2 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
Jes 49:3, 5-6 Ps 40:2,4ab,7-10 1 Kor 1:1-3 Joh 1:29-34
Han tog på sig våra sjukdomar för att vi skulle botas
Världen mår inte bra. Försöken att bota henne är valhänta och kan göra skadan värre. Det måste bli så om man inte vet vari människans avgörande sjukdom består. Läkare som ställer oklar eller fel diagnos är inte att lita på.
I dagens evangelium stiger Johannes Döparen in i vittnesbåset, ställer diagnos på världen och vittnar om den läkare som kan bota. Han pekar på Jesus Kristus och säger: ”Där är Guds lamm som tar bort världens synd”. Orden är inte hans egna. Hans föregångare profeten Jesaja har redan använt dem. Tydligast i den text om Herrens lidande tjänare som vi lyssnar till på långfredagen: ”Det var våra sjukdomar han bar. Han blev sargad för våra synder, han tuktades för att vi skulle helas, hans sår gav oss bot”. Så växlar han bild. Tjänaren kallas ett lamm. Ordet för tjänare på hebreiska betyder också lamm. Tjänaren beskrivs som ett offerlamm som ger sitt liv för att bota människan och mänskligheten från den svåraste sjukdomen, hennes synd. Allt finns med i Johannes vittnesbörd om Jesus: ”Där är Guds lamm som tar bort världens synd”.
Det är inte lätt att förstå tanken på Kristi död som ett offer. Det handlar inte om en kränkt och känslomässigt vredgad Gud som kräver offer. Det handlar om en kärlek som lider för att människan skall helas. Vi kan tänka på en mor, som vakar över sitt sjuka barn och är beredd att ge sitt eget liv för att barnet skall få leva. Eller på Maximilian Kolbe som i koncentrationslägret erbjuder sitt liv, så att en familjefar får leva. Svek och synder lämnar djupa sår i förövaren som inte botas av sig självt. Gud älskar oss för mycket för att bara glömma alla svek genom historien och i våra egna liv. Skadade relationer måste helas och återställas, både mot min nästa, mig själv och mot Gud. Bibeln kallar det försoning. Sjukdomen har lämnat så djupa skador att endast Gud själv kan hela den skada människan dragit över sig genom sin synd.
För alla, också för moderna hedningar, finns en spontan känsla för rätt och fel. Debatten om rätt och fel pågår ständigt, men får ingen riktig lösning. Moraliska appeller och ambitiösa insatser räcker inte. Jesu lärjungar litar på Döparens vittnesbörd och slår följe med Jesus. De attraheras av det läkande ljus han sprider, även om det också blottlägger obehagliga insikter om dem själva. De får ännu ett skäl att hålla sig nära. De behöver själva helas. För att bli försonade med sig själva, med sina ovänner och med Gud.
Det är därför inte så underligt att kyrkan låter oss höra Johannes vittnesbörd i varje mässa. Under brödsbrytelsen sjunger kyrkan: ”O Guds lamm som borttager världens synder”. I dagens mässa får det en slags förklaring i den bön som beds över offergåvorna på altaret. Först ber prästen: ”Herre, skänk oss den djupaste vördnad för dessa mysterier”. Så anges skälet: ”ty var gång detta offer bärs fram blir återlösningen närvarande inför våra ögon”.
Det är kyrkans tro att de gåvor som bärs fram på altaret förvandlas till Kristi kropp och blod. Men det är inte bara en närvaro. Bönen talade om att ett offer bärs fram. Redan när Kristus instiftade eukaristin antydde han det. Han sade inte bara: ”Detta är min kropp”. Han sade: ”Detta är min kropp som offras för er.” Redan kvällen före sitt lidande knyter han ihop måltiden med sitt offer på korset dagen efter. Församlingens vet det och sjunger: ”Din död förkunnar vi, Herre, och din uppståndelse bekänner vi”.
Vi hör det när den eukaristiska bönen fortsätter efter ”förvandlingen”: ”Herre, till åminnelse av din Sons frälsningsbringande lidande, av hans underfulla uppståndelse och himmelsfärd… frambär vi åt dig, detta levande och heliga offer”. Det är inte bara något förflutet. ”Var gång detta offer bärs fram blir återlösningen närvarande för våra ögon”. Korset och den öppnade graven görs sakramentalt närvarande inför våra ögon! Vi borde bäva och jubla.
Vid brödsbrytelsen citerar prästen inte bara Johannes Döparens ord. Han fortsätter: ”Saliga de som blivit kallade till Lammets måltid”. Ordet om ”Lammets måltid” är hämtat från Uppenbarelseboken, som ger en vision av den himmelska måltiden där offret har nått sin fullbordan. Hela återlösningen, från Golgota till himmelen, görs närvarande inför våra ögon.
Mysteriet är inte bara något att tillbe och förundras över. Offret är verksamt. Det utför vad orden säger. ”Se Guds lamm som tar bort världens synder.” Det eukaristiska offret rymmer en helande kraft. Det är ett skydd mot ondskan och de frestelser som möter varje dag. Utan eukaristins allraheligaste offer skulle världen sjunka ner i ohjälplig och dödlig sjukdom. Människan, också den troende, är glömsk och behöver regelbundet påminnas och fira denna helande åminnelse: ”Se, Guds lamm”.
Men eukaristins helande frukter växer inte fram automatiskt. Det vore magi. De troende måste själva vara närvarande och aktivt delaktiga, med både kropp och själ. Den som är oförberedd eller andligen frånvarande under mässan ser bara det som händer på ytan. De troende måste ha biktat allvarliga synder. Alla görs beredda under ordets liturgi, så att de ser med trons ögon och renade hjärtan. ”Herre, jag är inte värdig att du går in under mitt tak, men säg bara ett ord, så blir min själ helad.”
Kristi offer frambärs genom prästen. Men eukaristin är också kyrkans offer. Kyrkan förenar sig med sin Herres offer. De gåvor av bröd och vin som vi bär fram symboliserar oss själva. Vi förenar våra liv med Kristi offer och överlåtelse till Fadern. Vi följer Sonen till Fadern. Allt bärs fram. Vårt arbete, vår tacksägelse, våra sjukdomar, motgångar och lidanden, allt läggs på patenen och gjuts i kalken. Prästen fortsätter i den eukaristiska bönen: ”Må han fullkomna oss till en evig gåva åt dig”. Brödet och vinet förvandlas för att våra liv skall förvandlas. Paulus skriver till de kristna i Korint, ”till dem som helgats genom Kristus Jesus”. Kommunikanten helgas genom att ta emot det heliga.
Eukaristin för oss in i det rike där de utvalda redan är och ber för oss, anförda av den saliga Jungfrun Maria, den helige Johannes Döparen och alla helgon. Kyrkan kan inte låta bli att be om fred och hälsa för hela världen. Hennes Herre har ju offrat sig för hela världens synder. Också för dem som gått före oss med trons tecken, men som behöver renas i skärselden för att helt kunna träda in i det gudomliga ljuset.
Augustinus skriver: ”Kyrkan upphör inte att ständigt på nytt bära fram detta offer i altarets sakrament. I det som hon frambär blir hon själv framburen”. Han fortsätter: ”Om ni är Kristi lemmar då ligger ert mysterium på altaret. Ni mottar er hemlighet. På detta svarar ni ’Amen’, och därmed undertecknar ni det”. Vi överlåter oss åt Faderns vilja med våra liv. Som Maria uttryckte det: ”Må det ske med mig efter ditt ord”.
Lovad vare Herren som tog på sig våra sjukdomar för att bota och hela oss.
Amen.