Kortpredikan
– Rom 3:21-30 Ps 130:1-6 Luk 11:47-54 –
Jesus klandrar de laglärda för att de tagit bort ”nyckeln till kunskapen”. Nyckeln finns i Skrifterna, men utan nyckeln förstår vi dem inte rätt. Lagen blir en tyngande börda.
Aposteln Paulus har ett annat språkbruk. Ett nyckelbegrepp, inte minst i Romarbrevet, är ”rättfärdigheten”.
När vi hör om ”Guds rättfärdighet”, tänker vi ofta ”moraliskt”, på Guds lag och på hans krav att människan skall leva rättfärdigt.
Men nu säger aposteln att Guds rättfärdighet också är en gåva! Denna gåva beror inte av lagen, även om lagen och profeterna vittnar om den. Det är den rättfärdighet som människan förlorat genom synden. Även om hon vill leva rättfärdigt, kan hon det inte.
Gåvan ges åt den som tror på Jesus Kristus. Genom ”trons rättfärdighet” återfår människan den härlighet hon förlorat. Hon ”görs” rättfärdig och kommer i rätt förhållande till Gud.
Det skedde när Gud grep in och lät sin Son ”bli ett försoningsoffer för dem som tror”. Uttrycket ”försoningsoffer” kallas i Hebreerbrevet för ”försoningsstället”. Det syftar på arkens lock i templets allraheligaste rum. Arken var överskuggad av keruber.
Arken liksom ”väntade” på det som skulle hända genom Kristi offer och utgjutna blod på korset. Översteprästen hade ju på försoningsdagen en gång om året stänkt blod av djuroffer på arken.
Detta ”försoningsställe” blir närvarande inför våra ögon när vi i den heliga mässan har instämt i änglarnas eviga ”Helig” i himlen. Altaret överkuggas av änglar och keruber, för att, tillsammans med oss, fira det eviga korsoffret.
Det kan bara tas emot i tro, som en ren och oförtjänt gåva. Därmed visade Gud att hans ”rättfärdighet” inte främst är ett krav, utan en gåva. Gud ”gör den (människa) rättfärdig som tror på Jesus”. I slutbönen denna vecka kallas det att ”få del av hans gudomliga natur”.
Det slår inte ut människans frihet. Tvärtom! Nåden frigör viljan och ger den kraft. Samme apostel kan säga: ”Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft”.
Men hela tiden är det nåden som verkar. Därför ber vi i veckans kollektbön: ”Låt din nåd ständigt föregå och följa oss, så att vi alltid är beredda att göra det goda”.
Nåden är ”nyckeln” både till insikten, friheten, kraften och till glädjen.