27 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
Hab 1:2-3;2:2-4 2 Ps 95:1-2,6-9 Tim 1:6-8,13-14 Luk 17:5-10
Tjänandets grund och glädje
Jesu beskrivning av tjänarens villkor är idag svårsmälta. Men på Jesu tid var hans ord inte förvånande. En anställd tjänare förväntades göra i ordning maten för sin herre, innan han själv fick äta. Tjänaren kunde inte ens förvänta sig tack för det. Det hörde till hans tjänst. Idag kolliderar en sådan ordning med idealet av den fria och oberoende människan som helst inte skall behöva stå under någon. Men den största skillnaden mellan arbetsvillkor då och nu ligger i hur man tänker om över- och underordning respektive jämlikhet. I praktiken måste ju alla anställda också idag följa en given arbetsbeskrivning, under en chef. Nu handlar inte Jesu ord om hur det skall gå till på arbetsplatsen. De handlar om det kristna lärjungaskapet som tjänande. Men vi skall se att det har spritt sig också ut i samhället.
För att komma rätt måste vi börja med Jesus själv. Vi minns hur han vid den sista måltiden tvättade lärjungarnas fötter. Det var en symbolhandling för hela hans liv, med kulmen i hans lidande, död och uppståndelse. Han renar och befriar sina lärjungar från synden och tar dem sedan i sin tjänst. Efter att ha tvättat deras fötter säger han: ”Ni skall göra som jag har gjort med er. En tjänare är inte förmer än sin herre.” Att vara lärjunge är att gå i tjänst hos den sanne Konungen Jesus Kristus, säger Benedictus. Motsatsen är att bara tjäna och lyda sig själv. Att vara kristen är inte bara att tro på Jesus. Lärjungen har gått i tjänst hos den Herre han tror på.
Tjänsten klargör människans grundläggande villkor i tillvaron. Hon förstår vad hennes uppgift är i livet, att tjäna Gud och sin nästa. ”Bär varandras bördor så uppfyller ni Kristi lag”, säger aposteln. Genom tron och dopet blir lärjungarna lemmar i Kristi kropp, där varje lem är till för att tjäna de andra lemmarna. ”Tjäna varandra i kärlek”, säger Benedictus.
Det är något vida större än det sekulära projektet, där målet är att ”förverkliga och tjäna sig själv”. Tanken är lockande, men den oberoende individualisten lever på en illusorisk lögn. Ofta slutar det i ensamhet, i värsta fall evig ensamhet. Biskop Erik Varden från Trondheim, som i förra veckan höll föredrag för stiftets präster, talade i förbifarten om helvetet som en tillvaro där ingen längre ser någon annan människas ansikte. De fördömda har låst fast sig i evig ensamhet.
Individualismen har på många sätt sipprat in bland de troende. Men det tycks alltid finnas några som förstår att vi är till för varandra. Många har med förundran följt drottning Elisabeths begravning i England. Hennes långa liv som drottning såg hon som en tjänst, en tjänst för hela folket. Hon fullgjorde den inte bara med osviklig trohet, utan också med glädje, trots alla svårigheter. Och hon vittnade tydligt om sin kristna tro. Några av dem vi kallar makthavare bär titeln minister, vilket betyder tjänare, tjänare åt det gemensamma goda. Åtminstone när titeln togs i bruk måste man ha vetat vad det innebar. Det gäller inte bara drottningar och ministrar. Kanske har vi mött människor som med ett gammalt ord kan kallas förnöjsamma. De är inte bittra och besvikna över livet, utan tacksamma, trots att de ofta fått slita hårt i livet. De har förstått och bejakat att livet är en tjänst.
Allra tydligast ser vi det hos helgonen, som gav sina liv i tjänst åt Gud och sin nästa, och som gjorde det med glädje, även när det var mödosamt och såg hopplöst ut. I veckan skall vi fira den helige Franciskus. Han tjänade de fattiga, men inte som en dyster plikt, utan med glädje. Något lyser fram hos den som bejakat sitt liv som en tjänst. Franciskus hade lärt sig det hos Jesus, som själv gjorde sig till människans tjänare. ”Han ägde Guds gestalt”, säger aposteln, ”men antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss”. När han tvättat sina lärjungars fötter säger han till dem: ”Vet ni detta är ni saliga om ni också handlar så.”
Idag är det inte bara söndag utan också skyddsänglarnas dag. I Svenska almanackan står det Den helige Mikaels dag som vi firade i torsdags. Kyrkans tro säger oss att varje människa har en skyddsängel med uppgift att skydda och bevara henne på vägen till målet. Profeten vet: ”Herren skall ge sina änglar befallning att bevara dig på alla dina vägar.” Det är Gud som befaller, men änglarna lyder ”så snart de hört hans befallning”. Änglar har förnuft och fri vilja, men de utför sin tjänst inte bara i trohet, utan också med glädje. När de sörjer beror det på att vi glömmer dem eller vägrar att följa deras vägledning, som vi känner av i samvetet. Att nonchalera sin skyddsängel betyder på sikt att inte längre följa Kristus.
Det kan ske på många sätt. När människan kräver tack och erkännande, har hon glömt sin förebild och mästare. Barn behöver uppmuntran och bekräftelse. Men många bär långt in i vuxen ålder med sig ett till synes omättligt behov av bekräftelse och uppskattning. Tjänsten utförs kanske, men ofta under knotande, surhet och självömkan. Det är att beröva sig den glädje som tjänandet innebär, eftersom detta motsvarar människans sanna natur. Lärjungen är kallad att växa till full mognad.
Ändå är det ingen moralisk stålman som efterfrågas, utan en som lever av tro. Lärjungarna bad: ”Ge oss större tro!” Vi hörde det redan hos profeten. ”Den rättfärdige skall leva genom sin tro.” Kristus har tvättat hela mig i dopets bad. Varje gång jag faller i synd står han beredd att på nytt böja sig ner och tvätta mina smutsiga fötter genom att förlåta mig, om och om och om igen. Så länge jag ber om det och så länge jag vill växa. Det kostar att växa, men är en tillväxt i glädje.
Paulus säger till sin lärjunge Timotheos: ”Gud har inte gett oss modlöshetens ande, utan kraftens, kärlekens och självbesinningens.” Han uppmanar sin lärjunge att ”lida för evangeliet”, men ”med kraften från Gud”. Det är vad martyrerna gjorde och gör, men det gäller också vardagens större och mindre förtretligheter.
Ingenting kan egentligen slå ner modet på den som bejakat sitt liv som tjänare. Det han uträttar eller utsätts för gör honom varken uppblåst eller nedslagen. Benedictus tillämpar dagens evangelium när han uppmanar munken att vara nöjd, också med det som i förstone verkar uselt och värdelöst. En väg öppnar sig till allt djupare glädje.
Slutbönen i denna mässa talar om en ljuvlig kalk och om näring för den inre människan. Kristus berusar oss med sitt eget blod. Han låter oss dricka ur glädjens överflödande bägare. Kristus betjänar oss genom att gjuta sin egen kärlek i våra kalla, tröga och bedrövade hjärtan. Han gör oss till medarbetare i sitt befrielseverk och ger oss därmed glädjen tillbaka, tecknet på människans höga värdighet som Guds och Kristi tjänare. I hoppet om att änglarna en gång skall föra oss till Abrahams sköte, så att vi helt kan instämma i änglarnas jubel och eviga tillbedjan.
Lovad vare Herren som ger oss glädjen åter genom att göra oss till sina och vår nästas tjänare.
Amen.