FJÄRDE SÖNDAGEN ”UNDER ÅRET”
Sef 2: 3 ;3 :12-13 Ps 146:7-10 1 Kor 1: 26-31 Matt 5: 1-12a
Portalen till lycka
Huvudingången till en medeltida katedral har ofta en portal. Den liknar en öppen och välkomnande famn, även om själva porten är trång. Portalen är ofta utsmyckad och vacker. Saligprisningarna är en sådan portal. Den öppnar porten till den värld som Jesus kallar himmelriket.
Jesus har gått upp på berget. Han sätter sig ner och börjar undervisa. Det påminner om hur Mose från Sinai berg en gång förmedlade Guds lag. Nu förmedlar Jesus den nya lagen. Johannes säger: ”Lagen gavs genom Mose. Nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus”. Matteus har samlat denna undervisning i tre kapitel, den s.k. Bergspredikan, men allt möter redan i portalen. Saligprisningarna lockar genom sin skönhet, samtidigt som de genom en trång port leder in/ut i något större. De kan upprepas i sång eller läsning, man blir aldrig mätt på deras skönhet.[1]
Skönheten hörs redan i ordet ”salig”, som är en slags gratulation och lyckönskan. ”Alla vill vi leva lyckliga”, säger Augustinus, ”och i människosläktet finns det ingen som inte instämmer i detta påstående.” Det är inget okristligt att vilja bli lycklig – om någon trodde det – det är bara mänskligt. Människans tragik är att hon söker en för ”liten” lycka, oftast genom att söka lyckan i småsaker, på fel ställe eller på fel sätt. Längtan efter den verkliga lyckan är människans djupaste behov. Som skapad till Guds avbild bär människan på denna längtan. Saligprisningarna vill leda människan till den högsta lyckan.
”Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.” Att gå in genom porten är att bejaka sina villkor som människa. All världslig och jordisk lycka tar slut. I sig själv är människan stoft och aska, en vindpust som snabbt blåser bort. Jesus kallar denna insikt för att vara ”fattig i anden”. Endast den som inser sin fattigdom kan bli rik. ”Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.” Denna insikt är första steget till lycka.
Det andra handlar också om insikt, om att våga se orsaken till att hon inte är lycklig. Att hon gjort sig blind och trängt undan sitt beroende av Gud och försöker vara sin egen lyckas smed. Hon söker lyckan i det skapade i stället för i Skaparen. Det slutar i tomhet. De som upptäcker att de kommit på avvägar är de som sörjer. Med dem händer något. För dem öppnar sig porten. ”De som sår med tårar skall skörda med jubel.” Aldrig är Gud så nära som i människans äkta sorg över att vara på väg att missa målet, vilket är att synda.
”Saliga de som sörjer de skall bli tröstade”.
De blir tröstade genom förlåtelse, och lyckan i att vara förlåten smakar ”sötare än honung”, sötare än allt vad jorden kan erbjuda. Detta leder till en ännu djupare sorg, sorgen över att inte helt och utan avbrott kunna leva i denna lycka. Sorgen över att vara så glömsk, lättlurad och obeständig. Sorgen över att ljumheten så lätt tar över. Men med dem som fördjupar sin sorg händer något. ”De går genomo port efter port, tills de möter Gud på Sion.” Därför var sorgen för de tidiga munkarna ett hjälpmedel att återvinna den förlorade lyckan. Munkarna använde sorgen, och gråten, som medicin för att övervinna depressiv dysterhet och bedrövelse. ”Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade.”
Den som smakat denna sorg är på väg in genom ödmjukhetens port. Den ödmjuke ser sig själv i ljuset från Gud. Illusionerna viker och människan börjar lära känna sig själv. Hon kan inte längre förhäva sig över andra eller döma någon annan. Den ödmjuke förs in i ett nytt land. ”De ödmjuka skall ärva landet.” Det är det land som Israels barn hade fått löfte om, det land som Jesus kallar Himmelriket. Därför är den ödmjuke oåtkomlig för angrepp. Frestelser och motgångar får inget grepp om den ödmjuke. ”Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet.”
Längtan fortsätter att växa. Jesus kallar det hunger och törst efter rättfärdighet. Den hungrige kan inte nöja sig med medelmåttighet. Den som inte hungrar efter rättfärdighet håller inte ut, säger Katarina av Siena. Det Jesus kallar rättfärdighet är både en gåva och en uppmaning. Gåvan består i att Jesus tar sin boning i den hungrige. Paulus säger i andra läsningen att Kristus har blivit ”vår rättfärdighet, vår helighet och vår frihet”. Hungern och törsten är vår samverkan med nåden. ”Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade.”
Hjärtat vidgar sig för de andra. Generositet blir en nödvändighet, en lycka och en glädje. ”Det är saligare att ge än att få”. Ingen är så fattig att han inte kan ge ett leende eller ett vänligt ord. Att be för och förlåta sina fiender kan vara en trång port. Men också det är vägen till lycka. ”Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet.”
Längtan upphör inte att växa. Längtan efter att se, att se in i livets källa och bländande ljus, att få se ansikte mot ansikte. Redan Mose bad att få se Guds ansikte. Jesus ger löftet att den bönen skall bli hörd: ”De renhjärtade skall se Gud”. Det rena hjärtat befrias från orenhet och låter den sanne Konungen inta sin plats. Det rena hjärtat är ett hjärta som älskar. ”Min vän är min och jag är hans.” ”Saliga de renhjärtade, de skall se Gud.”
De renhjärtade stiftar fred. På ett märkligt sätt, utan att upphäva sanningen och rätten, sprider sig den frid dessa fridstiftare själva bär i sitt innersta. Många helgon har ägt en förunderliga förmåga att stifta fred, att försona och förena där alla dörrar verkade låsta och alla vägar tillfrusna. De bär ju Fridsfursten, Guds Son, i sitt hjärta. ”Saliga de som stiftar fred, de skall kallas Guds söner.”
Hur vacker och lockande saligprisningarnas portal än är, skiljer sig ändå andarna inför den. Alla går inte in. De som inte själva går in, irriteras och störs av dem som gör det. De blir ”en anklagelse mot vårt tänkesätt”, säger de gudlösa i Salomos Vishet. Det går lärjungen som hans mästare. Jesus gratulerar också dem. ”Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket.” Världen helas genom de rättfärdigas lidande. Martyrerna är kyrkans bästa utsäde. ”Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen.”
Porten är trång, säger Jesus längre fram i Bergspredikan. Men det förblir en port, en port till lycka och salighet. O eviga salighet! O saliga evighet!
Vem är så dåraktig att han inte vill gå in genom den porten?
Amen.
[1] Katolska Kyrkans Katekes ägnar 14 paragrafer åt Saligprisningarna, 1716-1729.