2 Mos 17:8-13 Ps 121 2 Tim 3:14-4:2 Luk 18:1-8
Ständig bön
Alltid be? Vem kan det? Den ribban ligger väl ändå för högt? Men Jesus berättar sin liknelse för att lära sina lärjungar att alltid be och inte ge upp.
Och vad skulle Jesus annars ha sagt: ’Det räcker att ni ber en gång om dagen, eller tre, eller fem gånger’ – om jag nu som predikant får tala som en dåre. Då hade lärjungarna kunnat dra slutsatsen att de däremellan hade fått leva på egen hand, utlämnade åt sig själva. Det är så avguderiet fungerar. Människor ber eller offrar för att hålla avgudarna på gott humör, försäkra sig om deras hjälp, och för att däremellan få fortsätta livet efter eget huvud och utan ”störande inblandningar” från den gudomliga sidan.
Bön är inte något vi gör, för att sedan kunna göra något annat. Bön är en påminnelse om att vi hela tiden lever under Guds beskydd och ledning. ”I honom är det vi lever, rör oss och är till”, säger aposteln. Vi är lemmar i hans kropp. Blodet pulserar utan avbrott. Stannar blodflödet i någon av kroppens lemmar så dör den lemmen. Bön är som att andas. Vi andas även när vi inte tänker på det. Augustinus liknar den ständiga bönen vid människans längtan.
Uppmaningen till ständig bön vill få oss att se och upptäcka något. Människan kan inte existera en sekund utan Gud. När vi säger Amen i vår bön eller när vi går ut från mässan lämnar vi inte Gud. Det är därför klokt att dröja något i kyrkan efter mässans slut, för att påminna oss om att han är i oss och med oss. Han har ju tagit sin boning i våra kroppar. När vi ber morgonbön, lång eller kort, är det för att hela dagen ska levas i tro och lydnad, inför hans ögon. När vi kommer till aftonbönen och ser tillbaka på den gångna dagen, måste vi förmodligen be om förlåtelse för att vi ofta har glömt honom och fallit i synd, men framför allt tacka för att han aldrig övergav oss. Bön är att påminnas om det som gäller hela tiden.
Benedictus uppmanar bröderna att ”ofta” be. Då gäller det inte de sju gemensamma bönerna i koret, utan korta personliga böner. Ibland har de kallats bönepilar eller bönesuckar, som skjuts i väg i nöd eller av glädje. Inte långa och framför allt inte ordrika, typ Jesusbönen. Gud vet redan vad vi behöver, men människan behöver vakna upp och bli medveten. Hon ber både om hjälp i nöd och tackar för allt gott. Ofta mås-te vi ju förebrå oss i efterhand varför vi sade den där dumheten, eller inte såg den medmänniska som behövde min hjälp. Vi har åter fångats upp av kretsandet kring oss själva. Bönen, däremot, för oss ut i verkligheten. Den som ber ofta syndar mindre. Med nådens hjälp upptäcker vi de riskabla situationerna och blir mera vaksamma.
Ibland är det som för änkan i liknelsen, akut nöd. Profeten manar: ”Skaffa änkan rätt!” Änkan inför den likgiltige domaren är en bild för människan i nöd. Hon ger inte upp. Jesus ställer den arroganta och kärlekslösa domaren i kontrast till sin himmelske Fader: ”Där hör ni vad en orättfärdig domare säger. Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt?”
Bön sker i tro, men den kräver uthållighet och en viss ordning. De som slutar be förlorar målet ur sikte. Ibland beror det på dålig undervisning. Jesus säger detta till sina lärjungar och de fick ständigt lära om och lära på nytt. Men den som håller ut i bön får skydd mot vacklan, som kan sluta i vilsen bitterhet och otro. Jesus frågar i slutet av evangeliet: ”Skall Människosonen finna någon tro här på jorden när han kommer?” Den frågan kan också formuleras så: Skall Människosonen finna några bedjare på jorden när han kommer? Den som håller ut i bön, gör det inte förgäves. Bedjaren förvandlas. När Guds tid är inne går solen upp. Bedjaren förstår att Gud är trofast. Att han är värd vår tillit och förtröstan. Att ingenting skall fattas den som håller ut i bön.
Som katoliker kan vi inte låta bli att glädjas över ett särskilt privilegium. Den enskildes bön är alltid innesluten i och omsluten av Kyrkans bön. Kyrkan ber ständigt – dygnet runt – jorden runt. Som Mose på berget, stödd av sina bröder Aron och Hur. Medan Josua och de andra kämpade mot fienden Amalek och hans folk nere på slätten. En bild för den bedjande och den stridande Kyrkan. Mose är en förebild till Kristus, vår himmelske överstepräst, som ständigt vädjar för sitt folk inför Fadern. Han understöds av sin kyrkas präster på jorden, som ”förlänger” det en gång framburna korsoffret, när de frambär detta offer på Kyrkans altare. Detta eviga offers verkningar ”sprider sig” och rinner in i kyrkan och i alla hennes lemmar. En ständig samverkan mellan huvud och lemmar i Kristi kropp. ”Så länge Mose höll upp sin hand, rådde Israel, men när han lät sin hand sjunka, rådde Amalek”. Om vi vore tillräckligt klarsynta skulle vi också se sambandet mellan Kyrkans bön och tillståndet i världen. Om bönen tystnade skulle världen rasa samman.
Kyrkans bön koncentreras i den heliga eukaristin. I tro och uthållighet frambär hon det eviga korsoffret, förebådat i Mose lyftade händer på berget. ”När Moses händer blev tunga stod Aron och Hur på var sin sida och stödde hans armar, så att han kun-de hålla dem uppe tills solen gick ner.”
Kyrkan lyfter upp det eviga offret mot fiendens onda anslag. Hon gör det i tro: ”Din död förkunnar vi, Herre, och din uppståndelse bekänner vi, till dess du återkommer i härlighet.” I hopp och förbidan om den slutliga bönhörelsen.
Amen.