Ekumenisk vesper – Mariavalls klosterkyrka
Luk 10:25-37
Gå du och gör som han
En grupp kristna från Burkina Faso i Västafrika har förberett gudstjänsterna för årets bönevecka för de kristnas enhet. Som evangelium valde de liknelsen om den barmhärtige samariern. Både protestanter och katoliker deltog och de har berättat hur landets hårda prövningar har präglat valet av särskilt denna text. Landet har ju utsatts för en rad brutala terroristattacker, följt av allmän laglöshet. I vissa delar av landet har man av säkerhetsskäl fått stänga sjukhus, skolor och kyrkor. Men i denna situation har det också vuxit fram nya former av både karitativt arbete och gemensam bön. Man har upptäckt sin nästa både bland andra kristna och bland muslimer. Då blev det också naturligt att välja just denna liknelse, där frågan om vem som är min nästa ställs. Det gemensamma arbetet blev ett steg från splittring till enhet mellan de kristna i Burkina Faso. De kallar förändringen en ”ekumenisk omvändelse”.
Deras förberedelsearbete har också öppnat ögonen för hur den tidiga kyrkan förstod denna liknelse. Flera kyrkofäder (Origenes, Augustinus, Chrysostomos med flera) läste liknelsen som en bild för Guds hela frälsningsplan för världen. Den slagne mannen är helt enkelt Adam/människan, varje människa, som hanterats så illa av syndens, dödens och djävulens rövarhänder att hon inte kan bota och frälsa sig själv. Leviten och prästen representerar Gamla Förbundets lag och profeter. Samariern är ingen annan än Jesus, som kommit för att ta sig an de sjuka.
Värdshuset blir en bild för kyrkan, dit Jesus för den slagne och där Guds ord och de heliga sakramenten förmedlar de helande gåvorna. De två mynt som samariern i förväg betalar med, är det pris som Jesus med kropp och själ har betalat på korset, för att den slagna människan skall köpas fri och botas. Samariern säger att han skall komma tillbaka. Det är vad vi tror om Jesus. Han skall komma tillbaka och med sitt sigill summera hela historien.
”Gå du och gör som han”, sade Jesus till den laglärde som frågat vem som var hans nästa. Mot bakgrund av den tolkning jag antytt betyder det inte bara att visa medlidande och barmhärtighet, utan också att själv ta emot barmhärtighet, både av Kristus och av sin nästa. Ibland är det svårare att ta emot andras barmhärtighet, än att själv ge den till andra. De högmodiga vill hellre vara hjälpsamma och beundrade samariter än ligga slagna vid vägkanten. Men hur länge räcker den kraften till barmhärtighet?
Människans kärlek till Gud är alltid ett svar, svaret på Guds kärlek till henne. ”Vi älskar därför att han först har älskat oss.” På samma sätt kan bara den hålla ut i barmhärtighet som inser att han själv lever av Jesu Kristi barmhärtighet.
När den slagne har kvicknat till på värdshuset då ser han med andra ögon. Och kan själv få uppgifter i barmhärtighetens tjänst. Han ser sina egna brister och synder klarare och lär sig tålamod med sin besvärliga nästa. Han kan inte längre döma den andre. Han anar innebörden i Jesu saligprisning: ”Saliga de barmhärtiga, de skall få barmhärtighet”.
När en postulant tas emot i ett kloster får han frågan: ”Vad begär du?” Svaret lyder: ”Guds och brödernas barmhärtighet”. Insikten om det egna behovet av barmhärtighet är den bästa skolan för att själv bli barmhärtig.
Amen.