Kortpredikan
– Jak 1:12-18 Ps 94:12-13a,14-15,18-19 Mark 8:14-21 –
Aposteln Jakob påminner om trons ABC. Det är skillnad mellan frestelse och prövning – även om det i bibeln uttrycks med samma ord. Det är också skillnad mellan frestelse och synd.
Gud frestar ingen. Frestelsen kommer från den onde och tänder människans begär. Fäderna liknar begäret vid ett ”fnöske” som lätt fattar eld.
Att frestas är inte synd, men det blir synd när människan låter sig snärjas av frestelsen och bejakar den. När ”begäret blivit havande föder det synd, och när synden är fullväxt föder den död”.
Lärjungen måste lära sig att känna igen frestelsen. ”Låt inte bedra er”, säger aposteln. Frestelsen känns lockande men synden är fantasilös och tråkig.
Prövningen, däremot, bereder väg för något fascinerande. ”Salig är den som håller ut då han prövas.” Jakob talar om ”allt det goda” som ständigt kommer ner från ovan, från ”himlaljusens Fader”.
Detta ”goda” förmedlas till oss genom ”sanningens ord”. Det leder till en ”födelse” och nytt liv. Jakob antyder dopet.
Så växlar aposteln bild och liknar de döpta vid en ”första skörd”. Mose hade anbefallt ”det första” av skörden som offer. Detta ”första” representerade hela skörden.
Skörden, de döpta, blir något som Fadern ”får”. Dopet ger människan tillbaka till Fadern. De döptas liv fullbordas när de själva medverkar. ”Frambär er själva”, säger aposteln Paulus.
Då förflyttas vi från dopet till eukaristin och dess offertorium, där de troende bär fram sig själva.
Något hisnande sker. Människan dras in i en kosmisk rörelse och liturgi. Hela universum är på väg att återges till Skaparen. ”Av honom och genom och till honom är ju allting”, säger aposteln.
Kyrkan är den återlösta mänsklighetens ”försångare” och liturg, dess ”första skörd” och representant.
Vi hör och säger vårt Amen till detta i den eukaristiska bönens avslutning: ”Genom honom och med honom och i honom tillkommer dig, Gud Fader allsmäktig, i den helige Andes enhet all ära och härlighet i alla evigheters evighet.”