Votivmässa för Alla Helgon
Upp 7:2-4,9-14 Ps 24:1-6 1 Joh 3:1-3 Matt 5:1-12a
Helgonen visar vägen till en öppnad himmel
”Låt oss glädja oss i Herren på alla helgons högtidsdag.” Så sjöng vi i dagens ingångsantifon. Alla Helgons högtid är en slags skördefest. Helgonen är den rikaste frukten av vår Herres Jesu Kristi död och uppståndelse. Helgonen lyfter vår blick mot fullkomningen och slutmålet. Även om vi fortfarande suckar under död och förgänglighet stärks vi i glädjen och hoppet när vi ser den stora skaran inför den himmelska tronen. Helgonen får oss att räta på ryggen och se mot målet.
Det är desto viktigare idag eftersom en hel kultur tycks ha förlorat hoppet om det eviga livet. Under 70- och 80-talen ansågs det som en flykt från den jordiska kallelsen att tänka på det himmelska. Fortfarande talas det märkligt lite om de yttersta tingen: döden och domen, himmel och helvete. Någon som följde den nyligen avslutade synoden i Rom konstaterade att det knappast sades något om vad som väntar efter döden. Är också trons folk ointresserade av evigheten?
Mycket har förvisso blivit bättre på jorden. Människans vetenskapliga och materiella framsteg är enorma. Det vet den som fått del av dagens avancerade sjukvård. Ingen vill vrida den klockan tillbaka. Det tragiska är att samtidigt som hoppet om det eviga livet har förlorats, har också människans okränkbara värde försvunnit, både vid livets början och dess slut. Ofta märker hon det först när det redan har skett. Att leva livet som om Gud inte finns slår tillbaka på människan själv. Att leva “utan hopp och utan Gud i världen” leder till människans moraliska blindhet och andliga död, även om hon lever fysiskt. Att tända ljus på de hädangångnas gravar är mänskligt. Men hittar de sörjande inte in i kyrkan, förblir de utan ljus och vägledning. Andra krafter tar över i livet. Ett tydligt tecken är de många som redan i unga år inte ser någon mening med livet. Utan himlen går den jordiska ekvationen inte ihop. Den som inte först söker Guds rike får problem också i människans rike.
De som skulle kunna ge oss hoppet tillbaka är vår tids martyrer. Och de är flera än någonsin tidigare under kyrkans historia. Martyrerna har förlorat sina liv för trons skull, men de dog med en bön på läpparna, ofta för sina bödlar. De vittnar om ett hopp som är starkare än våld och övergrepp, starkare än döden. Det är dessa som Johannes såg när himlen öppnar sig för honom i den första läsningen på Alla Helgons dag. Någon frågar vilka de är som står runt Guds tron, i lovsång och tillbedjan. Han får svaret: “Det är de som kommer ur det stora lidandet”. Martyrerna var de första helgon som kyrkan började fira. Dagens högtid var från början en martyrfest. Jesus beskriver dem i Saligprisningarna: “Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. Gläd er och jubla, er lön blir stor I himlen”.
Alla helgon har levt i hoppet. Det gav dem stadiga fötter på jorden. Inte minst i motgångar och prövningar, som ingen människa förskonas från. “Finns någon bland alla dessa helgon”, frågar en av kyrkans lärare, “som inte gick över till himlen genom smärtor och bedrövelser i detta livet?” Men de visste att sådant hörde till. En av dem kunde säga: “Våra lidanden i denna tid betyder ingenting mot den härlighet som skall uppenbaras och bli vår”. Hedonismen lurar oss att tro att det är det bekväma och problemfria livet som är det normala och eftersträvansvärda. Helgonen visste att detta livet är en förövning till det fulla livet. De suckade med hela skapelsen, men de visste att det var födslovåndor. Därför fick inte bedrövelsen sista ordet.
De lärde sig dessutom att skilja mellan olika slags bedrövelse. De sörjde inte längre över att förlora något världsligt eller förgängligt. Men de sörjde över den egna synden och den egna likgiltigheten. De vände om och gjorde bot. Då skedde något med dem. De fick sina synder borttvättade i Lammets blod och fick ny lust att öva barmhärtighet mot de ännu värre drabbade. De sörjde över att inte likna sin Herre, men tröstades av hoppet. Aposteln Johannes säger: “Var och en som har detta hopp till Jesus renar sig, liksom han är ren”.
När de prövades av motgångar och orättvisor knotade de inte, men ödmjukade sig ännu mer. De såg sig själva som de lägsta och ringaste. Men då hände något i deras hjärtan. Deras sorg över den egna halvheten gav dem en ny slags glädje. Jesus säger: “Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade”. Profeten sjunger: “De som sår under tårar skall skörda med jubel”. De hungrade och törstade efter rättfärdigheten och upptäckte att själva hungern gav dem kraft att skynda vidare.
Helgonen visar sig vara inte bara vägvisare och föredömen. De är också hjälpare. De ger hjälp från himlen för att vi skall nå dit. Paulus säger att vi är en enda kropp, där de starka hjälper de svaga. De som kommit närmare Gud kan dra de andra med sig. “Allt som sker med mig”, säger aposteln, “sker för er skull, för att nåden skall nå allt flera och hos allt fler väcka en överflödande tacksamhet, till Guds ära”.
Vår stund på jorden blir inte bara några korta år mellan födelse och död, utan en vandring mot ett mål. Vi blir pilgrimer som tillhör en “skara som ingen kan räkna av alla folk och stammar och länder och språk”, på väg mot samma mål. Redan här får vi glädja oss i gemenskapen med den triumferande skaran inför den himmelska tronen, en festförsamling som tillber Gud i en lovsång utan ände.
På Alla Helgons dag lyfter vi blicken mot slutmålet. Vi ser den stora skaran inför tronen. Vi påminns om vår gemenskap med dem, vi ber om deras förbön och gläder oss över deras stöd och tröst.
Inför det offrade Lammet på kyrkans altare föregriper vi slutmålet i lovsång och tillbedjan, glädje och hopp. Vi ber i slutbönen: ”Gud, vi tillber dig, du den Helige i alla dina heliga”.
Amen.