7 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
1 Sam 26:2,7-9,12-13,22-23 Ps 103:1-4,8,10,12-13 1 Kor 15:45-49 Luk 6:27-38
Älska fienden – kan man lära sig det?
På nytt har vi fått höra om en präst som blev martyr. För tre veckor sedan mördades en vietnamesisk präst, fader Giuse Tran Ngoc Thanh, medan han satt i biktstolen. Dessförinnan hade han firat den heliga mässan. Han avled efter några timmar, men vi vet att han förlät sin mördare. Han gjorde det som vi just hörde Jesus säga: ”Älska era fiender”. I närheten till försoningens sakrament bröts ondskans kretslopp, en förlåtelsens och försoningens kraft, starkare än hat och våld.
Det kan tyckas ligga långt från oss, men de flesta har erfarenhet av samma ondska, om än i mindre brutala former, orättvisor, svek, skymfer och hat. Man kan beundra martyrerna och anse Jesu ord vara ett högt ideal, men kan man följa dem bokstavligt? Kloka röster kan mana till storsinthet och barmhärtighet mot fiender. De flesta vet att man inte skall slå en slagen. Men vem, utöver Jesus, säger att vi skall älska fienden, och det ända till döds?
Är det ens förnuftiga ord? Ger de inte orätten fritt spelrum. Måste vi inte försvara rättvisan? Förvisso. Jesus förordar inte rättslöshet och godtycke. Varje samhälle behöver rättvisa lagar. Också kyrka och kloster. Varken präster eller biskopar får slippa undan det rättvisa straffet. Jesu ord kan inte utan vidare stå i en lagbok. Men ett ljus lyser fram i Jesu ord. Någon vill föra oss ut ur den vedergällningens och ondskans djävulscirkel som människan trampar runt i.
Många står handfallna när de drabbas av orättvisa och fiendskap. De som försöker leva anständigt blir förvånade. De förväntar sig att bli behandlade på samma anständiga sätt. Vi måste på nytt lära oss att vi lever i en fallen värld. Ondskan finns. Människan blir utsatt för orättvisor. Inte minst de kristna som vägrar att anpassa sig till vad som är politiskt korrekt. Och hur gör hon då? Även om hon får upprättelse i yttre mening, så finns det ofta en gnagande tagg kvar. En tagg som lätt ger bitterheten ett rum i hjärtat. Kanske inte i hjärtats förmak, dit hon bjuder in sina vänner och säger: ’jag är inte bitter’. Men fortsätter det att gnaga blir frågan praktisk. Kan man lära sig att älska sin fiende? Jesus har ju själv sagt: ”Lär av mig, som har ett milt och saktmodigt hjärta, så skall ni finna vila för er själ”.
* Kanske försöker hon skaka av sig de onda tankarna mot den andre. Eller låtsas som om de inte finns. Men något finns kvar. Tankarna återvänder till det ord eller den handling som drabbade och sårade. Det finns, märkligt nog, en lust att återvända till just detta. Som när tungan inte kan låta bli att beröra den värkande tanden. Och bakom lusten står viljan. Det är viljan som är delad. Jag står vid ett vägskäl. Vill jag följa Jesus och lyda hans bud om att älska fienden? eller vill jag fortsätta att älta onda tankar om min fiende? Jesu ord är klara. ”Älska dina fiender!” Kärlek är inte att ”tycka om” eller att ”känna” för den andre. Men jag måste vilja älska den andre. Att älska är att vilja honom väl, att helhjärtat önska honom vad som är gott. Hur skall jag annars härda ut i himlen, där all ondska är bannlyst och jag måste kunna se också min fiende i ögonen?
Enligt Skriften och fädernas erfarenhet är detta möjligt för en Jesu lärjunge. Jesus själv frestades, men sade till djävulen: ”Gå din väg, Satan.” Lärjungen kan behöva använda samma ord. Eller upprepa avsägelsen i påsknattsliturgin: ’Jag tar avstånd från det ondas lockelse.’ David säger i psaltaren om de andliga fienderna: ”Jag vände inte tillbaka, förrän jag hade gjort slut på dem”. Hjärtat är helgat och vigt åt en enda Konung. Alla fiender måste läggas under hans fötter. Men, frågar den förskräckte, om jag inte vill? – Be då om villighetens ande. Den som ber så, har redan en ’vilja att vilja’.
* När jag frestas att tänka dömande tankar om den andre, stöter jag mot Jesu ord: ”Döm inte, så skall ni inte bli dömda”. Fäderna anbefaller därför också ett annat hjälpmedel: att uppliva en hälsosam ånger över den egna synden, även om jag i det aktuella fallet inte var den skyldige. Den som känner de egna synderna kan inte döma den andre. Den ödmjuke vet att han är ”den lägste och ringaste av alla”.
* Ett tredje hjälpmedel är bönen för fienden. Har du bett för dina fiender? Jesu ord är klara: ”Be för dem.” Be att Gud låter sin nåd regna över fienden. Den som ber för sin fiende kan inte samtidigt vilja honom något ont, ännu mindre hata honom.
* Ett fjärde hjälpmedel, det viktigaste: räkna med hjälp. Vänd blicken från de egna oförrätterna till den gisslade, smädade och korsfäste Jesus. Se honom för din inre blick. Kanske med hjälp av den smärtorika rosenkransen eller genom att gå en s.k. korsväg. Sök skydd i hans sår. Stick din hand i hans uppstungna sida. Uthärda allt ”för Herren”, säger den helige Benedictus.
Motgångar och oförrätter kan bli din Herres verktyg för att göra dig till medarbetare och ”med-lidare” i hans eget lidande för världens befrielse. Jesu ord om att älska fienden är ett slags ”missionsbefallning”, en uppmaning att delta i hans kamp för att bryta ondskans djävulscirkel. Det egna hjärtat är det närmaste missionsfältet. Det som först ser ut som ett hinder, kan bli ett privilegium. Ingen prövas över sin förmåga och Gud har lovat att ge oss den hjälp vi behöver. Den uthållige vaknar en dag upp och förstår att solen har gått upp.
Det handlar inte om att segra i egen kraft. Redan David vittnar om vem det är som egentligen kämpar. Han säger: ”Du rustade mig med kraft till striden, du böjde mina motståndare under mig”. Därför säger Jesus att hans ok är skonsamt och hans börda lätt. Det är han som segrar i sina lärjungars kamp.
I dagens evangelium antyder Jesus vari lönen består: att bli den Högstes barn, barn till honom som själv är god mot de otacksamma och onda. Vår Herre talar om ett ”gott mått, packat, skakat och rågat”. Det är friden i hjärtat. Vi bad om det i kollektbönen: ”Låt oss så begrunda dina ord och dina underbara gärningar, att det vi gör och säger alltid kan behaga dig.” Vi får den i varje mässa: ”Frid lämnar jag efter mig åt er, min frid ger jag er”.
Lovad vare Herren som älskar sina barn så att han i fullt mått vill ge dem ”rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande”.
Amen.