TREDJE PÅSKSÖNDAGEN
Apg 21:14,22-33 Ps 16 1 Pet 1:17-21 Luk 24:13-35
Brinnande i hjärtat?
Än en gång slår vi följe med de två lärjungarna på vägen till Emmaus. I bön om att bli brinnande i anden, som de. Det är inte svårt för kyrkan att känna igen sig i deras situation. När deras mästare dog på korset lämnar de Jerusalem. Av deras hopp är inte mycket kvar.
Då får de sällskap av en anonym medvandrare. Vi får veta att det är Jesus, men de två känner inte igen honom. Han frågar vad de talar om. Som en skicklig terapeut får han dem att blottlägga sina tankar. De berättar om ”detta med Jesus från Nasaret”, mäktig i ord och gärningar inför alla. Men deras ledare fick honom utlämnad, dömd och dödad. Nu har tre dagar gått och de har hört rykte om änglar som säger att han lever. Några kvinnor har varit vid graven och sett att den är tom. Deras förvirring är total.
Då blir deras medvandrare allvarligare i tonen. Han ställer frågor till dem, nästan förebrående: ”Förstår ni inte, är ni så tröga till att tro på det profeterna har sagt?” Så börjar en ny slags vandring, infogad i den geografiska. De går tillsammans igenom skrifterna, ”med början hos Mose och alla profeterna”, och deras medvandrare förklarar vad som står om Messias överallt i skrifterna. I efterhand säger de två lärjungarna: ”Brann inte våra hjärtan när han talade till oss på vägen och utlade skrifterna för oss?”
Vi får inte veta konkret vad i skrifterna de hann tala om. Något börjar långsamt klarna för dem. ”Skulle inte Messias lida detta och gå in i sin härlighet?” När de nått Emmaus ber de honom att stanna hos dem. Och när han sedan vid kvällsmaten läser tackbönen och bryter brödet känner de igen honom. Men då försvinner han ur deras åsyn. Hans närvaro var verklig, men närvaron är av ett annat slag.
Därmed blir Emmausvandringen inte bara en händelse i det förflutna. Vi läser den om och om igen, för att förstå att allt i den heliga Skrift handlar om honom. Då händer något med den som hör, hör med hjärtat och inte bara med sina fysiska öron. Kyrkan har känt igen vandringen som ett mönster för sin egen gudstjänst, sin egen bön och sin egen vandring genom tiden. Först en vandring genom skrifterna, som i detta nu, för att göra de troendes hjärtan brinnande och deras ögon öppna för hans närvaro på altaret. Samma mönster finns i Kyrkans tidegärd, Timmarnas liturgi, som den nu kallas. Vi ber och sjunger Guds ord, och något händer. ”När dina ord öppnar sig ger de ljus.” Detta mönster fortsätter när lärjungen i sin kammare läser Skriften på ett andligt sätt. Det kallas lectio divina, gudomlig läsning. Lärjungen läser i bön om att det kalla, tröga eller hopkrympta hjärtat skall vidga sig och bli brinnande. Läsningen för över i bön och, när tiden är mogen, i kontemplation, det betyder skådande. Herren bryter sitt ords bröd i våra öron och vi känner igen honom som talar. Det är ju hans eget ord. Eukaristin ger mönstret. Kommunikanten inte bara känner igen vem det är som bryter brödet. Han får nåden att ”smaka och se att Herren är god”.
Därmed kan en tredje dimension öppna sig. Emmausvandringen är också en bild för kyrkans och varje lärjunges vandring genom tiden och livet. Vi känner igen mönstret. De två vandrarna till Emmaus var först gripna av Jesu mäktiga ord och gärningar, men korset hade de inte förstått. Den troende har tagit sina steg in i trons och kyrkans värld, lockad och fascinerad, kanske som en nyförälskad. Men så går tiden. Och det blir sällan som man tänkt sig. De medkristna visar sig inte vara så heliga som man trott, inte ens när man gått i kloster. Inte heller Kyrkan imponerar på samma sätt, när man upptäckt vad som finns på hennes bakgårdar. Och vad värre är, inte heller den egna heligheten tillväxer som man hoppats. Det gick väl an att bryta med yttre synder och ovanor, men hjärtats synder tycks snarare växa, när man väl vågar se dem.
Aposteln Paulus säger i Andra Korinthierbrevets tredje kapitel att det ligger en slöja för våra ögon när vi läser skrifterna. Vi ser bara den bokstavliga innebörden, bara de grövre synder som lagen avslöjar. Den slöjan måste lyftas bort för att vi skall se Herrens härlighet och nå friheten. Och ingen annan kan göra det än den helige Ande. Aposteln säger att ett ljus gick upp i hans hjärta. Det öppnar inte bara hans ögon, det förvandlar honom själv. Han kan fortfarande bli rådvill, men han är inte längre rådlös. Han slås till marken, men är inte längre förlorad. Han utlämnas ständigt till att dö, men avsikten är att Jesu liv skall bli synligt i hans liv, inte att de egna planerna skall bära frukt. ”Om inte Herren bygger huset, arbetar de fåfängt som bygger på det.”
Det som hände mästaren, att ”Messias måste lida detta för att ingå i sin härlighet” måste också hända med lärjungarna. Det börjar med att deras hjärtan blir brinnande, deras liv förvandlas och de upptäcker att allt är förändrat genom Kristi död och uppståndelse. De två lärjungarna bryter genast upp och återvänder till Jerusalem för att berätta för de andra. Vi har ingenting att berätta om inte våra hjärtan blir brinnande.
En första fråga är den självrannsakande: Vill jag bli brinnande genom att lyssna till Guds ord? Upprördhet kan ersättas med saktmod. Självömkan med mod och iver, bedrövelse med glädje. Uppgivenhet med gudomligt hopp. Men bara på ödmjukhetens väg. De två lärjungarna på väg till Emmaus frågar sig förundrat: ”Brann inte våra hjärtan när han utlade skrifterna för oss?” De liknar en drömmande som börjar blinka mot ljuset.
Herre, gör våra hjärtan brinnande genom ditt ord. Gör Kyrkan ung på nytt genom din helige Ande.
Amen.