PINGSTDAGEN
Apg 2:1-11 Gal 5:16-25 Ps 104:1ab,24ac,29b-31,34 Joh 15:26-27; 16:12-15
Sol och värme får glädje och livsmod att återvända. Kropp och själ väcks till liv. I vår ande har vi denna dag ännu större skäl att glädjas. Guds Ande utgjuts över apostlarna och förvandlar dem och hela kyrkan. Utan Andens utgjutande den första Pingstdagen hade Kristi gärning stannat i det förflutna och ingen av oss hade suttit här idag. Människan hade med sitt förnuft kunnat få visshet om Guds existens, men det hade stannat i huvudet och inte förvandlat hennes liv. Kyrkan hade varit en död institution, ett museum, som vårdat minnet av Jesus från Nasaret som ett moraliskt föredöme, men knappast mera.
Men när Pingstdagen var inne hände något. Vi hör om en dånande stormvind från himlen, som fyllde hela huset där lärjungarna var samlade. Tungor av eld fördelade sig och stannade på var och en av dem. Dessa lärjungar hade alla flytt när deras mästare togs till fånga. Den främste av dem, Petrus, vågade inte bekänna färg ens inför flickan på översteprästens gård. Alla får nu tungor som av eld. De talar om Guds väldiga gärningar så att alla förstår. Några dagar senare vittnar de frimodigt inför judarnas Stora råd. De är glada över att gisslas och aktas värdiga att förnedras för Jesu skull.
Människor inte bara hör och förstår vad de säger. De träffas i hjärtat. De förstår att de har avvisat den Messias som Gud har sänt och nu frågar de oroligt: ”Bröder, vad skall vi göra?” Deras ånger leder till tro och dop. Hela deras liv förvandlas. Allt de äger ställer de till församlingens förfogande och en ny gemenskap växer fram, där alla får vad de behöver och ingen bygger upp en privat förmögenhet. Redan den första pingstdagen ser vi skymten av en övernationell och katolsk gemenskap, judar och proselyter, kretensare och araber. Alla hör och förstår.
Det kom som en överraskning, men var inte oförberett. Jesus hade sagt att en Hjälpare skulle komma, sanningens Ande. Utan Anden kan det skrivas många böcker, välskrivna men i längden tröttsamma att läsa, ty utan Anden förblir det döda bokstäver. Ande förvandlar orden till en ”ljuv röst”, ett livgivande ord. Anden fortsätter att vägleda, inte minst i nya och oförutsedda situationer. Det är Anden som ger iver och glädje. Anden förvandlar de troende från daglönare och slavar till söner och döttrar, som ropar: Abba! Fader!
Anden avslöjar synden som synd, som människans dödligaste sjukdom. Synd är inte bara en moralisk brist. Synden skiljer människan från livet, därför att den skiljer henne från Gud och från henne själv. Anden gör inte våld på den egna viljan, men förvandlar den till en samarbetare med Gud. Anden stärker lärjungen, så att han får kraft att stå emot köttets begär. Så ber ju psalmisten: ”Ge mig villighetens Ande!” Anden väcker glädje över det goda. Redan uppräkningen av Andens frukter ger mersmak: ”Kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning.” Allt doftar av Guds egen andedräkt. Anden ingjuts i de troendes hjärtan. Den blir en källa i människans inre.
Hela livet förvandlas av den Ande som ges i dop och konfirmation. Anden fyller hela Kyrkans hus när den heliga eukaristin firas, Guds rikes andedräkt. Och den doften sprider sig. Redan den vise Salomo visste det och vi sjöng det i ingångspsalmen: ”Herrens Ande uppfyller hela jorden”.
Kyrkan skall så småningom förstå att Anden inte bara är en kraft. Hjälparen är den tredje personen i den heliga Treenigheten. Sonen var sänd av Fadern och var ett med sin Fader. Anden utgår från Fadern, för att fullborda Sonens verk.
Vi tror på den helige Ande. Kyrkans heliga historia bekräftar och stöder denna tro. Apostlagärningarna är ett enda vittnesbörd om vad Hjälparen åstadkommer med svaga och vanliga människor i hela den då kända världen. Trots förföljelser och motstånd! Inget kunde hindra apostlarna att hela tiden vidga kyrkans gränser.
Men – många församlingar och kristna idag, särskilt i Europa, lever som om Anden inte fanns. De liknar de första lärjungarna, när dessa var instängda bakom låsta dörrar av rädsla och uppgivenhet. Många stretar med buden, men mera som slavar än som Guds fria barn.
Tror vi på den helige Anden? Vill vi släppa in Anden i våra liv? Vad skulle då inte kunna hända? Anden blåser ju vart den vill. Anden vittnar om Sonen och vill blåsa in hans liv i människans döende liv. Då drar sig många tillbaka till det kända och skyller på sin svaghet. Vill jag följa en andlig väg och korsfästa mitt kött med alla dess lidelser och begär? Eller nöjer jag mig med det som är lite mera lagom, inom det konventionellas gränser? Det jag vet att jag klarar med egna krafter? Ingen vill ju bli fanatiker. Djävulen serverar många argument för att hålla Anden på behörigt avstånd. Men den som avvisar Hjälparen, hänvisas till den egna kraften.
En helt annan fråga ställer den som lider och sörjer över sin svaghet och alla de köttsliga gärningar som aposteln räknade upp. Eller den som kastas mellan övermod och vanmakt. För den som sörjer över sådant är Pingstdagen en glädjens dag. Dagen säger och sjunger att vi har en Hjälpare. Den råder oss att frimodigt be om hjälp just där vi är som svagast. Anden är ingen belöning för de starka, ingen premie för de lyckade och framgångsrika. Anden är Jesu Kristi Ande, som kommit för de sjuka och för syndare, för dem som inser sitt behov av hjälp och är ödmjuka nog att be om den. Gåvorna finns i ett outtömligt förråd. Saliga de som hungrar och törstar, de skall bli mättade.
Den osäkre och vacklande likaså. Hjälparen är den bäste vägvisaren i omöjliga och hopplösa situationer. Sanningens Ande leder inte vilse. Den samarbetar med alla sina vittnen genom den heliga historien. Ibland visar den vägen utan att vi vet om det, men människan kan frigöra och hämta fram gåvan genom att be om just det hon insett att hon behöver. Därför är självkännedom avgörande för tillväxt och frihet i Anden. Den räddhågade får be om mod, den vacklande om styrka och beslutsamhet. Också när allt tycks mörkt och hopplöst, när de heliga orden tycks tomma och de egna orden stumma. ”Anden vädjar för oss med rop utan ord”, säger aposteln.
Trädgårdsmästaren vet att det är Gud som ger växten. Plantering och ogräsbekämpning behövs, men att det växer och bär frukt är en gåva. Oftast vet den troende bara när hon har förlorat gåvan. Då gråter den ödmjuke och ger sig inte innan hon finner gåvan på nytt.
Anden känns igen på smaken, säger munken Siluan, och på hjärtats ro och frid. ”Guds rike är rättfärdighet och frid och glädje i den heliga anden”, säger aposteln.
Låt oss förnya vår tro på och bön om den Helige Ande.
”Kom, Guds egen andedräkt, kom, du rena, varma fläkt, av Guds rikes ljuvlighet.”
Amen.