Kortpredikan
– Jer 17:5-10 Ps 1:1-4,6 Luk 16:19-31 –
Kan man lita på människor?
Det tycks rimligt och låter ”kristligt” att lita på sin nästa, men både Skrift, Tradition och Kyrkans erfarenhet varnar för det.
Anförtro dig inte åt någon utan att först ha prövat vederbörande! Vi lever i en fallen värld, inte i paradiset. Kyrkans erfarenhet vittnar om en ”gyllene medelväg” mellan godtrogen naivitet och överdriven misstänksamhet.
Det finns en lockelse i att anförtro sig åt den som ger intryck av att stå för det goda. När betet är lockande sänker människan vaksamheten.
Jeremia klagar över det ”bedrägliga hjärtat”. ”Vem kan förstå det?” Idag tvingas många erkänna: ”Vi har varit naiva”.
Den som förtröstar på människor liknar Jeremia vid ”en torr buske på hedmarken”. Den som blivit bedragen fastnar lätt i bittert människoförakt.
Mot det ställer profeten den människa som ”förtröstar på Herren”. Hon liknas i Responsoriepsalmen vid ett träd ”planerat nära vatten. Det sträcker sina rötter mot bäcken och upphör inte att bära frukt”. Vi läser Psaltaren för att öva upp vår bedömningsförmåga och bereda väg för en beprövad inbördes förtröstan.
Indirekt säger profeten något stort om människan. Det är under hennes värdighet att vägledas av något annat och mindre än Sanningen. Inte minst i tros- och moralfrågor.
Evangeliet om den rike mannen och den fattige Lasaros landar i samma vägledning.
Det svar den rike mannen får av Abraham visar vad som gäller för alla: ”Att lyssna till ”Mose och profeterna”, dvs. Guds ord, utlagt och tillämpat i Kyrkans beprövade tradition. Ofta behövs också en erfaren vägledare.
Målet är att växa till i urskiljningsförmåga och bidra till en gemenskap där man kan lita på varandra, eftersom alla också är villiga att förmanas och vägledas.
Första psalmen är en portal till hela Psaltaren och hela Skriften. Läsning ger steg för steg klarsyn både i tron och i umgänget med människor, för att växa i klarsyn och ömsesidigt förtroende.
Vi firar den heliga eukaristin av samma skäl. I varje eukaristisk bön ber vi om enhet mellan de troende, som en frukt av kommunionen.
På vägen till ”de heligas gemenskap” gläds vi åt helgonens samverkan och ömsesidiga bekräftelse av varandra.
Vi kan lita på helgonen, eftersom deras enhet är en frukt av den helige Ande.