FJÄRDE SÖNDAGEN I FASTAN
2 Krön 36:14-16,19-23 Ps 137:1-6 Ef 2:4-10 Joh 3:14-21
Att upptäcka nåden på nytt
I den svenska almanackan står det idag Midfastosöndagen. Vi är ungefär mitt i fastetiden och det är tre veckor kvar till påsk. Men redan nu undervisar oss kyrkan om påskens vidunderliga gåva. I den tidiga kyrkan var fastetiden kulmen på den långa förberedelsen till dopet. Kyrkan gör gemensam sak med dopkandidaterna och alla påminns om det egna dopet.
Vi hörde det i andra läsningen, där aposteln Paulus säger att vi har gjorts levande – underförstått genom Kristi påsk – trots att vi var döda genom våra överträdelser. Aposteln kan knappt styra sina ord. ”Av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det”. Man kan ha varit kristen länge utan att ha förstått nåden. Gåvan är så stor och vår fattningsförmåga så liten. Det är lättare att förstå moralen och många tänker att de måste bli moraliskt värdiga för att förtjäna nåden. Men nåden är alltid först och större än vad människan kan förtjäna. På latin heter nåden gratia. Vi har det i ordet gratis. ”Av nåd är ni frälsta”. Människan kan bara ta emot den i tro.
Gåvan ges i dopet och så ”programmeras” Kristi påsk in i den döpte. Den döpte dör och uppstår med Kristus, och får med honom en plats i himlen. ”Han har uppväckt oss med honom och gett oss en plats i himlen”, sade aposteln. Dopet gör oss till lemmar i hans kropp, som sitter på Faderns högra sida i himlen. Vi är medarvingar i det högsta goda, medborgare i Guds rike.
Johannes sammanfattar det i den bibelvers som kallats ”lilla bibeln”, Johannes 3:16. Där ger han också förklaringen: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv”. Enda sättet att få denna gåva är tron. Det var den tro som dopkandidaterna bekände vid dopet i påskens stora gudstjänst. Tron och dopet upplyste deras förstånd och hjärtan.
Hindren för detta finns inte hos Gud utan hos människan. Johannes säger: ”Gud sände inte sin son för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd. Den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn”. Han ger också en förklaring till varför de inte tror: ”När ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset”. Hur kan människan älska mörkret mer än ljuset? Delvis kan vi förstå det. Människan har vant sig vid att själv bestämma över sitt liv. Det är vad Johannes kallar ”mörkret”. Hon vill inte utan vidare lämna denna position. Hon är fångad av den falska frihetens lockelse.
Johannes förklarar det mera konkret. ”Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas.” Människan har fastnat i sitt eget fängelse. Hon vill inte komma till ljuset. Då avslöjas ju illusionen. Därför fäller hon domen över sig själv. Hon avvisar ljuset och därmed nåden. Katekesen säger att människan en gång skall dömas efter sitt ja eller nej till nåden.
Många upptäcker först långt fram i livet att de aldrig riktigt förstått nåden. De liknar den hemmavarande sonen i liknelsen om den förlorade sonen. De tänker fortfarande som om de var anställda daglönare, som måste förtjäna lönen. ”Här har jag tjänat dig i alla dessa år…”. De har inte förstått nåden som en gåva av Faderns obegripliga och överflödande kärlek.
Gud ske pris vänder inte alla ljuset ryggen. Jesus säger: ”Den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill”. Det låter som om vi var tillbaka i moralismen igen, men nu handlar det både om syndaren och den helige, både om den botfärdige och om den som växer i kärleken. Den botfärdige rövaren på korset ”kom till ljuset” när han vände sig till Jesus. Han fick löfte om paradiset. Den troende lär sig att i allt söka ljuset, som är Kristus. Benedictus uttrycker det så: ”Ingenting föredra framför Kristi kärlek”. Motståndet mot ljuset kan dyka upp när mörka hörn i hjärtat avslöjas. När människan upptäcker hjärtats konster och knep. Men det är då hon upptäcker att Kristi kärlek är större.
Men vart tar de egna gärningarna vägen i allt tal om trons och nådens gåva? De finns där redan, men de är annorlunda än det egna slitet och oftast ser hon dem inte själv. När Paulus hade undervisat om trons gåva, att det inte beror på gärningar, säger han: ”Vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till”. Det tycks vara ett nytt slags gärningar. På ett annat ställer kallar han dem Andens frukter. Genom sin Ande har den Uppståndne tagit sin boning i den döptes hjärta. I sitt första brev kallar Johannes det för en inre smörjelse. Denne Ande fostrar, helgar och vägleder människan. Hon upptäcker att det finns Någon som leder henne hela tiden. Hon lär sig känna igen Herdens röst, och att skilja den från andra röster. Denne Herde leder henne på vägar hon inte har tänkt ut själv. Gud har tänkt ut dem från början. ”Du leder mig efter ditt råd…”. I svensk tradition kallades det att ”gå i beredda gärningar”. På den vägen gör lärjungen upptäckten att buden inte är tunga. Jesus hade ju lovat att hans ok var milt och hans börda lätt. Benedictus talar om att löpa Guds buds väg i kärlekens outsägliga sötma. Kanske fick lärjungen smaka det alldeles i början av den kristna vägen, men har sedan glömt nåden och glidit tillbaka i slitet. Samma sötma finns kvar att upptäcka på nytt, och då har den blivit ännu mera välsmakande, som vinet när det lagrats länge. Att gå till bikt är en beprövat hjälpmedel för att förstå nåden. Vi går inte till bikt för att bli dömda, men för att bli benådade.
Kyrkan firar detta mysterium i varje eukaristi. Hon dricker av den nåd som rann fram ur Jesu öppnade sida. För att ge oss liv och göra oss till vittnen, vittnen om Guds eviga, berusande och livgivande kärlek, sammanfattad i ”lilla bibeln”: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende Son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv”.
Benedictus ger oss två verktyg för att vi ständigt på nytt skall upptäcka nåden. Både vägledning: ”Ingenting föredra framför kärleken till Kristus”. Men också hopp: ”Aldrig misströsta om Guds barmhärtighet”.
Amen.