FÖRSTA SÖNDAGEN I FASTAN
5 Mos 26:4-10 Ps 91:1-2,10-15 Rom 10:8-13 Luk 4:1-13
Går det att övervinna frestelsen?
På denna första söndag i fastetiden hör vi hur Jesus frestas av djävulen. Det beskrivs med drastiska bilder, som från en främmande värld. Men alla har erfarenhet av frestelse. Och alla vet hur lätt det är att falla för frestelsen. Frågan är om frestelsen går att övervinna. I prefationen vid altaret skall vi höra: ”när han besegrade Frestaren lärde han oss att övervinna synden”. Hur stämmer det med de troendes ofta bittra erfarenheter?
De flesta kan nog instämma i hur dumt det är att falla för frestelsen. I efterhand frågar de sig varför det kunde hända. Varför slank den där elaka repliken ur mig? Hur kunde jag bli så arg över en småsak? Varför samlar människan på sig prylar som hon vet att hon inte behöver? Varför förs hon vilse av den goda sexualiteten, trots att hon vet vilket elände det kan leda till? Varför låter hon sig ockuperas av upprörd aggressivitet, när hon strax efteråt blir bedrövad? Inte ens aposteln Paulus tycks förstå sitt eget handlande. ”Det goda jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.”
Varför faller människan för frestelsen? De vanliga förklaringarna tycks inte räcka till. Psykologer och terapeuter, genetiker och samhällsvetare kan förklara en del, ibland mycket, men inte allt. Varför sviker den troende så lätt sina bästa föresatser, trots alla bittra erfarenheter?
Kristen tro säger att det finns ett X i ekvationen, en orm i gräset, en sabotör, en förförisk makt som lurar henne. Den moderna människan har sedan länge flyttat bort djävulen ur sin världsbild. Problemet är bara att frestelsen inte försvann samtidigt. Frågan är om inte klassisk kristen tro bättre speglar den bistra och bittra verkligheten. Vår påve Franciskus varnar ofta för djävulens list och försåt.
Det kristna svaret på varför människan syndar är att frestelsen har en bundsförvant i varje människa. Katekesen säger att människan ”i sitt hjärta har en böjelse för det onda”. Vi har fått det i arv, utan att själva ha bett om det. Något gick fel redan i början. Hur skall man annars förklara att synden har följt mänskligheten som en skugga genom hela hen-nes historia? Fäderna liknar den onda böjelsen vid ett fnöske, något som lätt fattar eld. Frestaren vet om det och försöker antända detta fnöske, denna dragning till det onda. Att frestas är ingen synd. Att umgås med frestelsen är farligt. När människan bejakar frestel-sen är synden ett faktum.
Djävulen är en andlig och osynlig makt. Bibeln beskriver honom som en fallen ängel. Han ville inte underordna sig och tjäna Gud. Han uppträder i olika draperingar, ibland i fårakläder, med bibelcitat på läpparna. Han frestar med något som i sig är gott. Ingen frestas ju av en rutten frukt. Med listiga argument ingjuter han misstro mot Gud och hans bud. Han får Gud att framstå som småaktig. Han lockar med en skenbar frihet från alla bud. Men djävulen ljuger. Inte för inte kallas han lögnens furste. Det är under hans ledning som människan hamnar i slaveri. Endast sanningen gör fri, säger Jesus. Dessutom saknar djävulen fantasi. Oftast är det samma tråkiga tema hela tiden, det som Jesus frestas av enligt Lukas: njutning, makt eller ära.
Går det att övervinna frestelsen?
Det första hjälpmedlet är att inte bli förvånad. Vi lever inte i paradiset. Det pågår hela tiden en kamp om människan. Katekesen säger att ”människan är insatt i denna strid för att hon i ständig kamp skall avgöra sig för det goda. Endast genom stor möda kan hon med Guds nåd uppnå sin inre enhet”. Det första är att upptäcka frestelsen som frestelse. Redan det är en halv seger. ”Överallt där något blir synligt finns ljus”, säger aposteln.
Det andra är att avvisa frestelsen. Varje påsknatt tar de troende avstånd från djävulen och från det ondas lockelse. Frestelsen kan kännas övermäktig, men den känslan ljuger. Ingen människa prövas över sin förmåga. Det hör till fiendens strategi att blåsa upp sig och försöka skrämmas. Han har god hjälp av den förföriska halvsanningen om männi-skans svaghet: ”jag kunde inte stå emot”, ”sådan är jag”, ”det är min natur”, eller att skylla på andra eller på annat. Ibland finns det ett hörn i hjärtat som inte vill stå emot. Det finns en lockelse i att slippa kämpa, ett dödligt sug efter att ge upp. Det är ingen skam att bli rädd för en svår frestelse. Men rädslan behöver inte styra eller få sista ordet. Det finns ingen naturlag som säger att människan måste falla för frestelsen. En viktig erfarenhet är att upptäcka vilken kraft det finns i att säga nej till det onda. ”Stå emot djävulen, och han skall fly för er”, säger aposteln Jakob. Vi kan inte hindra frestelsen att komma, men ”ingen kan förföras av djävulen om han inte frivilligt överlämnar sig åt honom”, säger en munkfa-der. Bjud inte in frestelsen, börja inte förhandla med honom, avvisa honom redan i porten! Det är lättare att stämma i bäcken än i ån.
Det tredje är det allra viktigaste. Att lita på och räkna med Guds hjälp. Samme munkfader säger: ”Visst är det naturligt att frukta styrkan i frestelsernas angrepp, men vad har de för makt jämfört med Herren som beskyddar oss”? Ett beprövat hjälpmedel som ofta möter i fastetidens liturgi är psalm 91 i Psaltaren. Psalmen beskriver olika frestelser, men påminner hela tiden om att Gud är starkare. Ett hjälpmedel mot envisa frestelser är den smärtorika rosenkransen eller gå en korsväg, att meditera över Herrens lidande och ta skydd i hans öppnade sida, som klippgrävlingen tar skydd i klippskrevan. Uthållighet be-hövs, kanske bara en kort stund till, just när man är på väg att ge upp. Benedictus ger rå-det att ”aldrig misströsta om Guds barmhärtighet”. Det gäller inte minst när människan har fallit. Att inte bli liggande utan resa sig upp och fortsätta kampen – i förtröstan på Herrens barmhärtighet. Aposteln gav ett kraftigt löfte i andra läsningen: ”Var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.”
Kyrkan vet att de troende är svaga och att de har kort minne. Därför ger hon oss denna fastetid för att på nytt upptäcka att Herren är mäktig, trofast och framför allt barmhärtig.
Snart skall vi sjunga i prefationen: ”När Jesus besegrade Frestaren lärde han oss att övervinna synden, så att vi kan hålla högtid i renhet och sanning och en gång fira evig påsk i ditt rike.”
Amen.