KRISTI KROPPS OCH BLODS HÖGTID
1 Mos 14:18-20 Ps 110:1-4 1 Kor 11:23-26 Luk 9:11b-17
Närvaro, offer, helande
Den högtid vi firar idag, Kristi kropps och blods högtid, är Herrens största gåva till sin kyrka. Aposteln Paulus vittnar om det i andra läsningen, det äldsta skrivna vittnesbördet vi har om den heliga eukaristin: ”Jag har själv tagit emot från Herren det som jag har fört vidare till er”.
När det uppstår debatt och stridigheter om hur eukaristin skall firas, då får vi inte glömma att eukaristin till sitt innersta är en gåva från Herren själv. Ingen människa, varken påven eller biskoparna, råder över eukaristin. Kyrkan tar emot den som en gåva från Herren som Paulus uttryckte det. Gåvan har förvaltats av Kyrkan i en obruten tradition från Kristus själv: ”Han tog ett bröd, tackade Gud och sade: ’Detta är min kropp som offras för er. Gör detta till minne av mig’”. Aposteln fortsätter: ”Var gång ni äter det brödet och dricker den bägaren förkunnar ni alltså Herrens död, till dess han kommer.” Kyrkans uppgift är att förklara, förvalta, fira och förkunna den gåva som lagts i hennes händer. Thomas av Aquino säger att ”ingen kan tillräckligt beskriva sötman i detta sakrament”. Ändå måste kyrkan göra det, ty det är inte likgiltigt vad vi tror om eukaristin. Vi samlar det i tre ord: Närvaro, offer, helande.
Närvaro – Med ord från det första förbundet kan vi ödmjukt och frimodigt formulera vår tro som en (retorisk) fråga: ”Finns det något annat folk vars gud är det så nära som vår Gud är oss nära?” Gud blev närvarande i Marias sköte. Under trettio år levde han i Nasaret, utan att man till det yttre kunde märka det. Både anförvanter och vänner trodde att han var Josefs son. Ändå var han från början Emmanuel, Gud med oss. Varje katolsk kyrka är ett tecken på denna närvaro. Den brinnande lampan vid tabernaklet vittnar om den. Den troende böjer knä inför denna närvaro. I eukaristin vilar den fördolde men sanne Guden på altaret som barnet en gång i Betlehems krubba. Vi tillber honom på samma sätt som herdarna och de vise männen gjorde.
Under några korta år utförde han det verk som Fadern sänt honom att utföra, med kulmen i offret på Golgota. Där gav han sitt liv för världens synder, för att försona och förena oss människor med Gud, med vårt sanna jag och med varandra. Hans offer togs emot av Fadern, som uppväckte honom från de döda. Detta var det budskap som apostlarna förkunnade och som spred sig i hela den dåtida världen. Men förkunnelse av budskapet var inte allt som den unga kyrkan gjorde. Före sin död instiftade Jesus sin kropps och sitt blods sakrament. Han befallde sina apostlar att ”göra detta” till hans åminnelse. Till Jesu befallning hör något djupt mänskligt: ”Gör detta till minne av mig”. Minnet hör till människans dyrbaraste utrustning. Trots att tiden går och hon själv förändras kan hon i minnet gå tillbaka till det som hänt tidigare i livet. I sitt minne bär hon med sig hela sitt liv. Hon kan se på ett fotografi av sig själv som barn och säga: det är jag. Därför är det också så smärtsamt när minnet sviktar. Utan minne vet människan inte längre vem hon är eller vart hon är på väg.
Kyrkan har också ett minne som hon firar i den heliga eukaristin. Hon firar den för att inte glömma vem hon är, Jesu Kristi kyrka. Utan den konkreta eukaristin skulle budskapet förflyktigas till teorier och allmän andlighet.
Offer – Eukaristin är inte bara Kristi närvaro, utan också Kristi offer. Inte bara som något förflutet, utan som något närvarande. Från äldsta tid har eukaristin kallats offer. Kristus antyder det själv när han instiftade måltiden, ”detta är min kropp som offras för er”. Den sista måltiden med lärjungarna föregrep offret dagen efter på Golgota. Eukaristin gör Kristi offer närvarande. Det upprepas inte, men det fortsätter. Ungefär som en symfoni, som fullbordats när kompositören skrivit den sista noten, men som är närvarande och ”fortsätter” varje gång den uppförs. Det är inte prästen som firar eukaristin. Den egentlige celebranten är Kristus. Prästen ersätter inte en frånvarande, utan synliggör Kristi närvaro. Han lånar sina händer och sin röst åt honom som nu är evig Överstepräst och ständigt vädjar för oss inför Fadern i himlen.
Eukaristin är inte bara Kristi offer. Den är också kyrkans offer. Och därmed vårt offer. Vi går inte i mässan för att ”få ut något”. Det vore att ”utnyttja” eukaristin för egna syften. Vi går i mässan för att lämna ut oss. ”Frambär er själva som ett levande offer, säger aposteln. I offertoriet bär vi fram bröd och vin som symboler för våra liv. Vi förenar våra liv med Kristi offer och överlåtelse åt Faderns vilja. I eukaristin säger vi: ”Ske din vilja”. Vi lämnar över bestämmanderätten över våra liv till Kristus. Vad som än händer tackar vi och överlåter oss. ”Må han fullkomna oss till en evig gåva åt dig.” Det är då vi lär oss vårt totala beroende av hans offer och av hans helande nåd.
Helande – Därför är eukaristin både offer och närvaro, både överlåtelse och gåva. Gåvan ges i den heliga kommunionen. Före kommunionen säger de troende: ”Herre, jag är inte värdig att du går in under mitt tak, men säg bara ett ord så blir min själ helad”. Detta är en fortsättning av vad Jesus gjorde under sitt liv, också före Golgota. Han botade sjuka, mättade hungrande, upprättade betryckta, gav förlåtelse och hopp, uppväckte döda.
Inget annat sakrament är så hälsobringande, säger den änglalike läraren. I eukaristin renas vi från synderna, här växer dygderna och själen mättas med en mängd nådegåvor. Man dricker Andens ljuvlighet ur själva källan. Kommunikanten blir delaktig av det som Kristus gjorde för alla dem han mötte.
Vad kunde vara dyrbarare än detta sakrament? Bröd och vin förvandlas till Kristi kropp och blod. Kristus, Gud och fullkomlig människa, ges kommunikanten under brödets och vinets oansenliga gestalter.
Samtidigt – det vi ser och smakar, eukaristins bröd och vin, är lika oansenliga som hans människliga närvaro. Endast tron upptäcker vem han var som helade dem som kom i beröring med honom. För att denna helande och förvandlande närvaro skulle inskrivas i de troendes hjärtan gav han oss detta sakrament. Kommunionen är inte ett pris för de lyckade och framgångsrika. Det är medicin för de sjuka och svaga. Men inte för att förbli i det gamla, utan för att förvandlas av honom som ger sig själv. Den troende säger sitt ”Amen” för att inte längre leva för sig själv, utan för honom som dog för våra synder och uppstod för att vi skulle leva ett nytt liv, i lydnad, tacksägelse och förundran.
Låt oss med sådan vördnad fira Kristi kropps och blods mysterier, att vi ständigt får erfara hans återlösnings frukter i vårt liv.
Amen.