KYRKMÄSSA
Neh 8:1-4a,5-6,8-10 Ps 19:8-10,15 1 Pet 2:4-9 Joh 4:19-24 –
När denna kyrka invigdes för 26 år sedan skedde det den 15 augusti, på den Mariahögtid vi firade i går. Sedan dess har vi fått fira högtiden och kyrkmässan på skilda dagar, men de hör ihop. Ambrosius, citerad av Andra Vatikankonciliet, säger att ”Guds moder är en förebild för kyrkan i tro, kärlek och fullkomlig förening med Kristus”. Kyrkan känner igen sig i Maria. Maria är den personifierade kyrkan.
Vi ser det i vad som händer med det rum som invigs. Det första hörde vi när biskopen första gången höll upp lektionariet, boken med läsningarna, och utropade: ”Må Guds ord ständigt ljuda i detta rum, så att det verkar er frälsning här i Kristi kyrka.” Guds Ord läses och förkunnas. Det söker sin väg till mänskliga öron och hjärtan. Vem lyssnade mera till Herrens ord än Maria, som bevarade och begrundade allt i sitt hjärta? En bild för inte minst en klosterkyrkas kallelse. Vi lyssnar oss fram.
Men den långa invigningsbönen fortsatte: ”Denna byggnad är en avbild av din heliga kyrka. Hon är helgad i Kristi blod till en ren jungfru och tagen till hans brud.” Byggnaden blir inte bara ett rum där något sker. Något sker med henne själv. Det sätter sig i väggarna. Hon blir helgad och förenad med den som hon lyssnar till i hjärtat.
Kyrkans hjärta är altaret. Kristus är lika närvarande på altaret som han var i Betlehem och på Golgota. Hans kropp vilar på altaret som en gång i Betlehem, hans offer bärs fram som på Golgota, men på ett oblodigt sätt. Kommunikanten blir själv helig. Maria var helgad från början, men fortsatte att förundras över vem som utgått ur hennes liv och som alltmer vidgade hennes hjärta.
Invigningsbönen var en enda lång meditation över Kyrkan. Hon kallades den heliga, den saliga och den upphöjda. Precis som Maria. Kyrkan inte bara beskrevs. Hon tilltalades som en person, som någon man gläds och förundras över, någon som man vördar och älskar. Åter känner vi igen Maria, vars ”moderskap i frälsningsordningen” fortsätter ”till dess alla utvalda fullkomnats för evigt”.
Men invigningsbönen går ännu ett steg. Blicken vidgas till att omfatta hela tillvaron. Kyrkan föregriper slutmålet, där tillvarons alla delar kommit på plats, som stenarna i kyrkans väggar. Trons öga skymtar ”hela skapelsen befriad från synd och död”, den nya skapelsen.
På vägen dit, så länge vi lever i tiden, behöver vi det helgade och heliga rummet. När människan går in i kyrkan, går kyrkan in i människan. När vi älskar Maria blir vi hennes barn. På väg mot det mål som vi firade i går, det mål där alla fiender är besegrade och Gud skall bli allt och i alla.
Amen.