Apg 7:55-60 Ps 97:1-2,6,9 Upp 22:12-14,16-17,20 Joh 17:20-26
Påsken fullbordas av Pingsten
Apostlarna var övertygade om att Kristus hade uppstått från de döda. De hade sett honom. Men de börjar inte omedelbart predika, inte ens efter himmelsfärden. Vi ser dem samlade, kanske i samma sal där de firat den sista måltiden med Jesus – apostlarna samlade runt Maria, i ständig bön. På samma sätt väntar kyrkan under de nio dagarna mellan Kristi Him-melsfärd och Pingst – den s.k. Pingstnovenan – i bön om och väntan på Anden.
I sitt avskedstal har Jesus gett dem ett oerhört löfte. Han ger det innan de går ut i Get-semane där Jesus överlåter sig åt Faderns vilja. Han ber att den kärlek och enhet som finns mellan honom och Fadern skall ta sin boning också i hans lärjungar. Han vill göra dem delaktiga av den kärlek som är den helige Ande.
Ett konkret exempel på hur Jesu löfte går i uppfyllelse hörde vi i första läsningen, om Stefanos martyrium. Han förhörs av stora rådet, men Stefanos riktar blicken mot himlen. Han ser himlen öppen och Människosonen stå på Guds högra sida. Lukas berättar att den helige Ande har tagit sin boning i Stefanos. Däri bestod ju löftet. Vi ser och hör det i Stefa-nos handlande. Medan stenarna haglar ber han som hans Herre bad på korset: ”Herre, ta emot min ande”. Han faller på knä och ber precis som Jesus bad för sina bödlar.: ”Herre, ställ dem inte till svars för denna synd.” Det är inte bara heroisk efterföljelse. Den helige Ande, kärleken mellan Fadern och Sonen, har tagit sin boning i Stefanos.
Det gäller inte bara Stefanos. Samma kärlek ingjuts i varje människa som döps i Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Aposteln Paulus bekräftar vad som sker i dopet: ”Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att han har gett oss den helige An-de”. Vad kan överbjuda detta löfte? Ingenting kan mera motsvara människans innersta längtan. Samtidigt kan det väcka tvekan och rädsla. Vem är beredd att ta emot en gåva som kan kräva så mycket?
Det är samma gåva som är grunden och källan till Kyrkans enhet. Vi hörde Jesu bön om att alla som kommer till tro på Kristus skall bli ett – ekumenikens grundord och drivkraft. Den enhet Jesus talar om är något mer än mänskliga bemödanden och insatser. Jesus ber: ”liksom du, Fader, är i mig och jag i dig, skall också de /lärjungarna/ vara i oss”. Vi är kallade att leva i enheten mellan Fadern och Sonen och den helige Ande.
En kyrkofader säger, och han citeras av Andra Vatikankonciliet: ”Så framträder kyrkan som ett folk, förenat av Faderns och Sonens och Andens enhet”. Enheten är en gåva av den helige Ande. Utan den gåvan saknar ekumeniken sin drivkraft och blir till slut fåfänga mödor. Bara när de troende och deras herdar låter sig ledas av Anden, sanningens och kärlekens Ande, kan vi bidra till en hållbar enhet.
Det är ingen tillfällighet att den katolska Kyrkan i varje mässa ber om denna enhet. Hon vet att bönen behövs. Kyrkans enhet har sin källa i den heliga eukaristin. Och bakom varje eukaristi står Jesu vilja. Det är samma vilja och medlidande med människorna, som när Jesus såg hur illa medfarna och hjälplösa människorna var, som får utan herde. Han ger sitt liv för denna enhet. Han vill att vi skall vara där han är, hos sin Fader, som genom So-nen också blivit vår Fader. Han vill dra oss ut ur splittringen, in i ljuset och enheten.
Det är denna Jesu vilja som driver världen mot sin fullbordan, trots allt som pekar på motsatsen. Det är denna vilja som uppenbarar kärlekens sanna väsen. Kärlek är inte en känsla, utan den kraftfulla och rätt inriktade viljan, lär oss teologin. Det är den kärleken vi har kommit till tro på. Det är den kärleken som vi är kallade att återspegla och besvara. En annan kyrkofader, den helige Gregorios av Nyssa, säger: ”Om kärleken fullkomligt har dri-vit ut rädslan och rädslan har förvandlats till kärlek, då kommer den enhet som Frälsaren har gett oss att bli helt förverkligad”. Han talar om de gåvor och den fullmakt han har gett sin kyrkas apostlar. ”Bland dessa fanns den största av alla gåvor, nämligen att de inte längre skulle vara splittrade i omdömet om vad som är rätt och gott. De skulle vara bundna vid varandra genom enhetens Ande med fridens band”.
Det gäller inte bara kyrkan i stort. Kärleken börjar i den gemenskap och i den familj vi själva tillhör. Benedictus beskriver i sin regels nästa sista kapitel hur det kan se ut. Han ta-lar om ”den goda ivern”. Denna ”iver” är den mottagna och besvarade kärleken. I ”största tålamod” med de andras svagheter och i inbördes lydnad. Benedictus säger till slut: ”Må Kristus föra oss alla till det eviga livet!” Den egna ivern är hans Ande, som verkar i den som förblir i sanningen och kärleken.
När vi förlorar modet, låt oss påminna oss hans löfte. När vi smakar hans löfte, låt oss föröka vår iver.
Under de nio dagarna mellan Kristi Himmelsfärd och Pingst ber Kyrkan om Anden. Vi ber att Anden skall utgjutas också över den kyrka och den gemenskap vi själva tillhör, trots all svaghet och splittring. För att rena, förnya och helga.
Kyrkan vet att endast Anden kan fullborda det Sonen har utfört. Påsken fullbordas av Pingsten.
”O, du helge Ande kom till oss in, uppfyll dina troendes hjärtan och tänd i oss din kärleks eld.”
Amen.