Kortpredikan S. Gertrud av Helfta, jungfru
– Upp 4:1-11 Ps 150 Luk 19:11-28 –
Lukas placerar liknelsen om de tio punden alldeles före intåget i Jerusalem. Otåliga anhängare trodde att Guds rike skulle komma ”redan nu”.
Liknelsens man ”av hög börd”, som reste bort för att få kungavärdighet, kan vara en antydan om Herodes den Stores son Archelaos, som år 4 f.Kr. hade rest till Rom för att av kejsaren få makten över Judéen. Men liknelsens budskap är riktat till dem som fått uppdraget att förvalta Guds rikes hemligheter, både herdar och troende.
Fokus ligger på den dåliga tjänare som av rädsla vägrar att förvalta sitt pund. Han håller sin herre på avstånd. ”Herre, här har du ditt pund… för jag var rädd för dig”. Han gör inte ens ett försök. Andligt sett förblir han slav under sin själviska rädsla. Han är långt ifrån trons förtröstan och ännu längre från den storsinthet som växer när den praktiseras.
Gertrud av Helfta (d. 1302) skulle ha känt igen sina första år i det kloster där hon växte upp. Redan som barn kom hon till klostret, fick en god utbildning och formades av dess liturgi och sakramentala liv.
Först efter en omvändelse vid 25 års ålder förvandlas hennes liv. Hon beskriver det som både botgöring och tacksägelse. Hon frambär Jesu lidande i den heliga eukaristins offer. Hennes ödmjukhet kulminerar i den tillbedjan vi ser beskriven i den första läsningen ur Johannes uppenbarelse.
Johannes ser himlen öppen. ”Han som satt på tronen”, Johannes vågar inte ens nämna hans namn, är omgiven av de tjugofyra äldste – det är den tillbedjande kyrkan i sin fullhet, både de tolv stammarna och de tolv apostlarna. De fyra varelserna från Hesekiels profetia, som blev symboler för våra evangelister, säger utan att vila: ”Helig, helig, helig är Herren Gud, allhärskaren.”
De tjugofyra äldste, representerade av de tjugofyra heliga som nämns i den första eukaristiska bönen, faller ner inför honom som sitter på tronen. Kyrkan säger det romarna sade till kejsaren, men som här sägs till den sanne Konungen: ”Du, vår Herre och Gud, är värdig att ta emot härligheten och äran och makten”. I morgondagens fortsättning skall vi höra om Lammet som har friköpt människor av alla stammar och språk för att instämma i denna tillbedjan.
Kyrkan förvaltar sina pund när hon instämmer i denna tillbedjan: ”Genom honom och med honom och i honom tillkommer dig, Gud Fader allsmäktig, i den helige Andes enhet, all ära och härlighet i alla evigheters evighet. Amen.”