22 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
Jer 20:7-9 Ps 63: 2-6,8-9 Rom 12:1-2 Matt 16:21-27
Frambär er själva som ett levande och heligt offer
Vad är vår uppgift och kallelse som kristna? Alla tre läsningarna i dagens mässa handlar om det, hur människan svarar på Guds kallelse och gåvor. Vi hörde i första läsningen om profeten Jeremias kallelse. I evangeliet om att leva i Kristi efterföljelse. Men vi koncentrerar oss på den andra läsningen ur Paulus väldiga brev till romarna.
I brevets första elva kapitel har han beskrivit hela Kristi verk med kulmen i hans död och uppståndelse, det vi uppmanas att tro på. I brevets senare del drar han ut konsekvenserna för de troende, hur vi är kallade att leva. Allt föregrips i två inledande verser ur brevets tolfte kapitel. Han börjar med en inträngande och vädjande bön: ”Jag ber er, bröder, vid Guds barmhärtighet…”. Det är inte ett bud, men heller inte bara ett råd eller ett tips, utan ett intensivt tilltal och en uppmaning, som påminner om gåvan och därför visar på det liv vi är kallade till. Gåvan kallar han ”Guds barmhärtighet”. Det är denna gåva aposteln har berättat om i de föregående elva kapitlen. Kristus har genom sitt offer på korset och sin uppståndelse öppnat en väg ut ur tomhetens och egoismens, syndens och dödens meningslösa liv, det liv som slutar i död. Nu har en väg öppnats till förlåtelse och frihet, till ett nytt liv.
Hur beskriver aposteln detta nya liv? – Han kallar det ett offer, och ber de troende ”att frambära sig själva som ett levande och heligt offer som behagar Gud. Det skall vara er andliga gudstjänst.” Apostelns ord och uttryck påminner om Gamla Förbundets olika offer av djur och andra gåvor hämtade från naturen. Dessa offer är nu överflödiga genom Kristi offer av sig själv på korset, han som var både präst som offrade och gåvan som offrades. Nu uppmanar han oss att bära fram oss själva, (eg. ”frambär era kroppar”). Det betyder att ställa hela livet till Guds förfogande. Han kallar det ett levande offer, till skillnad från offren av de slaktade och döda djuren. Det är ett heligt offer, eftersom det sker i kraft av Kristi evigt gällande offer. Därför, och endast därför, kan offret behaga Gud. Det är en ”andlig” gudstjänst (grek. ”logiké”, präglade av ”logos”, Guds Ord). Han kallar det en gudstjänst, men syftar på lärjungens hela liv. Hela vårt liv skall alltså vara gudstjänst, tjänst åt Gud. Detta är lärjungens liv i sin Herres efterföljd. Han gav sitt liv, och uppmanar oss att göra det samma, genom att följa honom. ”Det må vara lärjungen nog om det går honom som hans mästare.”
Så ger han två anvisningar hur det skall gå till, en negativ och en positiv. Den negativa: ”anpassa er inte efter denna världen.” Den positiva: ”låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar.” Inte anpassning till något allmänt godhetsmönster. Han säger inte att vi skall lämna världen, men han varnar oss för att anpassa oss efter denna världen. Dvs. efter den värld som styrs av lidelser och begär, som lever utan hopp och utan Gud. I ett annat brev talar aposteln om att ”korsfästa sitt kött med dess lidelser och begär”.
Origenes (död 254), en av de första stora bibelutläggarna, knyter an till de gammaltestamentliga offren, samtidigt som han klargör skillnaden. De har nu blivit andliga offer. Den som övervinner sitt högmod offrar en kalv, den som besegrar vreden offrar en tjur. Den som står emot sina begär frambär ett brännoffer. Den som blir herre över de irrande tankarna frambär offret av en duva. Förnyelsen av tankarna sker genom att betrakta och läsa Guds ord. Det handlar inte bara om att driva de förföriska tankarna på flykten, utan om att fylla hjärtat med goda och uppbyggliga tankar. Det sker genom att läsa och i hjärtat bevara det vi hört. Genom att tugga och idissla de förnyande och nyskapande orden, som medicin och som näring. Dag och natt. I nöd och framgång. I sorg och glädje. Låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar.
Guds ord och bön är ingen specialitet för några få. Det är nödvändiga hjälpmedel för att lära sig skilja mellan gott och ont, så att vi lär oss att ”avgöra vad som är Guds vilja, det som är gott, behagar honom och är fullkomligt”.
Guds bud ger vägvisning i de enklare vägskälen i livet. Men vi kommer också i situationer, där inga bud eller allmänna regler räcker. Vi behöver en inre kompass och urskiljningsförmåga, förmågan att skilja mellan andarna, för att med klar blick kunna se, bedöma och handla. Det är det samvete som lärt sig känna igen Herdens röst och hans Ande. Jesus uppmanar sina lärjungar att ”själva avgöra vad som är rätt”. Det är sådana människor som världen behöver, inte minst idag. De som inte låter sig styras, varken av lidelser och begär eller av konventioner och rädslor. De är som jästen som genomsyrar hela degen. Aposteln kallar dem ”ljusets barn”. Jesus kallar dem ”världens ljus”.
Mönstret för detta sätt att leva har vi i varje eukaristi, där vi lyssnar till hans ord, bekänner den gemensamma tron och ber för kyrkan och för hela världen. I offertoriet, där bröd och vin bärs fram till altaret, förenar vi våra liv med Kristi överlåtelse och eviga offer. Symboliskt lägger vi våra liv på patenen, fatet/skålen med det bröd som skall förvandlas och bli Kristi kropp. Lite vatten blandas med vinet som en symbol för hur våra liv förenas med Kristi liv och offer. På altaret sker förvandlingen och vi tar emot det nya livet i den heliga kommunionen.
Till kommunionen säger vi vårt ”Amen”. Det är dels en trosbekännelse till den gåva vi tar emot. Men det betyder också något mera, en bön och en överlåtelse: må din vilja ske, må det ske med mig efter ditt ord, som Maria sade, så att mitt liv kan behaga och förhärliga dig. I den heliga kommunionen får kommunikanten all den kraft han behöver. ”Du ger mig kraft” sjunger psalmisten, ”du låter min bägare flöda över”. Hela vårt liv blir eukaristiskt. I profeten Jeremia tändes en eld. Hans motstånd och knotande förvandlades. Kommunikanten kan säga som Paulus gör i ett annat brev: ”Nu lever inte mer jag, utan Kristus lever i mig”. Så att hela mitt liv blir som det är tänkt, ett levande och heligt offer som behagar Gud.
Så länge vi lever i den här tiden förblir det en kamp. Men kampen sker i Kristi kraft, ”vid Guds barmhärtighet”, som aposteln sade. Kampen har del i Kristi uppståndelse och Andens gåva. Den dagliga övergången från mörker till ljus, den ständiga överlåtelsen av hela livet och varje situation som ett offer åt Gud i Kristi efterföljd.
Så att vi blir det vi tagit emot. Så att vi förvandlas till allt större likhet med honom, vars förvandling vi nu firar på kyrkans altare. Han i oss. Vi i honom. Ett levande och heligt offer, vår andliga gudstjänst.
I bönen över offergåvorna ber vi: ”Låt allt som här sker under heliga tecken bli uppenbar verklighet i våra liv.”
Amen.