13 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
2 Kung 4:8-11,14-16a Ps 89:2-3,16-19 Rom 6:3-4,8-11 Matt 10:37-42
Att bli alltmer seende
Som kristna delar vi de flesta livsvillkoren med alla andra människor. Vi följer samma lagar, både samhällets lagar och de fysiska som gäller för kroppen. ”Den yttre människan bryts ner”, säger aposteln. Också troende som kommer upp i åren ser och hör sämre. Men så tillägger aposteln: ”den inre människan förnyas dag för dag”. Allt bryts inte ner. Lärjungens inre synförmåga kan växa till. Vi är, som kollektbönen uttryckte det, ”ljusets barn”. Vi har fått del av ljuset och därmed möjlighet att se något mer än vad de fysiska ögonen ser. ”I ditt ljus ser vi ljus”, säger psalmisten. Vi är kallade att växa till och bli alltmer klarsynta.
Så var det för den gästfria kvinnan i Shunem enligt första läsningen. Hon tog emot profeten Elisha som gäst i sitt hus. Hon hade sett det hennes man inte hade upptäckt, att Elisha var en profet och en ”helig gudsman”. På hennes förslag låter de därför mura upp ett litet rum på det platta taket till sitt hus, så att han kunde ta in där när han kom förbi på sina vandringar. Hennes klarsynta gästfrihet gav henne riklig lön. De två var barnlösa, men genom profetens kraft hade de påföljande år en son. Hon som tog emot en profet, fick, som Jesus sade i evangeliet, ”en profets lön”.
Jesus säger till sina apostlar: ”Den som tar emot er, tar emot mig.” Den som tar emot en apostel, tar också emot den han representerar, Jesus Kristus. Som apostlar är de tolv inte längre bara privatpersoner. Detta löfte har tillämpats på apostlarnas efterträdare, biskopar och präster, men också på fadern eller modern i klostret. ”Tron ser abboten/abbedissan som Kristi ställföreträdare i klostret.” Om vi bara ser och hör en människa i biskopen, prästen eller abbedissan, blir vi ibland kanske imponerade, men förr eller senare besvikna. Trons öga ser och hör något mera. Den som ser med en ren och ogrumlad blick upptäcker efter hand den ena gåvan efter den andra. När vi firar gudstjänst är vi inte passiva åskådare. Vi är deltagare och får mer än en profets lön. Det går för den troende som för lärjungarna i Emmaus, ögonen öppnas och vi känner igen Herren.
Men detta gäller inte bara hur vi ser på ämbetsbärare. Jesus nämner också profeter och rättfärdiga. Profeter är de som fått särskild nåd att förkunna Guds vilja i en ny tid och som prövats av kyrkan. De rättfärdiga är de som vittnar med ett heligt liv. Men Jesus nämner också den minste och svagaste, den som behöver en bägare friskt vatten. Den som ser Kristus i någon av dessa och handlar därefter, han skall ”inte gå miste om sin lön”. Problemet är inte Kristi frånvaro, utan människans blindhet och tröghet, att hennes blick lockas av annat och fångas av mörker. Låt oss be om nåden att se med ogrumlad blick. Att se den vi möter och upptäcka Kristus, både i den som bär ett ämbete och i den behövande och lidande. Därmed stiger vi ut ur självcentreringens mörker, ut i ljuset och rikedomen.
Samma klarsyn gäller också i motgångar, sjukdomar och lidande. När vi bara ser sådant som hinder och komplikationer, då är det lätt att fastna i bitterhet. Ingen undkommer ju lidande och orättvisor. Tron ser något mera. Tron vet att Kristus har besegrat det onda. Allt lidande är i grunden förvandlat genom Kristi påsk. Helgonen vittnar om det när de t.o.m. tackar för lidanden och plågor. Det betyder inte okänslighet. Den troendes kropp lider lika mycket som den icke-troende. När Jesus gisslades så var smärtan verklig. Ändå fick den inte makt över honom. Genom dopet är vi infogade som lemmar i hans kropp. Vi lever, som aposteln säger ”i Kristus”, i den korsfäste och uppståndne. När vi bejakar det och förenar våra lidanden med hans, då händer något. Redan korset har del i uppståndelsen och det nya livet. Som Jesus lovade i evangeliet: ”Den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.” Paulus påminner om att vi har skatten i lerkärl, för att den väldiga kraften skall vara Guds och inte komma från honom själv. Något har hänt. Döden får inte makt över den som har dött och uppstått med Kristus. ”Han är ansatt, men inte kringränd, rådvill men inte rådlös, förföljd men inte övergiven, slagen till marken men inte förlorad.”
Det nya märks i hur hon ser på sig själv. Aposteln Paulus uttrycker det så i andra läsningen: ”Så skall ni se på er själva: i Kristus Jesus är ni döda för synden men lever för Gud.” Ordet innehåller både kamp och seger. Först insikten om att det är synden som saboterar livet. Inte de andras, utan den egna. Det betyder inte att vältra sig i självförakt eller att styras av mindervärdeskomplex. Den döpte ser vem hon är, oberoende av synden. ”Upptäck din värdighet, o kristna människa …”, utbrister Leo den Store i en predikan, ”glöm inte att du har ryckts ut ur mörkrets välde och förts in i Guds ljus och i hans rike”. Syndaren kan resa sig och gå vidare. Ibland efter ett besök i biktstolen. Vi lever för Gud och misströstar aldrig om hans barmhärtighet.
Som vi bad i kollektbönen: ”Gud, vår Fader, du som i dopet har gjort oss till ljusets barn, låt aldrig mörkret få makt över oss, utan ge oss nåden att för alltid bli kvar i din sannings strålande ljus.”
Amen.