Kortpredikan
– Hes 37:21-28 Jer 31:10-12b,13 (resp.psalm) Joh 11:45-56 –
Kajafas ”talar inte av sig själv. Han talade profetiskt”. Gud låter denne skrupelfrie realpolitiker uttrycka sin gudomliga plan. Och inte bara uttrycka. Kajafas blir redskapet för att planen genomförs.
”Jesus skulle dö för folket, och inte bara för folket, utan också för att Guds skingrade barn skulle samlas och bli till ett”.
Många av judarna hade kommit till tro när de gått ut till Maria i Betania och sett Jesus uppväcka Lasaros. Om detta fick fortsätta kunde det hota den politiska balansen och judafolkets relativa frihet.
För Kajafas får ändamålet helga medlen, även om priset är en människas liv.
Vår tro säger oss att Gud tar Kajafas politiska plan i sin tjänst för att genomföra sin gudomliga plan.
Redan profeten Hesekiel hade sagt det. Han ingöt hopp i de förskingrade och uppgivna i Babylon. De bortförda skall förenas och åter få bo i sitt land under en och samma herde.
Det kunde bara en profet säga. Sannolikt förstod han inte själv hela innebörden i vad han sade.
I Uppenbarelseboken möter vi åter Hesekiels ord och bilder. Johannes tar profeten till hjälp för att uttrycka den yttersta och fullbordade meningen med allt.
Allting försonas och nyskapas i Kristus. Det är det vi skall fira den kommande veckan. Men redan i förväg ser vi det övergripande mönstret.
Den stora och kosmiska planen gäller också på ”mikroplanet”, i det lilla, i det dagliga livet med oss själva och tillsammans under vår korta stund på jorden.
Vår tro klargör att hela tillvaron är påskpräglad. Det må sedan gälla kriget i Ukraina eller vårt konkreta liv tillsammans och med oss själva, inte minst när fienden försöker splittra och förvränga med sina lögner. Hans avsikt är att förslava och få oss att förtvivla.
Med våra liv som insats är vi kallade att vittna om detta nya liv, livet i Kristus. Till exempel att bära både egna och varandras kroppsliga och moraliska svagheter med största tålamod. Vilket är mera värt än att inta en stad.
Hemligheten är att göra det ”för Kristus”, som Benedictus säger.
Eukaristin ger oss nåden att göra det med hans kraft.
För att upptäcka att han är med oss alla dagar utan undantag.
Förenade med honom förkunnar vi hans död och bekänner hans uppståndelse i allt.