1 Mos 14:18-20 Ps 110:1-4 1 Kor 11:23-26 Luk 9:11b-17
Den största gåvan
Den högtid vi firar idag, Kristi kropps och blods högtid, är Herrens största gåva till sin kyrka. Aposteln Paulus vittnar om det i dagens andra läsning, det äldsta skrivna vittnesbördet om den heliga eukaristin: ”Jag har själv tagit emot från Herren det som jag har fört vidare till er”. Thomas av Aquino säger att ”ingen kan tillräckligt beskriva sötman i detta sakrament”. Ändå måste kyrkan göra det efter bästa förmåga, ty det är inte likgiltigt vad vi tror och säger om eukaristin. Vi samlar det i tre ord: Närvaro, offer, helande.
Närvaro – Med ord från det första förbundet kan vi frimodigt formulera vår tro som en retorisk fråga: ”Finns det något annat folk vars gud är det så nära som vår Gud är oss nära?” Gud blev närvarande i Marias sköte. Under trettio år levde han i Nasaret, utan att man till det yttre kunde märka det. Både anförvanter och vänner trodde att han var Josefs son. Ändå var han från början Emmanuel, Gud med oss. Varje katolsk kyrka är ett tecken på denna närvaro. Den brinnande lampan vid tabernaklet vittnar om den. Den troende böjer knä inför denna närvaro. I eukaristin vilar den sanne Guden på altaret som barnet en gång i Betlehems krubba. Vi tillber honom på samma sätt som herdarna och de vise männen gjorde.
Under några korta år utförde han det verk som Fadern sänt honom att utföra, med kulmen i offret på Golgota. Där gav han sitt liv för att försona och förena oss människor med Gud, med oss själva och med varandra. Hans offer togs emot av Fadern, som uppväckte honom från de döda. Detta var det budskap som apostlarna förkunnade och som spred sig i hela den dåtida världen. Men förkunnelse av budskapet var inte allt som den unga kyrkan gjorde. Alldeles före sin död hade Jesus instiftat sin kropps och sitt blods sakrament. Han befallde sina apostlar att fortsätta att ”göra detta” till hans åminnelse. Kyrkan firar eukaristin för att inte glömma vem hon är, Jesu Kristi kyrka. Utan den heliga eukaristin skulle budskapet förflyktigas till teorier och allmän andlighet.
Offer – Eukaristin är inte bara Kristi närvaro, utan också Kristi offer. Inte bara som något förflutet, utan som något närvarande. Från äldsta tid har eukaristin kallats offer. Kristus antyder det själv när han instiftade måltiden, ”detta är min kropp som offras för er”. Den sista måltiden med lärjungarna föregrep offret dagen efter på Golgota. Eukaristin gör Kristi korsoffer närvarande. Ungefär som en symfoni, som fullbordats när kompositören skrivit den sista noten, men som är närvarande och ”fortsätter” varje gång symfonin uppförs på nytt. Det är inte prästen som firar eukaristin. Den egentlige celebranten är Kristus. Prästen ersätter inte en frånvarande, utan gör Kristus närvarande. Han lånar sina händer och sin röst åt honom som är den evige Översteprästen, som ständigt vädjar för oss inför Fadern i himlen.
Eukaristin är inte bara Kristi offer. Den är också kyrkans offer. Och därmed vårt offer. Vi går inte i mässan främst för att ”få ut något”. Vi deltar i mässan för att lämna ut oss. ”Frambär er själva som ett levande offer”, säger aposteln. I offertoriet bär vi fram bröd och vin som symboler för oss själva och våra liv. Vi förenar våra liv med Kristi offer och överlåtelse åt Faderns vilja. Att fira eukaristi är att säga: ”Ske din vilja”. Vi lämnar över bestämmanderätten över våra liv till Kristus. Vad som än händer överlåter vi oss och tackar för vad som än händer. ”Må han fullkomna oss till en evig gåva åt dig.” Det är då vi lär oss vårt totala beroende av hans offer och av hans helande nåd.
Helande – Inget annat sakrament är så helande och hälsobringande, säger den änglalike läraren Thomas av Aquino. I eukaristin renas vi från synderna, i eukaristin växer dygderna och själen mättas med en mängd nådegåvor. Man dricker Andens ljuvlighet ur själva källan. Vad kunde vara dyrbarare än detta sakrament? Bröd och vin förvandlas till Kristi kropp och blod. Kommunikanten får del av Kristus, sann Gud och sann människa, under brödets och vinets gestalter.
Samtidigt – det vi ser och smakar, eukaristins bröd och vin, är lika oansenliga som hans människliga närvaro. Endast tron upptäcker vem det var som kom i beröring med dem han mötte i evangelierna. För att denna helande och förvandlande närvaro skulle inskrivas i de troendes hjärtan gav han oss detta sakrament. Kommunionen är inte ett pris för de lyckade och framgångsrika. Det är medicin för de sjuka och svaga. Men inte för att förbli i det gamla, utan för att förvandlas av honom som ger sig själv åt oss. Den troende säger sitt ”Amen” till att inte längre leva för sig själv, utan leva för honom som dog för våra synder och uppstod för att vi skulle leva ett nytt liv, i överlåtelse, tacksägelse och förundran.
Som vi bad i kollektbönen: ”Låt oss med sådan vördnad fira Kristi kropps och blods mysterier, att vi ständigt får erfara hans återlösnings frukter i vårt liv”.
Amen.