Kortpredikan
– Apg 8:1b-8 Ps 66:1-3a,4-7a Joh 6:35-40 –
Också denna mässa firas för den konklav som skall ge oss en ny påve.
Lukas berättar i första läsningen vad som hände efter Stefanos martyrium. Lärjungarna tvingades lämna Jerusalem. De skingras över hela Judéen och Samarien. Därmed får de nya möjligheter att predika budskapet. Redan från början är martyrernas blod kyrkans bästa utsäde.
Om Lukas berättar om denna ”utsida”, så berättar Johannes om ”insidan”. Hela Treenigheten är involverad.
Att människorna dras till Sonen är redan det ett Faderns verk. Jesus säger: ”Ingen kan komma till mig om inte Fadern drar honom”.
När Sonen, å sin sida, beskriver sin gärning kallar han det att göra Faderns vilja: ”Jag har inte kommit för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja”.
Hela Jesu verk, med kulmen i hans död och uppståndelse, är att göra Faderns vilja. Lärjungen som följer Jesus dras in i detta Sonens verk och återvänder därmed till Fadern.
Vi kallar det efterföljelse. Det är inte ett eget projekt. Vi följer Jesus för att dras in i hans offer och överlåtelse till Faderns vilja.
I kapitlet om munkens lydnad citerar Benedictus Jesu ord om att ”inte göra den egna viljan utan hans vilja som sänt honom”. Det är lydnadens hemlighet i Kristi efterföljelse.
Kristenliv och klosterliv är att låta sig dras med i Sonens överlåtelse till Fadern. Lydnadens hemlighet är trons och överlåtelsens hemlighet. Det är också det petrinska ämbetets hemlighet.
Vi ”gör” det i varje eukaristi när vi förenar oss med Sonens offer och samtidigt får del av offrets kraft.
I lydnad för Jesu ord: ”Gör detta till min åminnelse”.