KRISTI KROPPS OCH BLODS HÖGTID
2 Mos 24:3-8 Ps 116:12-13,15-18 Heb 9:11-15 Mark 14:12-16, 22-26
Närvaro, offer, utbyte
Vi har firat de stora kristna högtiderna, jul, påsk och pingst. Därmed har vi firat hela Jesu jordiska liv och gärning, ett verk som skulle fortsätta genom hans apostlar. Jesus lämnade inte en skriven rad efter sig. Däremot lämnade han en måltid som arv, den måltid som instiftades dagen före hans lidande. Den unga kyrkan förstod att denna måltid, den heliga eukaristin, var en fortsättning och en slags förlängning av hans tid på jorden, en närvaro som kulminerade i hans offer på korset.
Vår påve Franciskus har sagt: ”Jesus har offrat sig frivilligt på korset. I varje eukaristi når hans offer ända till oss.” Hans blod för våra synder rann fram ur hans uppstungna sida. Det rinner fram och fyller kalken i varje eukaristi. Det ”når ända till oss”, som påven utryckte det. Eukaristin gör Kristi offer närvarande på altaret i varje mässa, genom hela historien, varje dag, jorden runt. Det övergår alla mänskliga försök att nå fram till Gud. ”Inget annat folk har gudar som är det så nära som vår Gud är oss nära”, säger redan Mose i det Gamla förbundet. ”Hur mycket mer måste då inte blodet från Kristus, rena våra samveten från döda gärningar”, hörde vi i andra läsningen. Jesu närvaro är verklig. Det är han själv. Hans kraft och nåd är levande och ny, i varje mässa.
Visst – det hela är ofattbart. Kyrkan har själv aldrig menat sig förstå mysteriet. Hon tror, förundras och bävar, hon jublar och tillber. Hon är omutlig i att hålla fast tron på detta underbara sakrament utan att ”förandliga” närvaron. Redan från början var det ju en anstöt för många. Kyrkans tro på eukaristins närvaro är inte rigiditet eller dogmatism. Hon håller fasta vid tron därför att hon vet att hon behöver den. Utan eukaristin kan hon inte leva. Den unga kyrkan upptäckte successivt eukaristins outtömliga rikedom och kraft. Katoliken går inte i mässan som något extra. Det är eukaristin som gör henne till kristen. Det är eukaristin som skapar kyrkan.
De första kristna läste det gamla förbundets skrifter i ett nytt ljus. De förstod att eukaristin var antydd och förebådad i både ord och handlingar. Vi hörde i första läsningen hur Gud ingick förbund med Israels folk vid Sinai berg. Mose är medlaren mellan Gud och hans folk. Han förkunnar först för folket ”alla Herrens ord och föreskrifter”. Folket lovar att vända sig bort från alla andra gudar och vara honom exklusivt trogen. Herren, å sin sida, lovar att göra folket till sitt folk, att leda och beskydda det. Det är första skedet i förbundet. Vi känner igen denna ”struktur” i mässliturgins första del, ordets liturgi, där församlingen lyssnar till Herrens ord och bekänner sin tro på det ord som förkunnats. Så långt gör kyrkan det hon fått i arv av det första förbundet.
Men redan Mose gjorde något mera. Han bygger ett altare åt Herren vid bergets fot. På detta altare offras brännoffer och slaktoffer till tackoffer åt Herren. Blodet från dessa djuroffer stänktes i två riktningar, dels på altaret, som representerar Gud, dels på folket. Mose säger: ”Se, detta är förbundets blod, det förbunds som Herren har slutit med er”. Offer av djur och talet om blod låter för många primitivt, men blodet betyder i bibeln själva livet. Att utgjuta någons blod är att beröva någon livet. Att vara blodgivare är att ge liv. Redan det första förbundet handlar om själva livet.
Hebreerbrevet undervisar om det nya förbundet. Kristus är översteprästen, som inte längre offrar kalvars och bockars blod, utan frambär sig själv som offer. Frivilligt, ”i kraft av sin ande”, av kärlek, ger han sitt liv för att åter förena alla människor med Gud. Blodet från bockar och tjurar helgar och renar i yttre mening, säger Hebreerbrevet, medan blodet från Kristus ”renar våra samveten från döda gärningar så att vi kan tjäna den levande Guden”.
Kristi offer på korset skulle inte stanna i det förflutna. Eukaristin är inte ett fotografi av offret på Golgota. Det fanns en tydlig nyhet i Jesu ord den där kvällen före hans lidande. ”Detta är min kropp, detta är mitt blod…”. Kyrkan tror på sin Herres ord. Hon vet att hans ord är pålitliga och genom Anden livgivande. Brödet och vinet förvandlas till Kristi kropp och blod. Prästen representerar Kristus. Han tar Kristi ord i sin mun och säger: ”detta är min kropp, detta är mitt blods kalk, det nya och eviga förbundets blod”. Kyrkan tror sig inte kunna förklara detta under, men hon litar på att Kristus menar vad han säger. ”Känsel, smak och ögon intet här förmår. Men min tro bekänner det jag ej förstår”, säger en av historiens skarpaste hjärnor, Thomas av Aquino.
I den heliga eukaristin sker ett underbart utbyte, där de troende själva dras in. Vi är inte bara åskådare till ett mirakel, förvandlingen på altaret. Vi får del av hans kropp och blod, för att bli lemmar i hans kropp, så att hans blod kan rinna i våra ådror och vi bli delaktiga av hans gudomliga natur. Han ger och gör sig till föda och näring för vår hunger och svaghet, i ett nytt och evigt förbund. Av oss själva är vi dödliga och förgängliga. Han gör oss odödliga och heliga. Det är inte ett pris för de duktiga och rättfärdiga, utan medicin och näring för svaga och syndare. Men det är också en kallelse till helighet. Ibland får man som präst höra: ’Fader, jag är inget helgon’. Det är inte det som är problemet. Problemet är att vi inte vill bli helgon.
Brödet och vinet förvandlas för att vi skall förvandlas, så att vi kan frambära våra liv åt Gud och i tjänst åt vår nästa. Men inte längre i egen kraft, utan i kraft av hans kropp och blod i oss. ”Inget annat sakrament är så hälsobringande”, säger Thomas av Aquino. ”Här renas vi från synderna, här växer dygderna och själen mättas med en mängd nådegåvor”. Vi får del av Kristi kropp och blod, frukten av hans självutgivande kärlek, för att vi själva skall kunna ge ut oss i kärlek till Gud och till vår nästa. Därför har Kristi offer i eukaristin en fortsättning i våra liv. Vi ber i den eukaristiska bönen: ”Må han fullkomna oss till en evig offergåva åt dig”.
Kyrkan frambär Kristi offer för levande och döda, för att det skall komma alla till godo och infogas i det Nya Förbundet. Därför ber Kyrkan just i mässan för alla människor och för hela världens frälsning. I den heliga mässan finns källan för den försoning som hela världen suckar och längtar efter. Utan detta offer är all vår möda förgäves. I eukaristin finns källan till alltings förvandling.
”Hur skall jag löna Herren alla hans välgärningar mot mig?” frågade vi i responsoriepsalmen, och psalmen lade själv svaret i vår mun: ”Jag vill taga frälsningen bägare och åkalla Herrens namn”.
Med Thomas av Aquinos ord i dagens kollektbön ber vi till Kristus: ”Låt oss med sådan vördnad fira din kropps och ditt blods mysterier, att vi ständigt får erfara din återlösnings frukter i vårt liv”.
Amen.