33 söndagen under året
Dan 12:1-3 Ps 16:8-11 Hebr 10:11-14,18 Mark 13:24-32
Allvarligt men hoppfullt
Det ser hotfullt ut i världen nästan vart man vänder blicken. Både för folken och för den jord vi lever på. Under slutet av kyrkoåret hör vi liknande tongångar också i mässans läsningar. De är snarast ännu mer dramatiska. Den första läsningen ur Daniels bok talar om en nöd, ”vars like inte har funnits, allt ifrån den dag då människor blev till”. Jesus talar om hur ”solen skall förmörkas och himlens makter skakas”.
Men man märker snart en tydlig skillnad. De sekulära hoten gäller den värld vi kan se. De är allvarliga och människan har ansvar efter den kraft och kallelse som är hennes. Men Guds ord ser djupare. Jesus samlar det i en koncentrerad mening: ”Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå”. Uttrycket ”mina ord” syftar på Guds plan med hela sin skapelse. Den ser längre, både bakåt och framåt. Guds plan, den bibliska berättelsen, börjar i skapelsen; den berättar om syndafallet; den når sin kulmen i Jesu Kristi död och uppståndelse; den berättar om hur ett folk växer fram, Guds folk, som blir vittne om hans plan och därmed får ett mål och ett hopp för sin väg genom historien. Detta folk skall samlas ”från de fyra väderstrecken, från jordens gräns till himlens gräns”.
Profeten Daniel kallade detta folk ”de förståndiga”. De skall ”lysa, som himlafästet lyser”. Det är Guds folks kallelse att vittna om detta hopp. Även om också de plågas av allt ont som sker, bringas de inte ur fattningen. De vet att Gud har allt i sin hand. Hans ord och plan skall aldrig gå om intet. Inte ens talet om domen skrämmer dem. De går dagligen in under Guds dom när de rannsakar sig och bekänner sina synder. Men därmed vet de och kan vittna om att Guds dom över det verkligt onda, synden, leder till förlåtelse och upprättelse. Därför kan de instämma i psaltarens jubel och förväntan inför domen: ”Höj jubel med basuners ljud inför Herren, ty han kommer för att döma jorden”. Domen blir rentav efterlängtad.
Många filosofer försöker trolla bort tanken på en dom byggd på en evigt gällande rätt. De säger att sådant bara är konstruktioner och sedvänjor som människan kan ändra på och justera efter egen bedömning. Men de lyckas aldrig riktigt. Frågan efter rättvisa kommer envist tillbaka, om inte annat när människan själv drabbas av orättvisa. Människans rättskänsla, hennes samvete, är mer än egna åsikter. Den återspeglar Guds eviga lag.
Men en yttersta dom, omöjlig att överklaga? Hur kan den motiveras och dessutom ge hopp? Otaliga orättvisor och ogärningar ställs aldrig inför någon mänsklig domstol. Många domslut är dessutom felaktiga. Många av historiens största skurkar, för att inte tala om de många små, har undgått rannsakan och dom så länge de levde. Utan en slutlig och rättvis dom skulle makten och orätten få sista ordet. Människans historia blir absurd och meningslös. ”Om Gud inte finns är allt tillåtet”, säger den vise. Vad har vi då att säga till dem som berövades sina liv i gaskamrar och fångläger, eller som aldrig blev rättvist bedömda i livet? Hade de bara otur? Psaltaren är fylld av de betrycktas rop och böner. Skulle de ropen aldrig få något svar? Vår bekännelse till en rättvis dom är, som ett första steg, en solidaritetshandling med de förtryckta och orättvist dömda. Men det är något som saknas. Utan en slutlig och rättvis dom går tillvarons ekvation inte ihop. Livet blir successivt meningslöst. Likgiltigheten sipprar in i kulturen, ända in i själen. Den mänsklighet som inte räknar med Guds rättvisa dom blir till slut sin egen största fiende.
Den Gud som är alla goda gåvors givare, skall en gång komma tillbaka och ”säga sitt slutgiltiga ord om hela historien”. Sanning och rättfärdighet skall segra över lögn och orättfärdighet. En gång skall vi ”få insikt i hela skapelseverket och förstå de underbara vägar på vilka Försynen har fört allting fram till sitt slutliga mål”.
Det är hälsosamt att frukta den yttersta domen. Denna fruktan måste noga skiljas från den fruktan som fienden injagar i oss och som förlamar och lamslår. Det lär vi oss genom omvändelse. Den hälsosamma tron på Guds slutliga dom lyfter människan till hennes sanna värdighet. Människan är värdig att ställas till ansvar. Det är när hon förnekar sitt ansvar och Guds rättvisa dom som hon öppnar för förlamande fruktan och likgiltighet.
Evangeliet visar att tron på domen inte bara är efterlängtad utan också ett hoppfullt budskap. Evangeliet avslöjar för oss vem domaren är. Han står alldeles utanför dörren till våra liv och på andra sidan historiens dörr. Domaren är en bekant, Marias son, Jesus Kristus, vår älskade Herre. Fadern har överlämnat all dom åt honom.
Då låter det desto märkligare att inte ens Sonen kände tidpunkten för domen. Hur är det möjligt, han som är ett med Fadern? En modern mystiker (Adrienne von Speyer) säger att det är Sonen själv som lämnat ifrån sig den insikten åt Fadern. Han ville själv dela vår lott att inte veta dagen och stunden. Av solidaritet med oss gick han också på denna punkt in under våra villkor. Han som bar våra synder i sin egen kropp, lät domen drabba sig själv och öppnade så vägen till försoning för oss.
Kyrkan ber i den heliga eukaristin för allt skapat, om hälsa för en hotad natur, men främst om det allra viktigaste: ”Låt din frid råda över våra dagar, rädda oss undan evig fördömelse, och låt oss räknas till hjorden av dina utvalda”.
Men först bekänner vi vår tro på att Kristus skall återkomma i härlighet för att döma levande och döda.
Må vi frimodigt vittna om detta hopp. ”De som fört många till rättfärdighet skall lysa som stjärnor, alltid och i evighet.”
Amen.