Kortpredikan S. Bernhard av Clairvaux, abbot och kyrkol.

– Dom 9:6-15 Ps 21:2-7 Matt 20:1-16 –

Den helige Bernhard är en av kyrkans stora lä­ra­re och kyrkoför­ny­are. Det har sagts att han bar hela 1100-talet på sina axlar. Un­der hans led­ning grunda­de Clairvaux 68 kloster, bland annat i Al­vast­­ra och Ny­da­­la, Varnhem och Roma.

Hans umgänge med den heliga skrift är hisnan­de, hans bilder och ut­tryck sen­suella och drastis­ka, vackra och välsmakande. Likt profeten Hesekiel såg han hur Herrens härlighet uppfyllde templet, den heliga Kyr­kan.

Bernhard säger: ”Kristus dog, och förtjänar därför vår kärlek. An­den be­rör oss, och uppväcker så vår kärlek. Den ene visar oss sin sto­ra kär­lek, den andre skänker den.” Det är teologi (läran om Gud). 

Men han känner också människan: ”Ingen kan göra Gud till sin fiende, utan att också bli sin egen fiende.” Människan som Guds avbild be­kräf­tar den up­­pen­ba­­rade tron. Det är antropologi (läran om männi­skan).

Lika intensivt som Bernhard varnar för eviga straff, lika intensivt lockar han brö­­derna att gå den fullkomliga kärle­kens väg. Männi­skan skall in­te älska Gud som en slav, av fruktan för straff. Inte heller för Guds gå­vors skull, utan för Guds egen skull. Det är so­teriologi (läran om hur människan blir frälst och helig).

Martin Luther och många evangeliska förkunnare läste och cite­ra­de gär­­na Bern­­hard. De kände igen nådens budskap i hans för­kunnelse. Dock hade de svårare att på allvar bekräfta att denna nåd når sin full­bordan först genom män­niskans svar.

Den helige Bernhard öste ur Guds ords källa både i Gamla och Nya Testamentet. Vi firar dess sakramen­tala full­bordan i den he­liga eukaris­tin för att ”bli brinnande i anden” (kollektbönen).