inte det jordiska livet skall krympa och förminskas. Den vise säger att evigheten är lagd i människans bröst.
Ett paradoxalt tecken är vår tids martyrer. Och de är flera än någonsin tidigare under kyrkans historia. Martyrerna berövas sina liv, men blir ändå tecken, inte minst hoppets tec-ken. De dör, men med en bön på läpparna, ofta för sina bödlar. Deras död vittnar om ett hopp som är starkare än våld och övergrepp, större än detta mänskliga liv mellan födelse och grav. Martyrerna var de helgon som kyrkan först började fira. Dagens högtid var från början en martyrfest. Jesus talar om dem i Saligprisningarna: “Saliga är ni när man skym-far och förföljer er. Gläd er och jubla, er lön blir stor I himlen”
En av kyrkans lärare frågar: “Finns någon bland alla dessa helgon, som inte gick över till himlen genom smärtor och bedrövelser i detta liv?” Helgonen visste att sådant hörde till de jordiska villkoren. Helgonen visste att detta liv är en prövning för att nå det hela och fulla livet. De suckade med hela skapelsen, men de visste att lidandet var “födslovåndor”, som aposteln säger. Därför fick inte bedrövelsen sista ordet.
De lärde sig dessutom att skilja mellan olika slags bedrövelse. De sörjde inte längre över att förlora något världsligt eller fåfängligt. Men de sörjde över den egna synden och den egna ljumheten. När de prövades av motgångar och orättvisor klagade de inte, men bad om större ödmjukhet. De var “fattiga i anden”. Men då hände något i deras hjärtan. Deras uppriktiga sorg över den egna ljumheten gav dem glädje, en ny slags glädje. Jesus säger: “Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade”. De hungrade och törstade efter rätt-färdigheten och fann att själva hungern var hälsosam och gav dem kraft att själva vara barmhärtiga och öva rättfärdighet.
Helgonen visar sig vara inte bara vägvisare och föredömen, utan framför allt hjälpare. Kyrkan säger att vi hör ihop med dem som nått målet. Paulus säger att vi är en enda kropp, där de starka, helgonen, hjälper de svaga, vi som lever på jorden. De som kommit närmare Gud drar de andra med sig mot målet. Den apostel som fick lida mer än de flesta, aposteln Paulus, säger: “Allt som sker med mig, sker för er skull, för att nåden skall nå allt flera och hos allt fler väcka en överflödande tacksamhet, till Guds ära”.
Med helgonens hjälp blir vår stund på jorden inte längre en parentes mellan födelse och död, utan en vandring mot ett mål med helgonen som hjälpare och vägvisare. Vi blir pilgri-mer som tillhör en “skara som ingen kan räkna”, på väg mot det himmelska målet. Redan här får vi glädja oss i gemenskapen med den triumferande skaran inför den himmelska tronen, en festförsamling som tillber Gud i en lovsång utan ände.
Inför det offrade Lammet, närvarande på kyrkans altare i den heliga eukaristin, föregriper vi slutmålet i hopp, lovsång och tillbedjan.
I slutbönen ber vi: ”Gud, vi tillber dig, du den Helige i alla dina heliga”.
Amen.