24 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
2 Mos 32:7-11,13-14 Ps 51:3-4,12-13,17,19 1 Tim 1:12-17 Luk 15
Omvändelsens hemliga drivkraft
Vi har hört ett helt kapitel i Nya testamentet. Lukas femtonde kapitel med några av Jesu mest kända liknelser. De är så kända att det är lätt att redan tro sig veta vad de handlar om.
Vi får höra att det handlar om omvändelse. Men vad är omvändelse och vad är dess drivkraft? De flesta tänker moraliskt. Att skärpa sig, att äntligen uppfylla sina föresatser. I hopp om att det äntligen skall bli tyst på det molande samvetet och känslan av att inte duga. Men femtonde kapitlet hos Lukas är ingen moralpredikan. Då hade ju fariséerna och de skriftlärda glatt sig, de som mest ivrade för lagen, men det var de som förargade sig. Den äldre av de två sönerna likaså. Han ville inte ens delta i festen. I stället är det tullindrivare och syndare som söker sig till Jesus för att höra honom. Den förlorade sonen vänder förvisso om, han kommer till besinning och vänder hem, men han får inte ens läsa sin syndabekännelse till punkt. Hans uttänkta botgöring att få bli daglönare hos fadern överskuggas snart av den stora festen. Hans omvändelse tycks vara buren av och innesluten i något större än moralisk upprustning.
Fåret i den första liknelsen, det som gått vilse, kunde knappast alls bättra på sin förtvivlade situation, på sin höjd kunde det bräka. Det är herden som letar reda på det och bär det på sina axlar tillbaka till hjorden. Det silvermynt som kvinnan förlorat kan inte ens bräka. Ändå berättar Jesus om det och säger att Guds änglar gläder sig över en enda syndare som omvänder sig. Den förlorade sonen kommer till besinning och ger sig av hem. Det innehåller förvisso en föresats, en medveten vilja att ändra sitt liv, men också den viljan rymmer en hemlig kraft som inte kommer från honom själv. Det står att han kommer till besinning. Han tänker på vad han förlorat och på vad han en gång ägde. Ett ljus har gått upp i hans hjärta. Ett ljus som han inte har tänt själv. Och när han kommer hem vidgar sig det ljuset till en stor festmåltid. Fariséer och moralister förstår det inte. Och en ”farisé” finns i alla människors hjärtan. Det är huvudorsaken till att människan inte får frid och att inte ens de bästa föresatser lyckas utan den drivkraft som varje föresats behöver.
Aposteln Paulus är ett tydligt exempel på vad omvändelse är. Han stoppades av ett bländande ljus på Damaskusvägen, när han förföljde och var på väg att fängsla de kristna. I dagens andra läsning säger han att han mötte förbarmande och att Herrens nåd flödade över honom. Hans omvändelse bestod i att han blev räddad, inte att han räddade sig själv. Så säger han: ”Detta är ett ord att lita på och värt att helt ta till sig. Kristus Jesus har ju kommit till världen för att rädda syndare – och bland dem är jag den störste”. Paulus kallar sig ”urtypen” för en omvänd människa. Han mötte Guds förbarmande. Jesus utvalde just denne hädare och förföljare. En förebild till Jesu tålamod hörde vi om i första läsningen, när Mose bönfaller Gud att inte förkasta sitt folk som avfallit och tillber en guldkalv de gjort åt sig. Det är inte svårt att moralisera över den dåraktiga dansen kring guldkalvar, då och nu. Kanske kan det påverka en och annan. Men svårare är att själv bevara tålamodet och viktigast är att, som Mose, be för dem som deltar i sådana danser. Mose förbön för det avfallna folket är en förebild till Jesu frambärande av sig själv på korset för alla människor.
Det är i Gud som omvändelse har sin upprinnelse. Det är han som sänder sin älskade son för att leta, söka, spana, kalla, och som, likt fadern i liknelsen, står och väntar med sin omfamning och den stora festmåltiden. I den tidiga kyrkan såg man liknelsen om det förlorade fåret som en bild för hela mänsklighetens historia. Fåret är Adam, människan, som gått vilse och fastnat. Herden som söker är Kristus, som lämnar den himmelska världen och ger sig ut för att söka efter den vilsegångna människan, som inte kan göra sig fri själv. Kvinnan i den andra liknelsen, hon som letar efter sitt borttappade mynt, är den heliga kyrkan som tänder ljus i hela världen, som sopar hela huset på jakt efter det borttappade och dyrbara myntet.
Att omvändelsen börjar hos Gud utesluter inte att människan måste samverka med nåden. Hon måste låta sig kallas, dragas, upplysas, omfamnas och förvandlas. Ändå är det nåden som kallar, drar, upplyser, omfamnar och förvandlar. De strängaste asketerna är glasklara på den här punkten. Den som tror att befrielse sker genom den egna mödan, kämpar förgäves. De ger alltid Gud äran och ser sig själva som de största syndarna. Den äldre brodern, som aldrig överträtt några bud, vill inte ens delta i festen för den broder som fått livet tillbaka. Han lider av egenrättfärdighet och högmod, de mest svårupptäckta och svårutrotade lasterna. Han saknar hjärtats glädje, det tydligaste tecknet på omvändelse.
Botemedlet mot högmod heter ödmjukhet, men den är inte ett nytt krav. Ödmjukhet betyder att få sina ögon öppnade så att man ser. Ser sig själv som den förlorade sonen gjorde redan i främmande land, men ännu mera när han omfamnades av sin fader. Den omvände är en syndare, som lever av förlåtelse, utan att missbruka den. Det är nåden som leder och fullbordar omvändelsen in på helgelsens väg.
Den omvände är som publikanen i templet i en annan av Jesu liknelser. Lugnt och sakligt säger han: ”Ha förbarmande med mig, syndare”. Den bönen låter Benedictus brodern be i slutet av sitt kapitel om ödmjukheten. Med honom har något skett, eller håller på att ske. Kärleken driver ut hans fruktan. Det han tidigare gjorde av fruktan gör han nu utan möda, av kärlek till Kristus. Visst, han måste fortfarande möda sig, men det sker inte längre med spända knogar. Benedictus säger: ”Detta skall Herren i sin nåd genom den helige Ande visa hos sin arbetare som nu är renad från laster och synder”.
Omvändelse är ett verk av nåden, som är dess drivkraft. Det människan har att göra är det vi gör nu och i hjärtats bön. Vi lyssnar till Guds ord, lyssnar och låter oss omvändas, omfamnas och förvandlas av nåden, samlad i den heliga eukaristin, medan hjärtat ständigt ber: ”Ha förbarmande med mig syndare”. Vi påmindes om denna samverkan redan i kollektbönen: ”Låt oss av allt vårt hjärta tjäna dig, så att vi inser vidden av din kärlek”.
Amen.