Kortpredikan – S. Francois de Sales (d.1622) biskop och kyrkolärare – i böneveckan för de kristnas enhet
– Heb 8:6-13 Ps 85:8,10-14 Mark 3:13-19 –
Mera adekvata texter i böneveckan för enheten kunde vi inte få.
I den första läsningen citeras profeten Jeremia om det nya förbundet, där ingen längre behöver korrigera sin bror och säga: ”Lär känna Herren. Alla skall veta vem jag är”. Profeten ser slutmålet i Guds rike. Det är ett stycke dit, också i Katolska kyrkan.
Ändå finns en grund och en startpunkt för enheten, dopet. Samma Guds lag, kärleken, är genom Anden inristad i alla döptas hjärtan.
Det har vi lärt oss genom de tolv apostlar som Jesus utvalt, den avgörande inkarnatoriska grunden för enheten. De skall senare, tillsammans med Maria, få del av Anden.
Ur förbundet med de tolv stammarna växer den ena, heliga, katolska och apostoliska kyrkan. Jesu verk förs vidare genom apostlarna och deras efterföljare under den helige Andes ledning.
Kyrkans enhet är både kroppslig och andlig, både synlig och osynlig, både inkarnatorisk och pneumatisk. Fadern för sitt verk vidare, genom sina båda ”händer”, Sonen och Anden.
Enheten är inte ett resultat av mänskliga förhandlingar och åtgärder. Enligt profeten är det Herren som inristar sin lag i folkets hjärtan och som suveränt utväljer sina tolv apostlar.
Ändå efterfrågas de troendes samverkan.
De troende träder in i en enhet som redan finns i Guds plan med sitt heliga folk. Allas villkor är lika. Ekumenikens första steg till enhet är enligt Johannes XXIII omvändelse.
De upptäcker den enhet som Andens åstadkommer, de söker den, förblir i den, fördjupar och bevarar den. De görs till lemmar i samma kropp och växer i lydnad för samma Ande.
Trons bön om enhet, omutlig lydnad mot Kyrkans Herre och lyhördhet för Andens ledning – det är den fortsatta omvändelsens väg till den enhet som Herren ger sin ena, heliga, katolska och apostoliska Kyrka.